Tribeca/New York: Artistic Territory in the Performances of Joan Jonas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.185066

Keywords:

Joan Jonas, New York, Performance, Feminism

Abstract

Looking at discussions about the situation of women in the arts, promoted by Linda Nochlin, Audre Lorde, and other authors, this text seeks to investigate the creative spaces of American artist Joan Jonas based on the urban and socio-historical layers that traverse her work in the beginning of the 1970s. The contexts of her performances are accentuated, as they are seen as generators of the integration between the artistic space and the public space. Through comparative analyses, I hope to trace approximations and differences in issues related to site-specificity, seen that Jonas’ work causes a certain distancing, a shuffling of the gaze, and varying perceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paula Nogueira Ramos, Universidade de São Paulo (USP), Brazil

    Paula Nogueira Ramos é doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, na área de Projeto, Espaço e Cultura, na Universidade de São Paulo, e mestra em História da Arte Contemporânea e Cultura Visual pela Universidad Complutense de Madrid. Tem experiência em educação e artes visuais, com pesquisa em performance e vídeo.

References

ANZALDÚA, Gloria E. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do Terceiro Mundo [1981]. In PEDROSA, Adriano; CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André (orgs.). Histórias das mulheres, histórias feministas: Vol. 2. Antologia. São Paulo: MASP, 2019, pp. 85-94.

BANES, Sally. Greenwich Village 1963: avant-garde, performance e o corpo efervescente / trad. Macro Gama. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

CLAUSEN, Barbara. Performing Histories: Why the Point Is Not to Make a Point. Afterall, Londres, v. 23, fev. 2010, pp. 1-6.

CLAUSEN, Barbara. A Conversation: Joan Jonas and Babette Mangolte. In LORZ, Julienne; LISSONI, Andrea (eds.). Joan Jonas. Trento, Itália: Hirmer, 2018, pp. 170-183.

CRIMP, Douglas. Acción más allá de los márgenes. In CRIMP, Douglas; COOKE, Lynne (eds.). Manhattan, uso mixto. Fotografía y otras prácticas artísticas desde 1970 al presente. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia; Cambridge: The MIT Press, 2010, pp. 83-128.

CRIMP, Douglas. Imágenes. In CRIMP, Douglas. Posiciones críticas: ensayos sobre las políticas de arte y la identidade / trad. Eduardo García Augustín. Madrid: Ediciones Akal, 2005, pp. 23-36.

NATALICCHIO, Cristina. My New Theater. Theater in a Box. In DANERI, Anna; NATALICCHIO, Cristina (eds.). Joan Jonas. Milão: Edizioni Charta, 2007, pp. 75-77.

FRANCIS, Jacqueline. Three Women. In FRANCES, Richard (ed.). Joan Jonas is on our mind. São Francisco: CCA Wattis Institute for Contemporary Arts, 2017, pp. 37-39.

HOOKS, bell. Artistas mulheres: o processo criativo [1995]. In PEDROSA, Adriano; CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André (orgs.). Histórias das mulheres, histórias feministas: Vol. 2. Antologia. São Paulo: MASP, 2019, pp. 236-243.

HUBERMAN, Anthony. Introduction. In FRANCES, Richard (ed.). Joan Jonas is on our mind. São Francisco: CCA Wattis Institute for Contemporary Arts, 2017, pp. 7-17.

JONAS, Joan. Transmission. In MALLOY, Judy (ed.). Women, art, and technology. Cambridge: The MIT Press, 2003.

JONAS, Joan. Space Movement Time. In DANERI, Anna; NATALICCHIO, Cristina (eds.). Joan Jonas. Milão: Edizioni Charta, 2007, pp. 48-68.

KWON, Miwon. Um lugar após o outro: anotações sobre site-specificity / trad. Jorge Menna Barreto. [1997]. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, n. 17, 2008, pp. 166-187.

LORDE, Audre. Irmã Outsider / trad. Stephanie Borges. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

LORDE, Audre. New York City [1971]. In LORDE, Audre. Zami, Sister Outsider, Undersong. New York: Quality Paperback Book Club, 1993, pp. 135-137.

MORRIS, Robert. Notes on Dance. The Tulane Drama Review, Cambridge, v. 10, n. 2, 1965, pp. 176-186.

MORRIS, Robert. O tempo presente do espaço [1978]. In FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecilia (orgs.). Escritos de artistas – anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2009, pp. 401-420.

NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? / trad. Juliana Vacaro. São Paulo: Edições Aurora, 2016.

NOCHLIN, Linda. Como o feminismo nas artes pode implementar a mudança cultural [1974]. In PEDROSA, Adriano; CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André (orgs.). Histórias das mulheres, histórias feministas: Vol. 2. Antologia. São Paulo: MASP, 2019, pp. 72-81.

RAINER, Yvonne. A Quasi Survey of Some “Minimalist” Tendencies in the Quantitatively Minimal Dance Activity Midst the Plethora, or an Analysis of Trio A. In BATTCOCK, Gregory (org.). Minimal art: a critical anthology. New York: EP Dutton, 1968, pp. 263-273.

SICHEL, Berta et al. Joan Jonas: cinco décadas. Curadoria Berta Sichel. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2020.

WOOLF, Virginia. Um teto todo seu / trad. Bia Nunes de Sousa, Glauco Mattoso. São Paulo: Tordesilhas, 2014. 1997.

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTAR

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade / trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2003.

RIMP, Douglas. Sobre as ruínas do museu. Fotos de Louise Lawler / trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

FEDERICI, Silvia. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e luta feminista / trad. Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2019.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

SICHEL, Berta (org.). Primera generación. Arte e imagen en movimiento (1963- 1986). Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, 2006.

Published

2021-11-29

How to Cite

Ramos, P. N. (2021). Tribeca/New York: Artistic Territory in the Performances of Joan Jonas. ARS, 19(42), 740-796. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.185066