Felipe Neto: a political celebrity?

Authors

  • Vera França Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Chloé Leurquin Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.200387

Keywords:

Celebrities, political celebrities, discourse analysis, interviews, Felipe Neto

Abstract

This paper presents the results of an exploratory reading on the celebrity Felipe Neto conducted by means of two interview analyses: one 2017 interview, when he begins redirecting his trajectory and post-coup against Dilma Rousseff; and another from 2020, when he positions himself as an authorized figure to comment on the Brazilian situation, amidst a far-right government and the Coronavirus pandemic. It discusses how Felipe Neto talks about himself, how he addresses the other and talks about the world, based on an adaptation of Verón’s Discourse Analysis. The analysis found no substantive changes, but a maturing process: first, a repetition of commonplace criticisms of politics and politicians; then, an emphatic discourse against authoritarianism, denialism, and obscurantism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vera França, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

    Vera Veiga França é professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFMG e pesquisadora do CNPq.

  • Chloé Leurquin, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

    Chloé Leurquin é doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da UFMG.

References

AFONSO, M.L. As mulheres que Andressa Urach pode ser: celebridades, valores e gênero no Brasil contemporâneo. 2019. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

DAKHLIA, J. Politique people. Paris: Bréal, 2015.

DONALD Trump não é o pior presidente na pandemia. É só perguntar aos brasileiros. | NYT Opinion. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (6 min). Publicado pelo canal The New York Times. Disponível em: https://bit.ly/3o0yyDG. Acesso em: 13 jul. 2022.

FELIPE Neto: “Não voto em corrupto. Não voto no Lula”. [S. l.: s. n.], 2017. 1 vídeo (28 min). Publicado pelo Canal do Rica Perrone. Disponível em: https://bit.ly/3a3clkW. Acesso em: 27 jun. 2022.

FRANÇA, V. R. V.; LEURQUIN, C. C. F. O que as fake news contra Felipe Neto revelam sobre as estratégias políticas atuais? In: FRANÇA, V. R. V.; SIMÕES, P. G.; SILVA, T.; SOUZA, F.; SILVEIRA, S. (org.). Diário da quarentena: a pandemia de Covid-19 como acontecimento. Belo Horizonte: Selo PPGCOM, 2020. v. 1, p. 225-226.

FRANÇA, V. R. V.; LIMA, B. C. Celebridades reorientam sua trajetória: a politização de Felipe Neto. In: FRANÇA, V. R. V.; SIMÕES, P. G; SILVA, T.; SOUZA, F.; SILVEIRA, S. (org.). Diário da quarentena: a pandemia de Covid-19 como acontecimento. Belo Horizonte: Selo PPGCOM, 2020. v. 1, p. 198-200.

FRANÇA, V. R. V.; LOPES, S. Análise do acontecimento: possibilidades metodológicas. Matrizes, São Paulo, v. 11, n. 3, p. 71-87, 2017.

FRANÇA, V. R. V.; SIMÕES, P. G. Perfis, atuação e formas de inserção dos famosos. In: FRANÇA, V. R. V.; SIMÕES, P. G.; PRADO, D. (org.). Celebridades no século XXI: volume 2: diversos perfis, diferentes apelos. Belo Horizonte: Selo PPGCOM, 2020. p. 31-57.

KAMRADT, J. F. H. Celebridades políticas e políticos celebridades: uma análise teórica do fenômeno. Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, São Paulo, n. 88, p. 1-22, 2019.

LANA, L. Personagens públicas na mídia, personagens públicas em nós: experiências contemporâneas nas trajetórias de Gisele Bündchen e Luciana Gimenez. 2012. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

LIMA, B. “Eu não vou sucumbir”: estudo sobre como a trajetória da cantora Elza Soares e sua inserção socioeconômica revelam elementos culturais e valores da sociedade brasileira. 2019. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) –

Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

MEDEIROS, F. Celebridades no Instagram: performance, monetização e relação com o público. 2020. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.

QUÉRÉ, L. A dupla vida do acontecimento: por um realismo pragmatista. In: FRANÇA, V. R. V.; OLIVEIRA, L. (org.). Acontecimento: reverberações. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. p. 21-38.

RODA Viva | Felipe Neto | 18/05/2020. [S. l.: s. n], 2020. 1 vídeo (96 min). Publicado pelo canal Roda Viva. Disponível em: https://bit.ly/39W3BNM. Acesso em: 28 jun. 2022.

SALGADO, T. B. P. Experimenta-te a ti mesmo. Felipe Neto em performance no YouTube. 2013. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013

SIMÕES, P. G. Celebridades na sociedade midiatizada: em busca de uma abordagem relacional. Revista ECO-PÓS, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, 2013.

SIMÕES, P. G. O acontecimento Ronaldo: a imagem pública de uma celebridade no contexto social contemporâneo. 2012. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

SIMÕES, P. G. O poder de afetação das celebridades. In: FRANÇA, V.; FREIRE FILHO, J.; SIMÕES, P. G.; LANA, L. Celebridades do século XXI. Porto Alegre: Sulina, 2014. p. 209-225.

STREET, J. What is Donald Trump? Forms of ‘celebrity’ in celebrity politics. Political studies review, [s. l.], v. 17, n. 1, p. 3-13, 2019.

VERÓN, E. Fragmentos de um tecido. São Leopoldo, Unisinos, 2004.

Published

2022-07-26

Issue

Section

Dossier

How to Cite