Facing the unutterable in Argentinian and Brazilian documentary cinema. Urondo and Herzog’s cases

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i15p308-341

Keywords:

Paco Urondo, la palabra justa, Vlado, 30 anos depois, Latin American dictatorships documentary of memory, testimony.

Abstract

Using some reflections on testimony and documentary of memory, I propose to examine and interpret similarities and differences in the procedures of construction of documentaries Paco Urondo, la palabra justa (Argentina, 2004) by Daniel Desaloms y Vlado, 30 anos depois (Brazil, 2005) by João Batista de Andrade, which deal with the life and death of the poet, journalist and militant of Montoneros Francisco Urondo (1930-1976) and Vladimir Herzog (1937-1975), also a journalist and screenwriter, linked to the PCB, both assassinated during the dictatorships of the 1970s. Both in Brazil and in Argentina, the 1970’s were marked by revolutionary struggles in search of more just societies, extreme state violence and resistance to dictatorships. However, despite the similarity of contexts, the way of representing that struggle and confronting the unspeakable of dictatorial violence has some differences that are almost constant. In order to understand the specificities of the films, I propose as a possible interpretation that in the form of the films the marks of the different policies of truth and justice carried out in each of the countries as a product of different processes of transition would be printed: in Brazil; Not agreed or less agreed in Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Graciela Foglia, Universidade Federal de São Paulo. Campus Guarulhos

    Área de atuação: Letras

    Instituição: EFLCH/UNIFESP - Departamento de Letras. Área de Língua espanhola e suas literaturas

    Publicações mais relevantes:

    - Bueno, Mónica; Foglia, Graciela. Cine y representación: las dictaduras de Brasil y Argentina. Revista Iberoamericana, v. LXXXI, 2015, 449-464.

    - Foglia, Graciela. “Em teu nome: verdades incompletas”. In: Yanet Aguilera. (org.). Imagem e Exílio. Cinema e arte na América Latina. São Paulo: Discurso Editorial, 2015, 226-244.

References

Almeida Teles, Janaína de. “Os familiares de mortos e desaparecidos políticos e a luta por “verdade e justiça” no Brasil. In: Teles, Edson e Safatle, Vladimir (org.). O que resta da ditadura: a exceção brasileira. São Paulo: Boitempo, 2010.

Andrade, João Batista de. Vlado, 30 anos depois. São Paulo: Imprensaoficial, 2009.

Aprea, Gustavo. Documental, testimonios y memorias. Miradas sobre el pasado militante. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Manantial, 2015

_____________. “El ciclo de los documentales sobre la izquierda revolucionaria

peronista como testimonio y la discusión sobre la memoria social”. Disponible en: <http://asaeca.org/Actas/El%20ciclo%20de%20los%20documentales%20sobre%20la%20izquierda%20revolucionaria%20peronista%20como%20testimonio%20y%20la%20discusion%20sobre%20la%20memoria%20social.pdf>. Acceso el 16 jan. 2017.

Bruzzi, Stella. New documentary : a critical introduction. New York, Routledge, 2001.

De Marco, Valeria. “A literatura de testemunho e a violência de Estado.” Lua Nova, N0 62, 2004.

Foglia, Graciela. “Aproximação a dois documentários sobre as ditaduras argentina e brasileira. Estratégias na luta contra o esquecimento”. In: Baleia na Rede, 1-8, UNESP Marília: Dez/2011, 175-187. Disponible en: <http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/baleianarede/article/view/1760>. Acceso el 2 mar. 2012.

Gauthier, Guy. O documentário. Um outro cinema. Campinas, SP: Papirus, 2011.

Lanza, Pablo H. "Usos del archivo en el cine documental latinoamericano contemporáneo: los documentos sobrevivientes. En: Cine documental N 1. Año 2010. Disponible en: <http://revista.cinedocumental.com.ar/1/articulos_03i.html>. Acceso el 13 fev. 2015.

Levi, Primo. Si esto es un hombre. Barcelona: Muchnik Editores, 2002.

Lvovich, Daniel & Jaquelina Bisquet. La cambiante memoria de la dictadura. Discursos públicos, movimientos sociales y legitimidad democrática. 1ª ed. Los Polvorines: Univ. Nacional de General Sarmiento; Buenos Aires: Biblioteca Nacional, 2008.

Mezarobba, Glenda. "O processo de acerto de contas e a lógica do arbítrio". In: Teles, Edson e Safatle, Vladimir (org.). O que resta da ditadura: a exceção brasileira. São Paulo: Boitempo, 2010.

Napolitano, Marcos. 1964: História do Regime Militar Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2014.

Netrovski, Arthur & Seligmann-Silva, Márcio (orgs.). “Apresentação”. In: Catástrofe y representação. São Paulo: Escuta, 2000.

Nichols, Bill. Introducción al documental. 2ª ed. Coyoacán, México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2013.

_____________. La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós, 1997.

Morettin, Eduardo V. & Napolitano, Marcos (Coord.). Grupo de Pesquisa CNPq "História e Audiovisual: circularidades e formas de comunicação. Disponible en <http://historiaeaudiovisual.weebly.com/documentaacuterios-e-o-regime-militar-brasileiro.html>. Acceso 15 set. 2014.

Reis Filho, Daniel A. A revolução faltou ao encontro. Os comunistas no Brasil. São Paulo: Editora Brasiliense, 1989.

Ricoeur, Paul. La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 2004.

Stejilevich, Nora. El arte de no olvidar. Literatura testimonial en Chile, Argentina y Uruguay entre los 80 y los 90. Buenos Aires: Catálogos, 2006.

Urondo, Francisco. Obra poética. Ed. y prólogo Susana Cella. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2006.

Urondo, Javier. Entrevista. Argentina tiene historia. Radio Nacional, AM 870. Programa 137. 29 jul. 2011. Disponible en: <https://argentinatienehistoria.blogspot.com.br/2011/07/137-paco-urondo.html>. Acceso el 07 feb. 2017.

Ulanovsky, Carlos. “Paren las rotativas Una historia de grandes diarios, revistas y periodistas argentinos”. Disponible en <https://es.scribd.com/doc/93520941/Ulanovsky-Carlos-Paren-Las-Rotativas>. Acceso el 09 jun. 2017.

Filmografía:

Andrade, João Batista de. Vlado 30 anos depois, Brasil, 2005.

Desaloms, Daniel. Paco Urondo, la palabra justa, Argentina, 2004.

Published

2018-05-19

How to Cite

FOGLIA, Graciela. Facing the unutterable in Argentinian and Brazilian documentary cinema. Urondo and Herzog’s cases. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 15, p. 308–341, 2018. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i15p308-341. Disponível em: https://revistas.usp.br/caracol/article/view/134217.. Acesso em: 17 may. 2024.