The Spike-Man
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.177124Keywords:
Modernism, Futurism, Drawing, Local ColorAbstract
Anita Malfatti’s production made during her stay in United States scandalized the Brazilian cultural milieu in 1917, although it was in complete harmony with the experimentation proposed by the avant-garde of the beginning of the century – already sedimented and suitable for being taught at the Independent School of Art, under the direction of Homer Boss.
Downloads
References
ANDRADE, Mário de. Anita Malfatti. Jornal de Debates, São Paulo, outubro de 1921, não paginado.
ANDRADE, Oswald de. A exposição Anita Malfatti. Jornal do Commercio, São Paulo, 11 de janeiro de 1918, não paginado.
CARDOSO, Renata Gomes. A crítica de arte no entorno de Anita Malfatti e seu reflexo na história da arte brasileira. Revista de História da Arte e Arqueologia da Unicamp, RHHA, n. 9, jan-jun 2008, pp. 127-147.
CHIARELLI, Tadeu. Um jeca nos vernissages: Monteiro Lobato e o desejo de uma arte nacional no Brasil. São Paulo: EDUSP, 1995.
FABRIS, Annateresa. Modernismo: Nacionalismo e Engajamento. In AGUILAR, Nelson (org.). Bienal Brasil Século XX. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1994, pp. 72-82.
GREGGIO, Luzia Portinari. Anita Malfatti. Folha de São Paulo/Itaú Cultural, Coleção Grandes Pintores Brasileiros v. 9, São Paulo, 2013.
HENDERSON, Linda D. X Rays and the Quest for Invisible Reality in the Art of Kupka, Duchamp, and the Cubists. Art Journal, 47(4), 1988, pp. 323-340.
HENRI, Robert. The Art Spirit. Filadélfia: J. B. Lippincott, 1923.
LOBATO, Monteiro. Paranoia ou Mistificação? (A propósito da Exposição Malfatti). In LOBATO, Monteiro. Ideias de Jeca Tatu. São Paulo: Editora Brasiliense, 1955, pp. 59-66.
MICHELI, Mário de. As vanguardas artísticas do século XX / trad. Pier Luigi Cabra. São Paulo, Martins Fontes, 1991.
PESTANA, Nestor. Exposição de Estudos de Pintura de Anita Malfatti. Correio Paulistano, São Paulo, 26 de maio de 1914, não paginado.
ROSSETTI BATISTA, Marta. Anita Malfatti no tempo e no espaço. São Paulo: IBMA Brasil, 1985.
ROSSETTI BATISTA, Marta (org.). Mário de Andrade: Cartas a Anita Malfatti. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1989.
ROSSETTI BATISTA, Marta. Brasil, 1º Tempo modernista - 1917/29: documentação. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros, 1972.
SCHWARTZ, Jorge. O expressionismo pela crítica de M. de Andrade, Mariátegui e Borges. In BELUZZO, Ana Maria de M. Modernidade: Vanguardas artísticas na América Latina. São Paulo: Unesp, 1990.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Luiz Armando Bagolin
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.