The film and the ethnographic enounter
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v15i14-15p287-298Keywords:
Visual anthropology, Ethnography, Ethnographic movies, Video workshopsAbstract
This article proposes the construction of a reflection on the practices of using video in ethnographic research. The authors start from very diverse research contexts, involving interlocutors such as Bororo Indians, self-management workers and young music students in a social project. What brings them together is a methodological coincidence: the proposal of the appropriation of the audiovisual by the researched subjects as a means of expression and communication. In the article, the authors seek to systematise some questions of method raised in the "video workshops", marked by the opening of different possibilities of interaction with the group, of cognition and of communication. The audiovisual production is analysed as a catalyst of performances, reflexivity and sensitivities.
Downloads
References
Clifford, James; Marcus, George. 1986. The Poetics and Politics of Ethnography. California, University of California Press.
COLLEYN, Jean-Paul. 1995. “Jean Rouch, 54 Anos sem Tripé”. Cadernos de Antropologia e Imagem, 1: 65 -74.
Cunha, Edgar Teodoro da. 2005. Imagens do Contato: Representações da Alteridade e os Bororo do Mato Grosso. Tese de Doutorado. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo.
FELD, Steven. 1982. Sound and Sentiment. Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Filadélfia, University of Pennsylvania Press.
Ferraz, Ana Lúcia Marques Camargo. 2005. Dramaturgias da Autonomia. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Sociologia. FFLCH-USP.
GRIMSHAW, Anna. 2001. “The Anthropological Cinema of Jean Rouch”. The Ethnographer’s Eye. Cambridge, Cambridge University Press.
Hikiji, Rose Satiko; Miraglia, Paula. 2003. “Imagens em construção: o uso do vídeo como forma de comunicação com o interno da Febem”. Cadernos de antropologia e imagem,16 (1): 47 – 58.
Hikiji, Rose Satiko G. 2006. A Música e o Risco: Etnografia da Performance de Crianças e Jovens Participantes de um Projeto Social de Ensino Musical. São Paulo, Edusp/Fapesp.
MACDOUGALL, David. De quem é essa estória? . In Cadernos de Antropologia e Imagem, 5 (2): 93-106.
MACDOUGALL, David. 1998. Transcultural cinema. Princeton, Princeton University Press.
Machado, Arlindo. 1996. Máquina e Imaginário. São Paulo: Edusp.
MARCUS, George; FISCHER, Michael. 1986. Anthropology as cultural critique. Chicago, The University of Chicago Press Maresca, Sylvain. 1996. La Photographie. Un mirroir des sciences sociales. Paris, L´Harmattan.
MIRAGLIA, Paula. 2001. Rituais da Violência. A Febem como Espaço do Medo em São Paulo. São Paulo, PPGAS-USP, Dissertação de Mestrado.
ROUCH, Jean. 1973. “Cine-ethnography”. In: FELD, Steven (ed.). Cine-ethnography (Visible evidence vol.13). Mineapolis, University of Minnesota Press, p. 29-46.
ROUCH, Jean. 1960. “La Pyramide humaine”. Cahiers du Cine- Cahiers du Cinema, 112: 15-27
ROUCH, Jean. 1978. “On the vicissitudes of the self: the possessed dancer, the magician, the sorcerer, the filmmaker, the ethnographer”. Studies in the Anthropology of visual Communication 5 (1): 2 - 8.
ROUCH, Jean. 1997. “Poesia, dislexia e câmera na mão”. Cinemais. Revista de cinema e outras questões audiovisuais. 7.
ROUCH, Jean. [1974]. “The Camera and Man”. In: HOCKINGS, Paul (ed.): Principles of Visual Anthropology. Nova Iorque, Mouton, 1995.
SCHULER, Evelyn; SZTUTMAN, Renato. 1997. “A Louca Maestria de Jean Rouch”. Sexta-Feira - Antropologia, Artes e Humanidades, 1: 12 -22.
SZTUTMAN, Renato. 1997. “Jean Rouch e o Cinema como Subversão de Fronteiras”. Sexta-Feira - Antropologia, Artes e Humanidades, 1: 23 - 30.
SZTUTMAN, Renato. 2004. “Jean Rouch. Um Antropólogo-Cineasta’. In: CAIUBY NOVAES et alli (orgs.). Escrituras da Imagem. São Paulo, Edusp/Fapesp, p. 49 -62.
Turner, Terence. 1993. “Imagens desafiantes, a apropriação kaiapó do vídeo”. In Revista de Antropologia, v. 36(1): 81 - 121.
WORTH, Sol; ADAIR, John. 1972. Through Navajo eyes. Bloomington: Indiana University Press
Filmografia citada
As Pedras no Meio do Caminho. Direção: Iracema Bastos; Evelyn Schuller; Júlio Wainer. São Paulo, 1996.
Feliz ano novo, véio!. Direção: Ana Lúcia Ferraz. Produção: Laboratório de Imagem e Som em Antropologia. São Paulo : LISA/USP, 1999. (43 min).
Foi através da necessidade. História do movimento por moradia em Osasco. Direção: Ana Lúcia Ferraz. Produção: Laboratório de Imagem e Som em Antropologia. São Paulo : LISA/USP, 2003. (23 min).
Funk Rio. Direção: Sérgio Goldemberg. Brasil, 1994.
Jaguar. Direção: Jean Rouch. 1967.
Meninos eu Vi?. Direção: João Moreira Salles (coord.). Brasil, 1992.
Moi, um noir. Direção: Jean Rouch. 1958.
Pulso, um vídeo com Alessandra. Direção: Rose Satiko G. Hikiji. Produção: Laboratório de Imagem e Som
em Antropologia. São Paulo : LISA/USP, 2006. (32 min).
Pyramide humaine. Direção: Jean Rouch. 1959.
Ritual da Vida. Direção: Edgar Teodoro da Cunha. Produção: Laboratório de Imagem e Som em Antropologia. São Paulo : LISA/USP, 2005. (30 min).
Vírus da Música. Direção: Alessandra Raimundo; Rose Satiko G. Hikiji. Produção: Laboratório de Imagem e Som em Antropologia. São Paulo : LISA/USP, 2004. (20 min)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Campo (São Paulo, 1991)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
I authorize Cadernos de Campo Journal of Anthropology to publish the work of my authorship/responsibility, as well as I take responsibility for the use of images, if accepted for publication.
I agree with this statement as an absolute expression of truth. On my behalf and on behalf of eventual co-authors I also take full responsibility for the material presented.
I attest to the unpublished nature of the work submitted