What do we see from our window regarding of literaty readig by black authors? The already and the not yet
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2023.209852Keywords:
Children's literature and humanization; Reading strategies; Reader training.Abstract
This article reflects on the arena where readers and non-readers are located in Brazil. From the Bakhtinian perspective, we will weave dialogues with the work Da Minha Janela (2019), by Otávio Júnior, and illustration by Vanina Starkoff, through the reading strategies advocated by Girotto and Souza (2010), providing opportunities for connections in the production of meanings to the reader, in particular, with the entry into black-Brazilian literature, in order to ask questions and answer others.
Downloads
References
ARENA, Dagoberto Buim. A Literatura Infantil como produção cultural e como instrumento de iniciação da criança no mundo da cultura escrita. In: SOUZA, R.J. de. (Org.) [et al]. Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado das Letras, 2010, pp. 13-44.
BAJARD, Ellie. Eles leem, mas não compreendem – Onde está o equivoco? São Paulo: Cortez Editora, 2021.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, Mikhail. O homem ao espelho. Apontamentos dos anos 1940. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.
CUTI, Luis Silva. Literatura Negro Brasileira: São Paulo/Selo Negro, 2010 (coleção-consciência em debate/Coordenado por Vera Lucia Benedito).
FAILLA, Zoara. Retratos da Leitura no Brasil. Rio de Janeiro: GMT, 2021. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/wpcontent/uploads/2021/06/Retratos_da_leitura_5__o_livro_IPL.pdf. Acesso em: 09 fev.2023.
FARIA, Maria Alice. Como usar a literatura Infantil na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.
FOUCAMBERT, Jean. Modos de ser leitor: aprendizagem e ensino da leitura no ensino fundamental. Curitiba: Editora UFPR, 2008.
GIROTTO, Cyntia Graziella Guizellin Simões. SOUZA, Renata Junqueira de. Estratégias de Leitura: Para ensinar alunos a compreender o que leem. In: SOUZA, R. J. de. (Org.) [et al]. Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado das Letras, 2010, pp. 45-114.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Virtual, 2020. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18317-educacao.html . Acesso em: 12 fev.2023.
JAKUBINSKIJ, Lev. Sobre a fala dialogal. São Paulo: Parábola, 2015.
JÚNIOR, Otávio. Da minha Janela. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2019.
MONTEAGUDO, Bárbara Cibelli da Silva. Ensino do ato de ler obras literárias sem ilustrações: recomendações oficiais, vozes das professoras e formação docente como espaço e tempo dialógico. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual Paulista – UNESP, Marília, 2021.
OLIVEIRA, Kiusam de. Literatura Negro-Brasileira do Encantamento Infantil e Juvenil. Belo Horizonte: Nandyala, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Joyce Aparecida da Silva Linard, Cleunice Terezinha da Silva Ribeiro Tortorelli, Cyntia Graziella G.S. Girotto, Ligia Maria da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.