Universal Transit Writing: Copi’s drama trans

Authors

  • Ivan Delmanto Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.i22p220-252

Keywords:

Performativity, Dramaturgy, Contemporary theater, Argentine theater

Abstract

The article analyzes a theatrical text by the Argentine author Copi, seeking to address the implications of different notions of identity in modern Argentine theater. It seeks to demonstrate that aspects of contemporary theater, anticipated in the Argentine author’s work, such as the spectator’s creative participation in the artistic experience and the existence of an expanded staging concept, are necessary to understand the kind of universal transit writing, strongly anchored to the Argentine historical reality, present in Eva Perón de Copi.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ivan Delmanto, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Ivan Delmanto é encenador, dramaturgo e professor de Teoria Teatral na Universidade do Estado de Santa Catarina. Mestre em Teoria Literária e Literatura Comparada na FFLCH - USP e doutor na área de Teoria e História do Teatro na ECA-USP, com projeto sobre a formação da dramaturgia brasileira.

     

     

     

References

Aira, Cesar. Copi. Rosario: Beatriz Viterbo Editora, 2003.

Aristóteles. Poética. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.

Benjamin, Walter. “Revisor de livros juramentado”. In: Campos, Augusto; Pignatari; Campos, Augusto; Campos, Haroldo; Piganatari, Decio (org). Mallarmé. São Paulo: Perspectiva, 1991, p. 193-194.

Benjamin, Walter. Passagens. Belo Horizonte: ed. UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006.

Benjamin, Walter. Origem do drama trágico alemão. Lisboa: Assirio & Alvim, 2007.

Copi (Raul Damonte Botana). Eva Peron/Loretta Strong/A geladeira. Rio de janeiro: 7 Letras, 2007.

Copi (Raul Damonte Botana). “Baile das Loucas”. In: Obas II. Barcelona: Anagrama, 2012.

Domingues, J. M. “A dialética da modernização conservadora e a nova história do Brasil”. In: Dados [online]. 2002, vol.45, n.3, pp.459-482. [http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0011-52582002000300005]. Acessado em 12/10/2019.

Esposito, Roberto. Bios: biopolítica e filosofia. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.

Fanlo, Luis García. “Pueblo, populismo y argentinidad. La gubernamentalidad peronista”. In: González, Carina. Peronismo y representación. Escritura, imágenes y políticas del pueblo. Buenos Aires (Argentina): Final Abierto, 2015.

Fanlo, Luis Garcia. “Genealogia del cuerpo argentino”. In: A parte Rei. Revista de Filosofía, n. 64, julio 2009, p. 1-6. Disponível em: http://serbal.pntic.mec.es/AParteRei. Consultado em 3/01/2021.

Flusser, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.

James, Daniel. Resistencia e integración. El peronismo y la clase trabajadora argentina 1946-1976. Buenos Aires: Sudamericana, 1990.

Kantorowicz, E. H. Os dois corpos do rei: um estudo sobre teologia política medieval. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

Lefort, Claude. A invenção democrática: os limites da dominação totalitária. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

Martínez, Tomás Eloy. Santa Evita. Buenos Aires: Editorial Planeta, 1996.

Molina, Diego. Una Evita trans: así es la “Eva Perón” de Copi que se verá en el Cervantes. [ https://www.infobae.com/cultura/2017/04/17/una-evita-trans-asies-la-eva-peron-de-copi-que-se-vera-en-el-cervantes/]. Acessado em 12/10/2020.

Pimentel, R. Copi: transgressão e escrita transformista. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2011.

Ramos, L. F. “Por uma teoria contemporânea do espetáculo: mímesis e desempenho espetacular”. In: Urdimento, Florianópolis: n. 13, setembro de 2009, p. 71-84.

Rodrigues, Marcelo. Copi, Eva Perón e a poética transterrada do corpo no Espetáculo. Dissertação (mestrado). UNIOESTE, 2020 p. 57.

Sarlo, B. A paixão e a exceção: Borges, Eva Perón, Montoneros. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

Sohiet, R. “Alguns comentários a partir do artigo de Marta Zabaleta: o Partido Peronista feminino: História, características e consequências”. (Argentina 1947-1955). Diálogos, DHI/UEM, Maringá, v.4, n. 4: 41-47, 2000.

Succi, B. “Copi camp: parodia, política y disidencia sexual en la pieza teatral Eva Perón”. In: Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 26, 92-107, 2016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101262016092. Acesso em: 13 set. 2021.

Teixeira, Luciana Medeiros. As múltiplas representações de Eva Perón. Mito e disputa política em Santa Evita. Dissertação (Mestrado). UNB, Brasília, 2015, 135 f.

Zanatta, Loris. Eva Perón (Spanish Edition). Penguin Random House Grupo Editorial. Argentina. Edição do Kindle, 2011.

Szondi, Peter. Teoria do drama moderno. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

Published

2021-11-01

How to Cite

DELMANTO, Ivan. Universal Transit Writing: Copi’s drama trans. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 22, p. 220–252, 2021. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.i22p220-252. Disponível em: https://revistas.usp.br/caracol/article/view/180755.. Acesso em: 11 may. 2024.