Rolezão preto: an autoethnographic account on black bodies in a cultural centre in Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v30i1pe176658Keywords:
autoethongraphy, rolezinho, Blackness, MuseumAbstract
This text aims to rethink on the occupation of the black body of the urban spaces. Based on an autoethnographic account, the essay focuses on the senses and sensibilities aroused the researcher’s participation in a mediated visit to the art exhibition of a black American artist in Rio de Janeiro. In the face of this, the discussion t pervades the historical struggles to transform absence and presence, pointing to the use of the little roll as a powerful political tool in the occupation of spaces.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. A identidade e a representação: Elementos para uma reflexão crítica sobre a ideia de região. In: BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: Bertrand, 1989. p. 107-137.
CALDEIRA, Teresa Pires do Rio. Qual a novidade dos rolezinhos? Espaço público, desigualdade e mudança em São Paulo. Novos Estudos, São Paulo, n. 98, p. 13-20, mar. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002014000100002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 25 out. 2020.
CARDOSO, Lourenço. A branquitude acrítica revisitada e a branquidade. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), [S.l.], v. 6, n. 13, p. 88-106, mar–jun. 2014. Disponível em: http://www.abpnrevista.org.br/revista/index.php/revistaabpn1/article/view/152. Acesso em: 25 out. 2020.
CARDOSO, Lourenço. Branquitude acrítica e crítica: A supremacia racial e o branco anti-racista. Revista Latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventude, [S.l], v. 8, p. 607-630, 2010. Disponível em: http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/70/28. Acesso em: 25 out. 2020.
CATOIA, Cinthia de Cassia. O Movimento Negro (1940-50) e a emergência do debate político sobre legislação antirracismo no Brasil. Revista Café com Sociologia, [S.l.], v. 7, n. 1, p. 30-49, jan-abr. 2018. Disponível em: https://revistacafecomsociologia.com/revista/index.php/revista/article/view/841. Acesso em: 25 out. 2020.
DA MATTA, Roberto. O que faz do brasil, Brasil?. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.
DOMINGUES, Bruno Rodrigo Carvalho. Negro na universidade, branco no trabalho de campo: reflexões sobre representação e desigualdade racial na academia. Cadernos de Campo, São Paulo, v. 27, n.1, 2018. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/142148. Acesso em: 25 out. 2020.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: Aula inaugural no College de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 24. Ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
GODOY, Karla Estelita. Museus hostis, Turistas hostilis: controvérsias e caminhos para hospitalidade em instituições museológicas sob uma abordagem derridariana. In: BRUSADIN, Leandro Benedini. Hospitalidade e Dádiva: a alma dos lugares e a cultura do acolhimento. Curitiba: Editora Prismas, 2017.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: Um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Zahar, 1986.
MACHADO, Frederico Viana; RODRIGUES, Cristiano Santos. Movimentos Negros e LGBT no Governo Lula: desafios da institucionalização segmentada. In: MACHADO, Frederico Viana; MASSOLA, Gustavo Martineli; RIBEIRO, Maria Auxiliadora Teixeira (Orgs.). Estado, Ambiente e Movimentos sociais. Florianópolis: ABRAPSO Editora, 2015. p. 22-45. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/135471/Estado%2c%20ambiente%20e%20movimentos%20sociais.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 25 out. 2020.
MACHADO, Igor José de Renó. Mestiçagem Arqueológica. Estudos Afro-Brasileiros, n. 2, ano 24, p. 385-408, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/eaa/v24n2/a07v24n2.pdf. Acesso em: 25 out. 2020.
MORETTONI, Marina Marins. Museus, lazer e turismo cidadão: um diálogo interdisciplinar. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 80-94, jan-abr. 2018. Disponível em: https://seer.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/10815. Acesso em: 25 out. 2020.
PEREIRA, Amilcar Araujo. “O mundo negro”: A constituição do movimento negro contemporâneo no Brasil. 2010. 268 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2010. Disponível em: http://www.historia.uff.br/stricto/td/1254.pdf. Acesso em: 25 out. 2020.
RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa (Tomo I). Campinas: Papirus, 1994.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 63, out., p. 237-280. 2002. Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/1285#quotation. Acesso em: 25 out. 2020.
SANTOS, Silvio Matheus Alves. O método da autoetnografia na pesquisa sociológica: atores, perspectivas e desafios. PLURAL - Revista do Programa de Pós‑Graduação em Sociologia da USP, São Paulo, v. 24, n .1, 2017, p. 214-241. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/268346595.pdf. Acesso em: 24 out. 2020.
SCHERER-WARREN, Ilse. Manifestações de rua no brasil 2013: encontros e desencontros na política. Caderno CRH, Salvador, v. 27, n. 71, p. 417-429, mai-ago. 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-49792014000200012. Acesso em: 25 out. 2020.
VIANA, Nildo. O significado dos rolezinhos. Revista Posição, Goiânia, ano 1, v. 1, n. 1, jan/mar, p. 4-8. 2014. Disponível em: http://redelp.net/revistas/index.php/rpo/article/view/2viana01/33. Acesso em: 25 out. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Campo (São Paulo, 1991)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
I authorize Cadernos de Campo Journal of Anthropology to publish the work of my authorship/responsibility, as well as I take responsibility for the use of images, if accepted for publication.
I agree with this statement as an absolute expression of truth. On my behalf and on behalf of eventual co-authors I also take full responsibility for the material presented.
I attest to the unpublished nature of the work submitted