"Latins" go to the Cinema's Mecca
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.86415Keywords:
Hollywood, Latin America, narrativeAbstract
The presence of accounts organized around the reason behind a trip to Hollywood is a significant piece of information of Latin American literature from the1920s through the 1930s, which runs parallel the expansion of the American cinematography. Una aventura de amor (1918), Miss Dorothy Phillips, mi esposa (1919), Che Ferrati, inventor (1923) and Hollywood, novela da vida real (1932) are examples to be analyzed. With this goal, the following aspects will be considered: the unraveling of the rules that are in place in major studios; the portrait of “types” that are consolidated during these years; the mimetic relationship of the characters with cinema in a variety of frameworks; the spectator-star emotional bond; the theme of the stunt-double; the critical imbrications between cinematography and literary fiction; the use of procedures tending towards giving the writing a cinematic structure and dynamism.
Downloads
References
BOY. “Una aventura de amor”. In: BONGERS, W.; TORREALBA, M.; VERGARA, X. Archivos iletrados. Escritos sobre cine en Chile: 1908-1940. Santiago: Cuarto Propio, 2011.
GOULART, I. Estrelismo à brasileira: perspectivas de uma negociação simbólica, estética e cultural entre Hollywood e o Brasil. Rumores, ed. 9, v. 1, 2011. Disponível em: . Acesso em: 20/02/2014
______. A fina flor da formosura: o concurso de beleza fotogênica da Fox Film (1926-7) e o discurso social sobre os corpos modernos. Jornada discente PPGMPA-USP, 19 out. 2012. Disponível em:. Acesso em: 20/02/2014.
GUILHERME, O. Hollywood, novela da vida real. São Paulo: Nacional, 1932.
MORIN, E. As estrelas. Mito e sedução no cinema (1969). Rio de Janeiro: José Olympio, 1989.
NORIEGA HOPE, C. “Che Ferrati, inventor” In: Las experiencias de Miss Patsy y otros cuentos. México: Talleres de El Universal Ilustrado, 1923.
QUIROGA, H. “Miss Dorothy Phillips, mi esposa” In: Todos los cuentos. Colección Archivos, ALLCA XX: Mexico, 1996.
XAVIER, I. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.