Anchorage and critical circulation in the re-elaboration of public space in Terremoto santo

Authors

  • Eduardo Paschoal de Sousa Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.155618

Keywords:

Audiovisual critique, narrative, anchorage, critical complex

Abstract

This article analyzes the interpretations of the short film Holy tremor (Terremoto santo, Bárbara Wagner and Benjamin de Burca, 2017) throughout its several spheres of reception — such as film festivals, institutionalized critiques, social networks, and the narrative from the production team itself, confronted many times with certain ways of looking at the film. We thus reflect on how this movie anchors itself to its circulation due to its critical complex, by re-elaborating its possible interpretations, expanding its public diffusion space and reassembling the narratives formed and left available to the viewer at the moment its deliberation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eduardo Paschoal de Sousa, Universidade de São Paulo

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), bolsista Fapesp, mestre em Meios e Processos Audiovisuais e graduado em Ciências da Comunicação (Jornalismo) pela mesma instituição. É integrante do grupo de pesquisa MidiAto (ECA-USP).

References

ANDERSON, J. Eu amei participar do Filme. [S. l.], 15 nov. 2017. In: WAGNER, B. O kitsch tende necessariamente…. [S. l.], 8 nov. 2017. Facebook: Bárbara Wagner @barbara.wagner.142. Disponível em: https://bit.ly/2PaqI8g. Acesso em: 15 maio 2018.
AUMONT, J.; MARIE, M. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas: Papirus, 2003.
BARTHES, R. Rhétorique de l'image. Communications, 4, pp. 40-51, 1964.
BARTHES, R. O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
BERGAMASCHI, B. Um dia da caça, outro do caçador. Janela de Cinema, Recife, 12 nov. 2017. Disponível em https: //bit.ly/2Zcv6bx. Acesso em: 15 maio 2018.
CALLOU, H. Espelhos do Poder. Cinética: cinema e crítica, [s. l.], 13 abr. 2018. Disponível em: https://bit.ly/2UCMFTD. Acesso em: 15 maio 2018.
CARMELO, B. Janela de Cinema 2017: competição brasileira de curtas começa em alto nível com animação sobre a ditadura e musical gospel. AdoroCinema, [s. l.], 6 nov. 2017. Disponível em: https://bit.ly/2XcEtGn. Acesso em: 15 maio 2018.
ESQUENAZI, J.P. Quand un produit culturel industriel est-il une “oeuvre politique”?. Réseaux, Paris, v. 3, n. 167, p. 189-208, 2011.
ISER, W. O ato da leitura. São Paulo: Editora 34, 1996. v. 1.
JOLY, M. Introduction à l'analyse de l'image. Paris: Nathan, 1994.
METZ, C. Le perçu et le nommé. In: DUFRENNE, M. (Org.). Vers une esthétique sans entrave. Paris: Union Générale D'Éditions, 1975.
METZ, C. Le signifiant imaginaire. Paris: Union Générale D'Éditions, 1977.
MOLES, A. O kitsch: a arte da felicidade. São Paulo: Perspectiva, 1986.
NOGUEIRA, T. Corpo a corpo: a disputa das imagens, da fotografia à transmissão ao vivo. Rio de Janeiro: Ed. IMS, 2017.
ODIN, R. Cinéma et production de sens. Paris: Armand Colin, 1997.
ODIN, R. De la fiction. Paris: De Boeck Université, 2000.
ODIN, R. Les espaces de communication: introduction à la sémio-pragmatique. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble, 2011.
SOARES, R. L.; SILVA, G. Lugares da crítica na cultura midiática. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 13, n. 37, p. 9-28, 2016.
SOULEZ, G. Quand le film nous parle: rhétorique, cinéma et télévision. Paris: Presses Universitaires de France, 2011.
SOULEZ, G. La délibération des images. Vers une nouvelle pragmatique du cinéma et de l’audiovisuel. Communication & langages, Paris, p. 3-32, 2013a.
SOULEZ, G. Les agrégats délibératifs: et s'il n'y avait pas de 'communauté' d'interprétation?. Théorème, Paris, v. 17, p. 119-129, 2013b.
TERREMOTO Santo. Direção: Bárbara Wagner e Benjamin de Burca. 2017. 1 vídeo (20 min), color. Cópia digital.
WAGNER, B. O kitsch tende necessariamente…. [S. l.], 8 nov 2017. Facebook: Bárbara Wagner @barbara.wagner.142. Disponível em: https://bit.ly/2PaqI8g. Acesso em: 15 maio 2018.

Published

2019-06-13

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Anchorage and critical circulation in the re-elaboration of public space in Terremoto santo. RuMoRes, [S. l.], v. 13, n. 25, p. 82–103, 2019. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.155618. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/155618.. Acesso em: 29 jun. 2024.