Exporting Nationalism: Portinari, Brazilian Identity and the United States (1935-1942)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2022.197390

Keywords:

Candido Portinari, Brazilian Modern Painting, National Identity, United States, Good Neighbor Policy

Abstract

Candido Portinari traveled a glorious trajectory in the United States between 1935 and 1942, during which he created emblematic artworks for the country: Coffee, the panels of the Brazilian pavilion at the New York World Fair and the murals at the Library of Congress. We examine the distinctive and experimental character of these pictorial representations of Brazil created for North America – almost all sponsored by the Estado Novo regime – as well as their reception by the American public. The main documental sources used are institutional memoranda, correspondence, critical texts, and newspaper articles from the 1930s and 1940s. The artworks analyzed present a breviary of the ideal of brasilidade fomented in the United States through Brazilian painting during the Good Neighbor Policy and clarify Brazil’s promotion in America in this period. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Danielle Misura Nastari, Universidade de São Paulo

    Danielle Misura Nastari é Doutora e Mestra pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte da Universidade de São Paulo, onde desenvolveu tese sobre a trajetória de Portinari nos Estados Unidos de 1935 a 1945 e dissertação a respeito da formação da coleção de arte brasileira no MoMA de 1939 a 1949. Foi pesquisadora visitante da Universidade de Princeton em 2019-2020 e 2014. Integra o Grupo de Estudos em Recepção Estética e Crítica de Arte, coordenado pela Profa. Dra. Lisbeth Ruth Rebollo Gonçalves. Professora do Istituto Europeo di Design.

References

COCKCROFT, Eva. The United States and Socially Concerned Latin American Art. In CANCEL, Luis R. et. al. The Latin American Spirit: Art and Artists in the United States, 1920-1970. Nova York: Harry N. Abrams, 1988, p. 184-121.

FABRIS, Annateresa. Portinari, pintor social. São Paulo: Editora Perspectiva, 1990.

FABRIS, Annateresa. Os canibais censurados. Nossa América, São Paulo, nov-dez. 1991, p. 14-23. Projeto Portinari, PR 9797.

FABRIS, Annateresa. Candido Portinari. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1996.

GENAUER, Emily. Majority First-rate Among 87 Canvases. New York World-Telegram, Nova York, 19 out. 1935.

GIRON, Luís Antônio. Portinari, o pintor vigiado. Época, São Paulo, 6 jan. 2003. Projeto Portinari, PR 11376.

GRAFLY, Dorothy. Carnegie offers mail-order-show. Philadelphia Record, Philadelphia, 20 out. 1935. Projeto Portinari, PR 8200.

HANKE, Lewis. [Correspondência] Destinatário: Archibald MacLeish. Washington, 21 jul. 1941. Correspondência administrativa. 1f. AOC Curator’s Office A&R Files, drawer 25/2 Thomas Jefferson Building Murals, Hispanic Rook, Portinari Murals.

KANTNER, Dorothy. Spanish Artist Wins First Prize at International. Pittsburgh Sun-Telegraph, Pittsburgh, 17 out. 1935, p. 21.

MACLEISH, Archibald. [Correspondência] Destinatário: Candido Portinari. Washington, 4 nov. 1940. Correspondência administrativa. 1f. Projeto Portinari, CO 3079.

MACLEISH, Archibald. [Correspondência] Destinatário: Candido Portinari. Washington, 9 fev. 1942. Correspondência administrativa. 1f. AOC Curator’s Office A&R Files, drawer 25/2 Thomas Jefferson Building Murals, Hispanic Rook, Portinari Murals.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portinari. Rio de Janeiro: Serviço Gráfico do Ministério da Educação, 1939.

PORTINARI, Candido. [Correspondência] Destinatário: Mário de Andrade. Rio de Janeiro, 10 de abr. 1935. Correspondência pessoal. 3f. Projeto Portinari, CO 5817.

PORTINARI, Candido. [Correspondência] Destinatário: Gustavo Capanema. Washington, 3 out. 1941. Correspondência administrativa. 2f. Projeto Portinari, CO 4375.

REINHEIMER, Patrícia. Candido Portinari e Mário Pedrosa: uma leitura antropológica do embate entre figuração e abstração no Brasil. Rio Comprido: Editora Garamond, 2013.

REPRESENTAÇÃO DO BRASIL NA FEIRA MUNDIAL DE NOVA YORK. Pavilhão do Brasil: Feira Mundial de nova York de 1939. Nova York: H. K. Publishing, 1939.

ROGERS, Meyric. Times are Blamed for Lack of Humor. Pittsburgh Post-Gazette, Pittsburgh, 16 out. 1935, p. 29.

SMITH, Robert C. Memorandum on a Proposal to Decorate the Rooms of the Hispanic Foundation with Mural Paintings. Washington, 14 out. 1939a. 3f. AOC Curator’s Office A&R Files, drawer 25/2 Thomas Jefferson Building Murals, Hispanic Room, Portinari Murals.

SMITH, Robert C. A pintura brasileira em Nova York. Boletim da União Pan-Americana, Washington, v. 73, n° 9, p. 544-550, nov. 1939b.

VIDAL, Armando. [Correspondência] Destinatário: Candido Portinari. Rio de Janeiro, 24 dez. 1938. Correspondência administrativa. 1f. Projeto Portinari, CO 5157.

WATSON, Forbes. The Purpose of the Pittsburgh International. The American Magazine of Art, v. 28, n. 11, nov. 1935, p. 644-654, 697.

WILLIAMS, Darlyle. Culture Wars in Brazil: The First Vargas Regime, 1930-1945. Durham: Duke University Press, 2001.

Published

2022-12-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Nastari, D. M. . (2022). Exporting Nationalism: Portinari, Brazilian Identity and the United States (1935-1942). ARS, 20(46), 122-191. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2022.197390