Massimo Campigli's Paintings at MAC USP: Amidst Archeology, Memory and Modernity
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.169729Keywords:
Massimo Campigli, Collection of the Museum of Contemporary Art of University of São Paulo, Italian Modern Art, Ciccillo Matarazzo and Yolanda PenteadoAbstract
Our article discusses the six paintings by the German naturalized-Italian artist Massimo Campigli which belong to the MAC USP collection. This set, not yet analyzed in depth by the historiography of art in Brazil, will be discussed in the broader context of Campigli’s production. Therefore, we recovered Campigli’s biographical aspects and that of his production, and then indicated their path until they integrate the collection of the former MAM-SP. Finally, we present a plastic analysis and the final considerations. To discuss the paintings, we rely on autobiographical writings, exhibition catalogs, critical texts, and information provided by the São Paulo Biennial Archive and Campigli’s Archive. Regarding the incorporation into the museum, we counted on the research by Professor Ana Gonçalves Magalhães.
Downloads
References
ARCHIVES CAMPIGLI. Massimo Campigli: catalogue raisonné. Milão: Silvana, 2013.
ASTIER, Marie-Bénedicte. The « Sarcophagus of the Spouses ». Louvre, Paris, 20 abr. 2008. Disponível em: https://www.louvre.fr/en/oeuvre-notices/sarcophagus-spouses. Acesso em: 21 jan. 2020.
CALANDRA, Elena. Massimo Campigli e La Folgorazione Per L’arte Etrusca. Anais Museo Claudio Faina, Orvieto, v. 24, pp. 371-384, 2017.
CAMPIGLI, Massimo. Giornale + Strada: parole in libertà. Lacerba, Florença, 15 jul. 1914.
CAMPIGLI, Massimo. Scrupoli. Veneza: Cavallino, 1955.
CAMPIGLI, Massimo. Nuovi Scrupoli. Turim: Umberto Allemandi, 1995.
CARRIERI, Raffaele. Massimo Campigli. Milão: Hoepli, 1941.
CARRIERI, Raffaele. Campigli. Veneza: Edizioni del Cavallino, 1945.
CHIARELLI, Tadeu (org.). Novecento Sudamericano: relazioni artistiche tra Italia e Argentina, Brasile, Uruguay. Milão: Skira, 2003.
CORGNATI, Martina. L’ombra lunga degli etruschi: echi e suggestioni dell’arte del Novecento. Monza: Johan & Levi, 2018.
dell’Arco, Maurizio Fagiolo (ed.). Les Italiens de Paris: de Chirico e gli altri a Parigi nel 1930. Milão: Skira, 1998.
DE ROBERTO, Carlo. Artisti contemporanei: Il pittore Massimo Campigli. Emporium, Veneza, v. 95, n. 3, pp. 98-106, 1942.
Doadas ao Museu de Arte Moderna de São Paulo uma tela de Campigli e uma escultura de Manzú. Correio Paulistano, São Paulo, 22 nov. 1951.
FABRIS, Annteresa. Massimo Campigli. In Amaral, Aracy A. (org). Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo: perfil de um acervo. São Paulo, MAC USP: Techint, 1988, p. 126.
FERRARIS, Patrizia Rosazza. Nemo propheta in pátria. In MANTURA, Bruno; FERRARIS, Patrizia Rosazza. Massimo Campigli. Milão: Electa, 1994. pp. 65-71.
FRANCHI, Raffaello. Massimo Campigli. Illustrazione toscana, Florença, ano 2, n. 1, pp. 29-32, 1943.
FRANCHI, Raffaello. Massimo Campigli. Milão: Hoepli, 1944.
GIANI, Gianpiero (org.). Pittori Italiani Contemporanei. Milão: Edizioni della Conchiglia, 1942.
GUGGENHEIM MUSEUM. Chaos and Classicism. Nova York: Guggenheim Museum, 2010.
HAACK, Marie-Laurence. Conclusion. La crise de l’étruscologie de l’époque du fascisme et du nazisme. In HAACK, Marie-Laurence. Les Étrusques au temps du fascisme et du nazism. Pessac: Ausonius Éditions, 2016. pp. 281-286. Disponível em: http://books.openedition.org/ausonius/10707. Acesso em: 12 maio 2020.
I miei visi vogliono essere consolante. Fanfulla, São Paulo, 20 maio 1957.
Institut Mathildenhöhe. Massimo Campigli: Mediterraneità und Moderne.
Darmstadt: Institut Mathildenhöhe; Milão: Mazzota, 2003.
MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Classicismo Moderno: Margherita Sarfatti e a Pintura Italiana no Acervo do MAC USP. São Paulo: Alameda, 2016.
MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Classicismo, Realismo e Vanguarda: pintura italiana no entreguerras. In MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO – MAC USP. Classicismo, realismo, vanguarda: pintura italiana no entreguerras. Organizado por Ana Gonçalves Magalhães. São Paulo: MAC USP, 2018 2ª ed. (1ª. Ed. 2013). pp. 11-27.
MANTURA, Bruno; FERRARIS, Patrizia Rosazza. Massimo Campigli. Milão: Electa, 1994.
MARCHIORI, Giuseppe. Campigli. Emporium, Veneza, v. 104, n. 9, pp. 118-124, 1946. Massimo Campigli. Milão: Hoepli, 1931.
MATARAZZO, Ciccillo. [Correspondência]. Destinatário: Mario Augusto Martini, embaixador da Itália no Brasil. São Paulo, 24 nov. 1951. 1 carta. Arquivo Wanda Svevo da Fundação Bienal de São Paulo.
MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO – MAC USP. Classicismo, realismo, vanguarda: pintura italiana no entreguerras. Organizado por Ana Gonçalves Magalhães. São Paulo: MAC USP, 2013.
POLO, Marco. Il Milione. Milão: Hoepli, 1942.
PONTIGGIA, Elena. Campigli platonico, Campigli mediterraneo. In Institut Mathildenhöhe. Massimo Campigli: Mediterraneità und Moderne. Darmstadt: Institut Mathildenhöhe; Milão: Mazzota, 2003, pp. 15-29.
PONTIGGIA, Elena. Il ritorno all’ordine. Itália: Abscondita, 2005;
RAMBALDI, Simone. Massimo Campigli e i Ritratti Funerari Romani. Bollettino D’arte, Roma, ano 89, n. 22-23, pp. 165-176, 2014. (Série VII).
ROCCO, Renata Dias Ferraretto Moura. O Caso dos Italianos de Paris. In MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO – MAC USP. Classicismo, realismo, vanguarda: pintura italiana no entreguerras. Organizado por Ana Gonçalves Magalhães. São Paulo: MAC USP, 2018, 2ª ed. (1ª. Ed. 2013), pp. 31-35.
SILVA, Quirino da. Pinta sempre o mesmo modelo e nunca deixa de ser original. Diário da Noite, São Paulo, 30 abr. 1957.
SILVA, Quirino da. Massimo Campigli. Diário de São Paulo, São Paulo, 18 mar. 1956.
SIRONI, Mario. Manifesto della Pittura Murale. La Colonna, Milão, dez. 1933. pp. 11-12.
SOLMI, Sergio (coord.). Massimo Campigli. Milão: Edizioni della Conchiglia, 1943. Un’ora con Massimo Campigli. Entrevista de Massimo Campigli para o programa Incontri da Radiotelevisione Italiana (RAI) em 1969. [S. l.]: [s. n.],
Publicado pelo canal jjpcondor. 1 vídeo (52 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Tf2d45KPU6w. Acesso em: 5 dez. 2019.
VIEIRA, José Geraldo. Massimo Campigli. Folha de S.Paulo, São Paulo, 14 fev. 1960. Ilustrada, p. 5.
WEISS, Eva, ‘Nel regno dei segni’ Sulla vita e sull’opera di Massimo Campigli In Institut Mathildenhöhe. Massimo Campigli: Mediterraneità und Moderne. Darmstadt: Institut Mathildenhöhe; Milão: Mazzota, 2003, pp. 31-59.
XXIV Biennale di Venezia. La XXIV Biennale di Venezia. Veneza: Edizioni Serenissima, 1948.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Renata Dias Ferrareto Moura Rocco
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.
How to Cite
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 2019/16810-8