Incredible racing cars and their crystal-movement: poetics of Géo Ham's automobile images

Authors

  • Rafael Duarte Oliveira Venancio Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.85424

Keywords:

automobilismo, poética das imagens, cartaz, Géo Ham (1900-1972)

Abstract

This article wants to observe how the car racing posters, notably those drawn by French artist Géo Ham, can engender, in his poetic image of the automobile, a kind of static image that mentions the almost cinematic form of movement, called here moving-crystal. Using the theoretical framework of Gilles Deleuze and Groupe μ, the goal here is to see how these posters’ mise en scènes are portemanteau constructions that unite in a imagetic representation both movement-image as the time-image and, most important, that portemanteau is the graphical representation of the movement-crystal and it is crucial to the poetic thought of imagery arts focused on racing and sports.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rafael Duarte Oliveira Venancio, Universidade Federal de Uberlândia

    Doutor em Meios e Processos Audiovisuais pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA- USP). É professor do curso de Jornalismo e do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação na Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

References

BUYSSENS, E. Semiologia & Comunicação Lingüística. São Paulo: Cultrix/Edusp, 1974.

DELEUZE, G. A Imagem-tempo – Cinema 2. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, G. A Imagem-movimento – Cinema 1. Lisboa: Assírio & Alvim, 2009.

GROUPE μ. Rhétorique Générale. Paris: Seuil, 1982.

GROUPE μ. Tratado del signo visual. Madrid: Cátedra, 1993.

HODGES, D. The French Grand Prix. London: Temple Press, 1967.

LOPEZ, E. Car Posters. Suffolk: Antique Collector’s Club, 2014.

MACHADO, R. Deleuze, a arte e a filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

PEIRCE, C.S. “Conferências sobre Pragmatismo”. In: Os Pensadores: Peirce/Frege. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

ROMANINI, A. V. Semiótica Minuta: Especulações sobre a Gramática dos Signos e da Comunicação a partir da obra de Charles S. Peirce. Tese de Doutorado. São Paulo: PPGCOM-ECA-USP, 2006.

SANTOS, Francisco (ed.) Grand Prix. Lisboa: Público, 2003.

VENANCIO, R. D. O. “Anime e a poética da luta: metáforas e anagramas em Cavaleiros do Zodíaco”. Culturas Midiáticas. v. 5, n.2. João Pessoa: PPGC-UFPB, 2012.

VENANCIO, R. D. O. “Jornalismo Esportivo: Nós somos diferentes”. Observatório da Imprensa. Edição 788. Campinas: OI, 04/03/2014. Disponível em: http://www.observatoriodaimprensa.com.br/news/view/_ed788_nos_somos_diferentes. Acesso em 07/10/2014.

VERHAGEN, M. “The Poster in Fin-de-Siècle Paris: ‘That Mobile and Degenerate Art’”. In: CHARNEY, L. & SCHWARTZ, V. R. Cinema and the invention of modern life. Berkeley: UCP, 1995.

Published

2015-08-06

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Incredible racing cars and their crystal-movement: poetics of Géo Ham’s automobile images. RuMoRes, [S. l.], v. 9, n. 17, p. 93–116, 2015. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.85424. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/85424.. Acesso em: 19 jul. 2024.