Appropriation and Erasure as Artistic Processes: A Comparative Analysis of Tree of Codes by Jonathan Safran Foer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.143716

Keywords:

Editorial Design, Artist's Book, Appropriation, Jonathan Safran Foer

Abstract

The printed book has not been made obsolete by the introduction and dissemination of e-books. Instead, this phenomenon pushed printed media to explore its potential. Currently, thanks to advances in graphic technology, new possibilities in printed media arise, making the full out of the creation of literary books. One of them is Tree of Codes by Jonathan Safran Foer. The author has appropriated the work The Street of Crocodiles by Bruno Schulz by removing parts of the original through incisions in the paper, which resulted in a work produced entirely through erasing parts of the original. This article analyses the creation process of Tree of Codes by tracing parallels with examples of appropriation and erasure in the arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luciana Lischewski Mattar, Universidade de São Paulo (USP), Brazil

    Luciana Lischewski Mattar é graduada em Design pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAUUSP) (2013) e mestre na linha de pesquisa Teoria e História do Design pela mesma instituição (2020). Com experiência nas temáticas de design de produto, design visual, processos criativos e linguagens, foi membro da equipe do Laboratório de Pesquisa em Design Visual (LabVisual) da FAU-USP (2018-2020) e, atualmente, é pesquisadora do Núcleo de Inovação do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da USP (HCFMUSP), o Inova HC.

  • Renata Takatu, Universidade de São Paulo (USP), Brazil

    Renata Takatu é graduada em Design pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAU-USP) (2012) e atua como tradutora nas áreas de arte, design e arquitetura. É autora da versão em inglês dos textos que compõem obras como Arquitetura contemporânea: 1999-2015 FGMF Arquitetos (Acácia Cultural, 2016) e Biselli Katchborian Arquitetos (Acácia Cultural, 2019), entre outras.

References

ASHBERY, John. Wakefulness: poems. Nova York: Farrar, Straus and Giroux, 1998.

BRAY, Joe; GIBBONS, Alison; McHALE, Brian. The Routledge Companion to Experimental Literature. Londres: Routledge, 2012.

CAMARGO, Iara Pierro. O livro de literatura: entre o design visível e o invisível. 2016. 175 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

EVANS, David (ed.). Appropriation. Documents of Contemporary Art. Londres e Cambridge: Whitechapel e MIT Press, 2009.

FABER, Michel. Tree of Codes by Jonathan Safran Foer – review. The Guardian, 18 de dezembro de 2017. Disponível em: <https://www.theguardian.com/books/2010/dec/18/tree-codes-safran-foer-review>. Acesso em: 10 nov. 2017.

FOER, Jonathan Safran. Tree of Codes. Londres: Visual Editions, 2010.

PRESTON, Alex. How real books have trumped ebooks. The Guardian, 14 de maio de 2017. Disponível em: <https://www.theguardian.com/books/2017/may/14/how-real-books-trumped-ebooks-publishing-revival>. Acesso em: 10 nov 2017.

SCHULTZ, Bruno. The Street of Crocodiles and Other Stories. Londres:

Penguin Books, 2008.

USHER, M. D. Homeric Stitchings: The Homeric Centos of the Empress

Eudocia. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 1998.

WAGNER, Heather. Jonathan Safran Foer Talks Tree of Codes and Conceptual Art. Vanity Fair, 10 de novembro de 2010. Disponível em: <https://www.vanityfair.com/culture/2010/11/jonathan-safran-foer-talks-tree-of-codesand-paper-art>. Acesso em: 10 nov. 2017.

Published

2020-12-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Mattar, L. L. ., & Takatu, R. (2020). Appropriation and Erasure as Artistic Processes: A Comparative Analysis of Tree of Codes by Jonathan Safran Foer. ARS, 18(40), 446-476. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.143716