The many faces of work: social representations in the paintings Proletarierinnen and Operários and in the film Nomadland

Authors

  • Lucas Gamonal Barra de Almeida Instituto Federal de São Paulo
  • Valmir Moratelli Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Tatiana Siciliano Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.200391

Keywords:

Work, Precariousness, Representation, Painting, Audiovisual narratives

Abstract

From the homogenization of the worker in the early 20th century to the exacerbated individualization in the 21st century, this paper investigates possible interpretations concerning the representation of this social actor in three works: Proletarierinnen (1900), by German painter Hans Baluschek (1870-1935), Operários (1933), by Brazilian painter Tarsila do Amaral (1886-1973), and the US film Nomadland (2020), directed by Chinese filmmaker Chloé Zhao. Based on interpretative description of these objects and specialized literature, the text discusses the changes in labor practices taken place in large cities. It concludes by providing a critical view of capitalist practices, especially precariousness and the suppression of class belonging among individuals. Thus, the melancholy gaze depicted by these works translates how the way of life to which these people are subjected is perceived.

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Author Biographies

  • Lucas Gamonal Barra de Almeida, Instituto Federal de São Paulo

    Doutor em Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professor Substituto do Instituto Federal de São Paulo – Campus Campos do Jordão.

  • Valmir Moratelli, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

    Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da PUC-Rio. Integrante do grupo de pesquisa “Narrativas da vida moderna na cultura midiática – dos folhetins às séries audiovisuais”

  • Tatiana Siciliano, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

    Doutora em Antropologia Social pelo Museu Nacional da UFRJ. Diretora do Departamento de Comunicação e Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da PUC-Rio.

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Published

2022-07-26

Issue

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Articles

How to Cite

The many faces of work: social representations in the paintings Proletarierinnen and Operários and in the film Nomadland. RuMoRes, [S. l.], v. 16, n. 31, p. 311–334, 2022. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.200391. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/200391.. Acesso em: 30 jun. 2024.