Unspecified advertising and the aesthetics of veiling
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.165782Keywords:
Advertising communication, Consumption, Product placement, AestheticsAbstract
In the last decades, the advent of technology in the media has led advertising agencies to adopt new ways of producing and delivering messages to advertising brands and their products and services, such as packaging marketing, branded content, live experience. This paper discusses the use of one of these intensely explored advertising strategies in present times, namely product placement, supporting us by Byung-Chul Han’s reflections in his work The Salvation of the Beautiful (2019). Our theory signals that advertising, in order to cater to the unspecified consumer (the one in which nothing is sculpted or fixed), has also become “flat”, thanks above all to its “veiling aesthetics”.
Downloads
References
BAUMAN, Z. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
CARRASCOZA, J. A. A evolução do texto publicitário. São Paulo: Futura, 1999.
CARRASCOZA, J. A. Estratégias criativas da publicidade. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.
CARRASCOZA, J. A. Razão e sensibilidade no texto publicitário. São Paulo: Futura, 2004.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.
CHNAIDERMAN, L. Os animais domésticos e outras receitas. São Paulo: Perspectiva, 2018.
COVALESKI, R. Publicidade híbrida. Curitiba: Maxi, 2010.
ESTETICAR (Estética do Plágio). Belo Horizonte: Letras, 2001. Disponível em: https://www.letras.mus.br/tom-ze/338211. Acesso em: 12 jan. 2020.
FERREIRA, A. M. (org.). Fernando Pessoa, o comércio e a publicidade. Lisboa: Cinevoz: Lusomedia, 1986.
FONTELELLE, I. O nome da marca. São Paulo: Boitempo, 2002.
HAN, B. A salvação do belo. Petrópolis: Vozes, 2019.
HELENA, R. S.; PINHEIRO, A. J. A. Muito além do merchan! Como enfrentar o desafio de envolver as novas gerações de consumidores. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.
HOOTSUITE. Relatório da situação digital global em 2019. [S. l.]: Hootsuite, 2019. Disponível em: https://hootsuite.com/resources/digital-in-2019. Acesso em: 18 dez. 2019.
MONTERO, R. Lágrimas na chuva. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.
PATTEN, D. HBO reveals the truth behind ‘Game of Thrones’ on-screen coffee cup mistake. Deadline, Nova York, 6 maio 2019. Disponível em: https://bit.ly/37meVgb. Acesso em: 10 jan. 2020.
RAI, B. New streaming service launches in UAE for the performing arts: catch performances from the Royal Opera House, the Bolshoi Ballet and more. Gulf News, Dubai, 10 jun. 2020. Disponível em: https://bit.ly/2XMPXDF. Acesso em: 11 jan. 2020.
RÊVERIE (1898). Praga: Mucha Fundation, c2020. Disponível em: https://bit.ly/2XPNKHH. Acesso em: 11 nov. 2019
RIBARIC, M. E. A evolução dos conceitos de product placement nas produções audiovisuais. Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, v. 20, n. 42, p. 22-35, 2019.
RUSSELL, C. A. Towards a framework of product placement: theoretical propositions. Advances in Consumer Research, Provo, v. 25, p. 357-362, 1998. Disponível em: https://bit.ly/2UvOCiC. Acesso em 18 dez. 2019.
SAFLATE, V. Identidades flexíveis como padrão da retórica de consumo. In: CAEPM (org.). Bravo mundo novo: novas configurações da comunicação e do consumo. São Paulo: Alameda, 2009. p. 83-112.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.