Influencers, intellectuals, symbolic mediators

Authors

  • Renato Ortiz Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.200396

Keywords:

Influencers, communication, Communication, Internet, Digital media, Social media

Abstract

This essay reflects on the “influencer,” a recent figure in the digital sphere. To understand its specificity, the author contrasts the influencer with other figures in social sciences literature: the intellectual, the symbolic mediators, the celebrities. It is in the counterpoint between these categories that the dimension of “influence” becomes explicit.

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Author Biography

  • Renato Ortiz, Universidade Estadual de Campinas

    Professor titular da Universidade Estadual de Campinas e autor de diversos livros, entre eles: Trajetos e Memórias (Brasiliense, 2010); Universalismo e Diversidade (Boitempo, 2015); O Universo do Luxo (Alameda, 2019); Sobre o Trabalho Intelectual (Zouk, 2021).

References

ORTIZ, R. As celebridades como emblema sociológico. Sociologia e Antropologia, Rio de Janeiro, v. 6, n. 3, p. 669-697, 2016.

ORTIZ, R. O universo do luxo. São Paulo: Alameda, 2019.

ORTIZ, R. Sobre o trabalho intelectual. Porto Alegre: Zouk, 2021.

ORTIZ, R. Trajetos e memórias. São Paulo: Brasiliense, 2010.

ORTIZ, R. Universalismo e diversidade. São Paulo: Boitempo, 2015.

Published

2022-07-26

Issue

Section

Ensaio

How to Cite

Influencers, intellectuals, symbolic mediators. RuMoRes, [S. l.], v. 16, n. 31, p. 279–289, 2022. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.200396. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/200396.. Acesso em: 11 jul. 2024.