Framings of cowgirls on Instagram: the coping aspects and resistance of sub-celebrities
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.200403Keywords:
Self-presentation, self-revelation, cowherd women, resistance, sub-celebrityAbstract
Vaquejada is a cultural manifestation from the northeastern hinterland that has always been associated with elements praising masculinity (virility, vigor and strength); what used to be a profession – being a cowboy – is now also seen as a sport, a game. But the transformations undergone by the old “pega do boi” gradually allowed the participation of women cowherds. As such, this paper analyzes the Instagram profiles of two cowgirls considered celebrities in the vaquejada, Dayane Pereira and Beterraba. In a contemporary context in which social processes are mediated, the article seeks to understand the different ways in which subjects participate on Instagram in their contexts, the alternation of frames, the established roles and the conflicts highlighted by the narratives produced. In this regard, focus is given to the self-presentation and self-revelation narratives observed in the selected profiles.
Downloads
References
BATESON, G. Uma teoria sobre brincadeira e fantasia. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. (org.). Sociolinguística interacional. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2002. p. 85-105.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BRANDÃO, T. M. P. O vaqueiro: símbolo da liberdade e mantenedor da ordem no sertão. In: MONTENEGRO, A. T. et al. História: cultura e sentimento. Outras histórias do Brasil. Cuiabá: Editora da UFMT, 2008.
CARNEIRO, D. C. B.; SIMÕES, P. G. Em ação, uma celebridade-resistência: Preta Gil e os valores contemporâneos. Rumores, São Paulo, v. 15, n. 30, p. 35-56, 2021.
CASCUDO, L. C. A vaquejada nordestina e sua origem. Natal: Fundação José Augusto, 1976.
CHARAUDEAU, P. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2009.
CONDE, R. A. A. Micro, macro e megainfluencers no Instagram: o efeito do número de seguidores e da relação parassocial com a audiência no poder de persuasão. 2019. Dissertação (Mestrado em Marketing) – Universidade do Porto, Porto, 2019.
FERREIRA, H. J.; SALLES, J. G. C.; SOUSA, D. A.; MOREIRA, N. C. L.; ZEFERINO, J. C. Preconceito de gênero: a visão das atletas de futsal feminino. Pesquisa em Educação Física, Várzea Paulista, v. 9, n. 2, p. 223-230, 2010.
FRANÇA, V. R. V. Celebridades: identificação, idealização ou consumo? In: FRANÇA, V. R. V.; FREIRE FILHO, J.; LANA, L.; SIMÕES, P. Celebridades do século XXI: transformações no estatuto da fama. Porto Alegre: Sulina, 2014. p.15-36.
FRANÇA, V. R. V.; SILVA, T.; VAZ, G. F. F. Enquadramento. In: FRANÇA, V. R. V.; MARTINS, B. G.; MENDES, A. M. (org.). Grupo de Pesquisas Imagem e Sociabilidade: trajetória, conceitos e pesquisa em comunicação. Belo Horizonte: Fafich/PPGCOM, 2014. p. 134-140.
FRANÇA, V. R. V.; SIMÕES, P. G. Celebridades, acontecimentos e valores na sociedade contemporânea. E-Compós, Brasília, DF, v. 23, p. 1-25, 2020.
FRANÇA, V.; SIMÕES, P.; PRADO, D. Apresentação. In: FRANÇA, V.; SIMÕES, P.; PRADO, D. (org.). Celebridades do século XXI: diversos perfis, diferentes apelos. Belo Horizonte: PPGCOM/UFMG, 2020. v. 2, p. 17-28.
HAENLEIN, M.; LIBAI, B. Seeding, referral, and recommendation: creating profitable word-of-mouth programs. California Management Review, Berkeley, v. 59, n. 2, p. 68-91, 2017.
HILLEBRAND, M. D.; GROSSI, P. K.; MORAES, J. F. Preconceito de gênero em mulheres praticantes do esporte universitário. Revista Psico, Porto Alegre, v. 39, n. 4, 2008, p. 425-430.
LANA, L. Prefácio. In: FRANÇA, V.; SIMÕES, P.; PRADO, D. (org.). Celebridades do século XXI: diversos perfis, diferentes apelos. Belo Horizonte: PPGCOM/UFMG, 2020. v. 2, p. 11-16.
RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. (org.). Sociolinguística interacional. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2002.
SANTOS, A. B. L.; CAVALCANTI, T. S.; MOURA, C. B. G.; MOURA, D. L. Valeu o boi! Uma análise de gênero sobre a prática de mulheres na vaquejada. Licere, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 92-111, 2020.
SCHLOSSER, A. E. Self-disclosure versus self-presentation on social media. Current opinion in psychology, [s. l.], v. 31, p. 1-6, 2020.
SILVA, G. K. N; AZEVEDO, F. F. Consumo versus cultura: a vaquejada utilizada como instrumento para a reprodução do capital em Macaíba-RN. Revista de Geografia, Recife, v. 31, n. 3, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ricardo Duarte, Lívia Moreira Barroso
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.