Thinking Transparency, Reflecting Opacity: Tautology and Transitivity in Hoppe Series, by Mariano Klautau Filho
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.176513Keywords:
Transparency, Opacity, Mariano Klautau Filho, PhotographyAbstract
This article seeks to reflect upon the double paradigm of transparency and opacity with the photographic series Hoppe, by Mariano Klautau Filho. It presents some of the broad meanings of these concepts as a basis to analyzing the reflexive quality the photographs’ framing (their apparent refusal to transparency, the implication of the gaze in their materiality) and the texture of time inherent to its images – for this purpose, we mobilize the concepts of between-the-images and time montage.
Downloads
References
ALLOA, Emmanuel. Entre a transparência e a opacidade – o que a imagem dá a pensar. In ALLOA, Emmanuel (org.) Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. pp. 7-19.
ALLOA, Emmanuel. Seeing-as, seeing-in, seeing-with: looking through pictures. In PURGAR, Krešimir (ed.). The Palgrave handbook of image studies. Cham: Palgrave Macmillan, [2021]. No prelo. Disponível em: https://www.academia.edu/4189922/Seeing_as_seeing_in_seeing_with_Looking_through_images_extended_version_2020_. Acesso em: 9 out. 2020.
ALLOA, Emmanuel. Transparency: a magic concept of modernity. In ALLOA, Emmanuel; THOMÄ, Dieter (ed.). Transparency, society and subjectivity: critical perspectives. New York: Palgrave Macmillan, 2018. pp. 21-55.
ALLOA, Emmanuel; THOMÄ, Dieter (ed.). Transparency, society and subjectivity: critical perspectives. New York: Palgrave Macmillan, 2018.
BARTHES, Roland. A mensagem fotográfica. In BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990. pp. 11-25.
BAZIN, André. Ontologia da imagem fotográfica. In BAZIN, André. O cinema: ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991. pp. 19-28.
BELLOUR, Raymond. A dupla hélice. In PARENTE, André (org.). A imagem máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: 34, 1993. pp. 214-230.
BELLOUR, Raymond. Entre-imagens: foto, cinema, vídeo. Campinas: Papirus, 1997.
BELTING, Hans. A janela e o muxarabi: uma história do olhar entre Oriente e Ocidente. In ALLOA, Emmanuel (org.) Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. pp. 115-137.
BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In BENJAMIN, Walter. Estética e sociologia da arte. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. pp. 49-78.
BOEHM, Gottfried. Aquilo que se mostra. Sobre a diferença icônica. In ALLOA, Emmanuel (org.) Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. pp. 23-38.
DAMISCH, Hubert. The origin of perspective. Cambridge, MA: MIT Press, 1994.
DERRIDA, Jacques. Posições. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem arde. In DIDI-HUBERMAN, Georges. Falenas: ensaios sobre a aparição, 2. Lisboa: KKYM, 2015a. pp. 292-319.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015b.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: 34, 2010.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Remontar, remontagem (do tempo). Caderno de Leituras, Belo Horizonte, n. 47, pp. 1-7, 2016. Disponível em: https://chaodafeira.com/wp-content/uploads/2016/07/cad_47.pdf. Acesso em: 9 out. 2020.
DUBOIS, Phillipe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
DUBOIS, Phillipe. Da imagem-traço à imagem-ficção: o movimento das teorias da fotografia de 1980 aos nossos dias. Discursos Fotográficos, Londrina, v. 13, n. 22, pp. 31-51, jan./jul. 2017.
DUBOIS, Phillipe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 1993.
EDWARDS, Elizabeth. Photography and the performance of history. Kronos: Southern African Histories, Cidade do Cabo, v. 27 n. 1, pp. 15-29, nov. 2001.
JAY, Martin. Scopic regimes of modernity. In FOSTER, Hal (ed.). Vision and visuality. Seattle: Bay Press, 1988. pp. 3-27.
KEPES, György. The language of vision. Chicago: Paul Theobold and Company, 1969.
LEWIS, Charlton; SHORT, Charles. A latin dictionary: founded on Andrews’ edition of Freund’s Latin dictionary. Oxford: Clarendon, 1996.
MOKARZEL, Marisa. Imprecisas imagens: a fotografia de Mariano Klautau Filho. In ENCONTRO NACIONAL DA ANPAP, 18., 2009, Salvador. Anais […]. Salvador: EDUFBA, 2009. pp. 2346-2360. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2009/pdf/chtca/marisa_de_oliveira_mokarzel.pdf. Acesso em: 9 out. 2020.
ORLANDI, Eni P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2020.
PÊCHEUX, Michel. Sobre os contextos epistemológicos da análise de discurso. In ORLANDI, Eni (ed.). Análise de discurso: Michel Pêcheux. Campinas: Pontes, 2015. pp. 283-294.
RANCIÈRE, Jacques. A imagem pensativa. In RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
RENNER, Rolf. Edward Hopper: 1882-1967: transformation of the Real. Köln: Benedikt Taschen, 1990.
ROLLET, Sylvie. (Re)atualização da imagem de arquivo: ou como dois filmes de Harun Farocki conseguem “anarquivar” o olhar. Revista EcoPós, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, pp. 1-13, jul. 2014. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/issue/view/155. Acesso em: 9 out. 2020.
THOMÄ, Dieter. Seeing it all, doing it all, saying it all: transparency, subject, and the world. In ALLOA, Emmanuel; THOMÄ, Dieter (ed.). Transparency, society and subjectivity: critical perspectives. New York: Palgrave Macmillan, 2018. pp. 57-84.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lucas Manuel Mazuquieri Reis
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.