The Insurrection of the Image or When Cinema Visits Raoul Ubac

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.169683

Keywords:

Raoul Ubac, Formlessness, Photography, Cinema, Materiality

Abstract

The history of images in cinema and photography is inscribed on a common material basis coordinated by the creative instruments of photography. Despite sharing equivalent substrates, their artistic processes could not be more dissimilar. In this article, we will highlight some filmartisans initiatives which narrow the distance between the methods and make us aware of filmic materiality. For that, we will go through the period in which the artist Raoul Ubac subverts the figurative character of photography and, with the support of Georges Bataille, Rosalind Krauss and Augustine of Hippo, we will reflect on the formlessness, both in Ubac’s work and in three films manufactured at L’Etna and L’Abominable ateliers in France.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Andréa C. Scansani, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brazil

    Andréa C. Scansani é professora e pesquisadora no curso de Cinema da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutora em Meios e Processos Audiovisuais pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP) com período sanduíche no Institut du Recherche sur le Cinéma et L’audiovisuel (IRCAV – Sorbonne Nouvelle – Paris 3); mestre em Multimeios/ Cinema pelo Instituto de Artes da Unicamp; especializada em Fotografia Cinematográfica pela Academia de Cinema e Drama de Budapeste/Hungria; graduada em Cinema com especialização em Fotografia Cinematográfica pela ECA/USP.

References

AGOSTINHO de Hipona. Confissões. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

AUMONT, Jacques. O olho interminável: cinema e pintura. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

BATAILLE, Georges. Informe. Documents: Doctrines, Archéologie, Beaux-Arts, Ethnographie, n. 7, dez. 1929, p. 382.

BRETON, André. Des tendances les plus récentes de la peinture surréaliste. Minotaure: Revue Artistique et Littéraire, maio 1939, pp. 16-21.

CANUDO, Ricciotto. L’usine aux images. Paris: Nouvelles Éditions Séguier, 1995.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A semelhança informe: ou o gaio saber visual segundo Georges Bataille. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.

EPSTEIN, Jean. O cinematógrafo visto do Etna. Catálogo Forumdoc 2011. Belo Horizonte: Filmes de Quintal, 2011, pp. 361-370.

KRAUSS, Rosalind. Corpus Delicti. October, v. 33, verão/1985, pp. 31-72.

KRAUSS, Rosalind. “Informe” without conclusion. October, v. 78, outono/1996, pp. 89-105.

LUMIÈRE, Auguste e Louis. Le cinématographe. La Revue du Siècle, n. 120, 1897, pp. 233-263.

MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas: Papirus, 1997.

SIETY, Emanuel. De la matière. Palestra. Paris: L’Espace en cours/Braquage, 3 abr. 2017. Não paginado.

VON KLEIST, Heinrich. Pentesileia. Porto: Porto Editora, 2003.

WARREN, L. Encyclopedia of twentieth-century photography. Londres: Routledge, 2006. v. 3.

Published

2021-04-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Scansani, A. C. (2021). The Insurrection of the Image or When Cinema Visits Raoul Ubac. ARS, 19(41), 53-101. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.169683