Images, artificial intelligence, and the inescapability of metacriticism

Authors

  • Felipe Muanis Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2023.210891

Keywords:

Digital image, Referent, Artificial intelligence, Virtual world, Metacriticism

Abstract

This text discusses the digital image and shows how contemporary artificial intelligence offers a paradigm turn for the imagetic representation by breaking the real referent of the technical image. This rupture creates in the viewer a fear and distrust of the reality of all and every image, be it analogic or digital, which creates an implicit question for this subject: “Is this real?”. This article aims to show that this doubt tends to become inseparable from the images and the contemporary observer, which favors the development of a more analytical and critical posture, in which the observer abandons an exclusively diegetic posture to assume a metacritical reading. Authors such as Bernard Stiegler, Thomas Mitchell, and Hans Belting will be analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Felipe Muanis, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

    Professor de Ciências da Comunicação da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, em Portugal. Professor Associado, atualmente licenciado, do Instituto de Artes e Design no Curso de Cinema e Audiovisual e da Pós-Graduação em Artes, Cultura e Linguagens da Universidade Federal de Juiz de Fora, onde coordena o ENTELAS, grupo de pesquisa em conteúdos transmídia, convergência de culturas e telas. Doutor em Comunicação Social pela UFMG.

References

BAUDRILLARD, J. La société de consommation, ses mythes, ses structures. Paris: Denoël, 1970.

BELTING, H. Antropologia da Imagem: para uma ciência da imagem. Lisboa: KKYM + EAUM, 2014.

BOURDIEU, P. Sobre televisão. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

MITCHELL, W. J. T. Picture Theory: essays on visual representation. Chicago: Chicago Press, 1994.

MITCHELL, W. J. T. Iconology: image, text, ideology. Chicago: University of Chicago, 1987.

PORTUGAL, D.; ROCHA, R. Como caçar (e ser caçado por) imagens: Entrevista com W.J.T. Mitchell. In: E-Compós. Brasília, v.12, nº1, jan./abr. 2009.

MUANIS, F. Convergências Audiovisuais: linguagens e dispositivos. Curitiba: Appris, 2020.

MUANIS, F. A imagem televisiva: autorreferênciaq, temporalidade, imersão. Curitiba: Appris, 2020.

STIEGLER, B.. The Discrete image. In: DERRIDA, Jacques; STIEGLER, Bernard. Echographies of Television: filmed interviews. Cambridge, UK: Polity Press, 2002. P. 147-163

Filmografia:

Gandhi (1982). Índia, Grã Bretanha, Estados Unidos. Direção e Produção: Richard Attenborough.

Jurassic Park (1993). Estados Unidos. Direção: Steven Spielberg, Produção: Kathleen Kennedy, Gerald R. Molen.

L’homme des têtes (1898). França. Direção e Produção: George Méliès.

Published

2023-09-11

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Images, artificial intelligence, and the inescapability of metacriticism. RuMoRes, [S. l.], v. 17, n. 33, p. 35–57, 2023. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2023.210891. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/210891.. Acesso em: 23 jul. 2024.