Anchorage and critical circulation in the re-elaboration of public space in Terremoto santo
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.155618Keywords:
Audiovisual critique, narrative, anchorage, critical complexAbstract
This article analyzes the interpretations of the short film Holy tremor (Terremoto santo, Bárbara Wagner and Benjamin de Burca, 2017) throughout its several spheres of reception — such as film festivals, institutionalized critiques, social networks, and the narrative from the production team itself, confronted many times with certain ways of looking at the film. We thus reflect on how this movie anchors itself to its circulation due to its critical complex, by re-elaborating its possible interpretations, expanding its public diffusion space and reassembling the narratives formed and left available to the viewer at the moment its deliberation.
Downloads
References
AUMONT, J.; MARIE, M. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas: Papirus, 2003.
BARTHES, R. Rhétorique de l'image. Communications, 4, pp. 40-51, 1964.
BARTHES, R. O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
BERGAMASCHI, B. Um dia da caça, outro do caçador. Janela de Cinema, Recife, 12 nov. 2017. Disponível em https: //bit.ly/2Zcv6bx. Acesso em: 15 maio 2018.
CALLOU, H. Espelhos do Poder. Cinética: cinema e crítica, [s. l.], 13 abr. 2018. Disponível em: https://bit.ly/2UCMFTD. Acesso em: 15 maio 2018.
CARMELO, B. Janela de Cinema 2017: competição brasileira de curtas começa em alto nível com animação sobre a ditadura e musical gospel. AdoroCinema, [s. l.], 6 nov. 2017. Disponível em: https://bit.ly/2XcEtGn. Acesso em: 15 maio 2018.
ESQUENAZI, J.P. Quand un produit culturel industriel est-il une “oeuvre politique”?. Réseaux, Paris, v. 3, n. 167, p. 189-208, 2011.
ISER, W. O ato da leitura. São Paulo: Editora 34, 1996. v. 1.
JOLY, M. Introduction à l'analyse de l'image. Paris: Nathan, 1994.
METZ, C. Le perçu et le nommé. In: DUFRENNE, M. (Org.). Vers une esthétique sans entrave. Paris: Union Générale D'Éditions, 1975.
METZ, C. Le signifiant imaginaire. Paris: Union Générale D'Éditions, 1977.
MOLES, A. O kitsch: a arte da felicidade. São Paulo: Perspectiva, 1986.
NOGUEIRA, T. Corpo a corpo: a disputa das imagens, da fotografia à transmissão ao vivo. Rio de Janeiro: Ed. IMS, 2017.
ODIN, R. Cinéma et production de sens. Paris: Armand Colin, 1997.
ODIN, R. De la fiction. Paris: De Boeck Université, 2000.
ODIN, R. Les espaces de communication: introduction à la sémio-pragmatique. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble, 2011.
SOARES, R. L.; SILVA, G. Lugares da crítica na cultura midiática. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 13, n. 37, p. 9-28, 2016.
SOULEZ, G. Quand le film nous parle: rhétorique, cinéma et télévision. Paris: Presses Universitaires de France, 2011.
SOULEZ, G. La délibération des images. Vers une nouvelle pragmatique du cinéma et de l’audiovisuel. Communication & langages, Paris, p. 3-32, 2013a.
SOULEZ, G. Les agrégats délibératifs: et s'il n'y avait pas de 'communauté' d'interprétation?. Théorème, Paris, v. 17, p. 119-129, 2013b.
TERREMOTO Santo. Direção: Bárbara Wagner e Benjamin de Burca. 2017. 1 vídeo (20 min), color. Cópia digital.
WAGNER, B. O kitsch tende necessariamente…. [S. l.], 8 nov 2017. Facebook: Bárbara Wagner @barbara.wagner.142. Disponível em: https://bit.ly/2PaqI8g. Acesso em: 15 maio 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.