The voices and the silence in Cartola, música para os olhos
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.90107Keywords:
Documentary, sound, voiceAbstract
This article presents an analysis of Lírio Ferreira and Hilton Lacerda’s
documentary named Cartola, música para os olhos (2007), focusing on
the articulation of voices and on the use of silence. The documentary
makes use of a great variety of archive footage that serves as basis for the
reports obtained from a long list of interviews. Included in an excessively
verbose context, the notion of silence will acquire a singular sense.
Downloads
References
BECK, Jay; GRAJEDA, Tony. Lowering the bom, critical studies in film sound. Urbana, Chicago: University of Illinois Press, 2008.
CHION, Michel. La Voix au cinema. Paris: Editions de Etoile/Cahiers du Cinéma, 1993.
_________________. A audiovisão, som e imagem no cinema. Lisboa: Texto & Grafia, 2008.
COSTA, Fernando Morais da. Silêncio e vozes no cinema: Tabu e Stereo. Significação, revista de cultura audiovisual. V. 41, nº 41, 2014.
DOLAR, Mladen. A voice and nothing more. Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press, 2006.
KERINS, Mark: Beyond dolby (stereo), cinema in the digital age. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 2011.
PARRET, Herman. La voix et son temps. Bruxelles: De Boeck Université, 2002.
RAMOS, Fernão. Mas afinal, o que é mesmo documentário?. São Paulo: SENAC, 2008.
STERNE, Jonathan (org.). The sound studies reader. London, New York: Routledge, 2012.
THÉBERGE, Paul. Almost silent : the interplay of sound and silence in contemporary cinema and television. Em: BECK, Jay; GRAJEDA, Tony. Lowering the bom, critical studies in film sound. Urbana, Chicago: University of Illinois Press, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.