The film and the ethnographic enounter

Authors

  • Ana Lúcia Marques Camargo Ferraz Universidade Federal Fluminense
  • Edgar Teodoro da Cunha Fundação Getúlio Vargas
  • Rose Satiko Gitirana Hikiji Universidade de São Paulo https://orcid.org/0000-0001-5038-8435

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v15i14-15p287-298

Keywords:

Visual anthropology, Ethnography, Ethnographic movies, Video workshops

Abstract

This article proposes the construction of a reflection on the practices of using video in ethnographic research. The authors start from very diverse research contexts, involving interlocutors such as Bororo Indians, self-management workers and young music students in a social project. What brings them together is a methodological coincidence: the proposal of the appropriation of the audiovisual by the researched subjects as a means of expression and communication. In the article, the authors seek to systematise some questions of method raised in the "video workshops", marked by the opening of different possibilities of interaction with the group, of cognition and of communication. The audiovisual production is analysed as a catalyst of performances, reflexivity and sensitivities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Clifford, James; Marcus, George. 1986. The Poetics and Politics of Ethnography. California, University of California Press.

COLLEYN, Jean-Paul. 1995. “Jean Rouch, 54 Anos sem Tripé”. Cadernos de Antropologia e Imagem, 1: 65 -74.

Cunha, Edgar Teodoro da. 2005. Imagens do Contato: Representações da Alteridade e os Bororo do Mato Grosso. Tese de Doutorado. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo.

FELD, Steven. 1982. Sound and Sentiment. Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Filadélfia, University of Pennsylvania Press.

Ferraz, Ana Lúcia Marques Camargo. 2005. Dramaturgias da Autonomia. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Sociologia. FFLCH-USP.

GRIMSHAW, Anna. 2001. “The Anthropological Cinema of Jean Rouch”. The Ethnographer’s Eye. Cambridge, Cambridge University Press.

Hikiji, Rose Satiko; Miraglia, Paula. 2003. “Imagens em construção: o uso do vídeo como forma de comunicação com o interno da Febem”. Cadernos de antropologia e imagem,16 (1): 47 – 58.

Hikiji, Rose Satiko G. 2006. A Música e o Risco: Etnografia da Performance de Crianças e Jovens Participantes de um Projeto Social de Ensino Musical. São Paulo, Edusp/Fapesp.

MACDOUGALL, David. De quem é essa estória? . In Cadernos de Antropologia e Imagem, 5 (2): 93-106.

MACDOUGALL, David. 1998. Transcultural cinema. Princeton, Princeton University Press.

Machado, Arlindo. 1996. Máquina e Imaginário. São Paulo: Edusp.

MARCUS, George; FISCHER, Michael. 1986. Anthropology as cultural critique. Chicago, The University of Chicago Press Maresca, Sylvain. 1996. La Photographie. Un mirroir des sciences sociales. Paris, L´Harmattan.

MIRAGLIA, Paula. 2001. Rituais da Violência. A Febem como Espaço do Medo em São Paulo. São Paulo, PPGAS-USP, Dissertação de Mestrado.

ROUCH, Jean. 1973. “Cine-ethnography”. In: FELD, Steven (ed.). Cine-ethnography (Visible evidence vol.13). Mineapolis, University of Minnesota Press, p. 29-46.

ROUCH, Jean. 1960. “La Pyramide humaine”. Cahiers du Cine- Cahiers du Cinema, 112: 15-27

ROUCH, Jean. 1978. “On the vicissitudes of the self: the possessed dancer, the magician, the sorcerer, the filmmaker, the ethnographer”. Studies in the Anthropology of visual Communication 5 (1): 2 - 8.

ROUCH, Jean. 1997. “Poesia, dislexia e câmera na mão”. Cinemais. Revista de cinema e outras questões audiovisuais. 7.

ROUCH, Jean. [1974]. “The Camera and Man”. In: HOCKINGS, Paul (ed.): Principles of Visual Anthropology. Nova Iorque, Mouton, 1995.

SCHULER, Evelyn; SZTUTMAN, Renato. 1997. “A Louca Maestria de Jean Rouch”. Sexta-Feira - Antropologia, Artes e Humanidades, 1: 12 -22.

SZTUTMAN, Renato. 1997. “Jean Rouch e o Cinema como Subversão de Fronteiras”. Sexta-Feira - Antropologia, Artes e Humanidades, 1: 23 - 30.

SZTUTMAN, Renato. 2004. “Jean Rouch. Um Antropólogo-Cineasta’. In: CAIUBY NOVAES et alli (orgs.). Escrituras da Imagem. São Paulo, Edusp/Fapesp, p. 49 -62.

Turner, Terence. 1993. “Imagens desafiantes, a apropriação kaiapó do vídeo”. In Revista de Antropologia, v. 36(1): 81 - 121.

WORTH, Sol; ADAIR, John. 1972. Through Navajo eyes. Bloomington: Indiana University Press

Filmografia citada

As Pedras no Meio do Caminho. Direção: Iracema Bastos; Evelyn Schuller; Júlio Wainer. São Paulo, 1996.

Feliz ano novo, véio!. Direção: Ana Lúcia Ferraz. Produção: Laboratório de Imagem e Som em Antropologia. São Paulo : LISA/USP, 1999. (43 min).

Foi através da necessidade. História do movimento por moradia em Osasco. Direção: Ana Lúcia Ferraz. Produção: Laboratório de Imagem e Som em Antropologia. São Paulo : LISA/USP, 2003. (23 min).

Funk Rio. Direção: Sérgio Goldemberg. Brasil, 1994.

Jaguar. Direção: Jean Rouch. 1967.

Meninos eu Vi?. Direção: João Moreira Salles (coord.). Brasil, 1992.

Moi, um noir. Direção: Jean Rouch. 1958.

Pulso, um vídeo com Alessandra. Direção: Rose Satiko G. Hikiji. Produção: Laboratório de Imagem e Som

em Antropologia. São Paulo : LISA/USP, 2006. (32 min).

Pyramide humaine. Direção: Jean Rouch. 1959.

Ritual da Vida. Direção: Edgar Teodoro da Cunha. Produção: Laboratório de Imagem e Som em Antropologia. São Paulo : LISA/USP, 2005. (30 min).

Vírus da Música. Direção: Alessandra Raimundo; Rose Satiko G. Hikiji. Produção: Laboratório de Imagem e Som em Antropologia. São Paulo : LISA/USP, 2004. (20 min)

Published

2006-08-31

Issue

Section

Special Section

How to Cite

Ferraz, A. L. M. C. ., Cunha, E. T. da, & Hikiji, R. S. G. (2006). The film and the ethnographic enounter. Cadernos De Campo (São Paulo, 1991), 15(14-15), 287-298. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v15i14-15p287-298