Dystopia and narrative genres: the hypertrophy of the present

Authors

  • Vera Lúcia Follain de Figueiredo Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Eduardo Miranda Silva Universidade Estácio de Sá

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.200393

Keywords:

Dystopia, Narrative genres, fiction

Abstract

As we know, art has been appropriating procedures and formats from mass culture at length. This essay investigates this rapprochement in the 21st century Brazilian fiction to analyze the relation between the use of narrative matrices and the composition of a dystopian scenario for the country and the world. It reflects on the critical effects of this intersection between different narrative genres in addressing social issues, and on how the narrative conventions of horror, science fiction and western are used to represent contemporary disputes. Movies such as Divino amor (2019), by Gabriel Mascaro, and the book A nova ordem (2019), by Bernardo Kucinski, among others, are discussed.

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Author Biographies

  • Vera Lúcia Follain de Figueiredo, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

    Doutora em Letras, professora do Programa de pós-graduação do Departamento de Comunicação Social da PUC-Rio e pesquisadora do CNPq

  • Eduardo Miranda Silva, Universidade Estácio de Sá

    Doutor em Literatura, cultura e contemporaneidade (PUC-Rio), professor da Universidade Estácio de Sá (Unesa) e bolsista do Programa Pesquisa/Produtividade da mesma instituição.

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Published

2022-07-26

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Articles

How to Cite

Dystopia and narrative genres: the hypertrophy of the present. RuMoRes, [S. l.], v. 16, n. 31, p. 290–310, 2022. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.200393. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/200393.. Acesso em: 18 jul. 2024.