Os desaparecidos, os fantasmas e o corpo como arquivo: o conflito sírio na dança-teatro contemporânea

Authors

  • Sílvia Alexandra Raposo Centro em Rede de Investigação em Antropologia (CRIA)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v27i1p132-170

Keywords:

performance, memory, Syrian Civil war

Abstract

This article proposes an analysis of theatrical dance from the performance/politics binominal in which the body is seen as a privileged place to the analysis of power, since a body when dancing always position itself politically. To do this, we try to contextualize the dance-theatre of of the shows Antes que Matem os elefantes, by Companhia Olga Roriz and Eu Sou Mediterrâneo, by Companhia Vidas de A a Z, in their artistic course and analyse their cerographical and scenic languages having in view an understanding of the body that dances as a body that undergoes the actions of power relations, analysing it as a place of tension and clashes that develops articulations with memory and forgetfulness in a sensory-corporal game, speaking of the body as a archive and as a place of memory and resistance and look at it as a privileged place for the analysis of power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sílvia Alexandra Raposo, Centro em Rede de Investigação em Antropologia (CRIA)

    Mestre em Antropologia pela FCSH/UNL e colaboradora de investigação no CRIA. Inicia a sua actividade enquanto investigadora no Laboratório Arquivo Jill Dias (AJD/CRIA/FCSH-NOVA). Desenvolve pesquisa sobre os domínios da performance, movimentos artísticos contemporâneos, resistência política, Islão e terrorismo, etc. Encontra-se a concluir a sua dissertação de mestrado sobre artivismo, performance e terrorismo cultural. É produtora teatral e dramaturga, tendo desenvolvido o projecto intitulado «Eu Sou Mediterrâneo» (2016), pela Escola Superior de Teatro e Cinema, em parceria com a ADDHU, a Associação Solidariedade Imigrante e a Associação Amizade Portugal-Sahara Ocidental, de forma a fomentar o debate político e académico em torno da actual crise migratória no mediterrâneo.

Published

2018-12-26

Issue

Section

Articles and Essays

How to Cite

Raposo, S. A. (2018). Os desaparecidos, os fantasmas e o corpo como arquivo: o conflito sírio na dança-teatro contemporânea. Cadernos De Campo (São Paulo, 1991), 27(1), 132-170. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v27i1p132-170