Connection with knowledge in remote classes: a research with college students in pandemic times

Authors

  • Karina Sales Vieira Centro Universitário AGES
  • Bernard Charlot Universidade Paris 8; Universidade Federal de Sergipe
  • Veleida Anahí Cápua da Silva Charlot Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349265924

Keywords:

The meaning of studying, Online Studying, Covid-19 pandemic, Suffering

Abstract

This article aims to make evident the meanings of remote classes in the context of Covid-19 attributed by a group of college students, evidencing its difficulties, mobilizations and learnings. The participants in this research were 54 academics from the popular class, from different undergraduate courses who study at a private institution of higher education located in an up-country city in the state of Bahia. Knowing this, we conducted the research anchored in the theory of the relationship with knowledge and the concepts of mobilization, meaning and pleasure; we also relied on qualitative research with a phenomenological approach. Therefore, we developed a data collection with the use of two instruments: a questionnaire and a knowledge balance. This balance of knowledge is an instrument of data production that consists in preparing a written record based on questions presented by the researcher. Under this light, for data collection, we sought to know the mobilizations in continuing to study remotely during the pandemic, the understanding of the meaning of online studying, its value for the students participating in this research and the sufferings experienced by them in this period contextualized by the Covid-19. We concluded that the mobilization to continue studying comes from the desire of not dropping out of the course, as they still see the university as an opportunity to achieve a prosperous future. Likewise, more than half of students have adapted well to the new model (55 percent), however, 81 percent still prefer an in person experience. They are, in their majority, students who suffer from social distancing and psychological disorders, especially anxiety.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Karina Sales Vieira , Centro Universitário AGES

    é doutora em educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), pesquisadora do Grupo de Estudos Educação e Contemporaneidade (EDUCON/UFS). Atualmente é professora no Centro Universitário AGES.

  • Bernard Charlot, Universidade Paris 8; Universidade Federal de Sergipe

    é professor emérito em ciências da educação da Universidade Paris 8. Professor voluntário na Universidade Federal de Sergipe (UFS); líder do Grupo de Estudos Educação e Contemporaneidade (EDUCON/UFS).

  • Veleida Anahí Cápua da Silva Charlot, Universidade Federal de Sergipe

    é doutora em ciências da educação pela Universidade de Paris 8; pós-doutora pela Universidade Federal de Sergipe onde é professora titular no Departamento de Educação.

References

BAQUERO, Marcello; GONÇALVEZ, Maria Augusta Salin; BAQUERO, Rute Vivian Angela. Reflexões sobre a pesquisa nas ciências humanas. Barbarói, Santa Cruz do Sul, n. 2, p. 12-32, mar. 1995.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Secretaria Executiva. Súmula do Parecer CNE/CP n. 5/2020. Reorganização do calendário escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da pandemia da Covid-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 83, seção 1, p. 63, 04 maio 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/sumula-do-parecer-cne/cp-n-5/2020-254924735 Acesso em: 14 de setembro de 2021.

» http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/sumula-do-parecer-cne/cp-n-5/2020-254924735

BUENO, Elenilda Rodrigues de Almeida. Fenomenologia: a volta às coisas mesmas. In: PEIXOTO, Adão José (org.). Interações entre fenomenologia e educação. Campinas: Alínea, 2003. p. 9-42.

CASTIONI, Remi et al. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 29, n. 111, p. 399-419, abr./jun. 2021.

FCC. Fundação Carlos Chagas. Pesquisa: educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da educação básica. Informe, São Paulo, n. 1, 2020. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1/ Acesso em: 26 sete. 2022.

» https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1/

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução de Bruno Magne. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CHARLOT, Bernard. Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artmed, 2001.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para a educação hoje. Tradução de Sandra Loguercio. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CHARLOT, Bernard. A relação com o saber nos meios populares: uma investigação nos liceus profissionais. Tradução de Catarina Matos. Porto: Legis, 2009.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013.

CHARLOT, Bernard. Os fundamentos antropológicos de uma teoria da relação com o saber. Revista Internacional Educon, São Cristóvão, v. 2, n. 1, p. 1-18, jan./mar. 2021.

COULON, Alain. A condição de estudante: a entrada na vida universitária. Tradução de Georgina Gonçalves dos Santos, Sônia Maria Rocha Sampaio. Salvador: Edufba, 2008.

CZECH, Patrícia Caldeira Tolentino; SOUZA, Rodrigo Diego de; MARCOCCIA, Patrícia Correia de Paula. O lugar do estágio curricular supervisionado das licenciaturas no contexto de pandemia por Covid-19: as condições econômicas e sociais e a morbimortalidade. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 28, n. 2, p. 573-590, maio/ago. 2021.

FIORAVANTE, Ana Paula Gonçalves; KAIZER, Suzana. O princípio da coletividade: alternativa para pensarmos as pesquisas em educação. Momento, Rio Grande, v. 21, n. 2, p. 65-76, jul./dez. 2012.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 24. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

IPEA. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Brasília, DF: IPEA, 2020. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/10228/1/NT_88_Disoc_AcesDomInternEnsinoRemoPandemia.pdf Acesso em: 19 set.2021.

» http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/10228/1/NT_88_Disoc_AcesDomInternEnsinoRemoPandemia.pdf

LACERDA, Ana Nere de. Indícios de estresse, ansiedade e depressão em estudantes universitários. 2016. 86 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2016.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução Alfredo Veiga-Neto. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

LIBERALI, Fernanda Coelho et al. Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. Campinas: Pontes, 2020.

LIU, Shuai et al. Serviços on-line de saúde mental na China durante o surto de Covid-19. Lancet Psychiatry, Reino Unido, v. 7, n. 4, p. e17-e18, 2020.

MAIA, Berta Rodrigues; DIAS, Paulo César. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da Covid-19. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37, p. 1-8, 2020.

MATURANA, Humberto et al. (org.). A ontologia da realidade. 2. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2011.

MOREIRA, José Antônio Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020.

UNESCO. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation. Covid-19. Educational disruption and response. Paris: Unesco, 2020. Disponível em: http://www.iiep.unesco.org/en/covid-19-educational-disruption-and-response-13363 Acesso em: 14 set. 2021.

» http://www.iiep.unesco.org/en/covid-19-educational-disruption-and-response-13363

VIEIRA, Karina Sales; TEIXEIRA, Ana Maria Freitas. Educação e incompletude humana na visão de Paulo Freire e Bernard Charlot: pistas para ouvir os jovens. Anais Educon 2020, São Cristóvão, v. 14, n. 9, p. 1-13, set. 2020.

ZHAI, Yusen; DU, Xue. Cuidados de saúde mental para estudantes chineses internacionais afetados pelo surto Covid-19. Lancet Psychiatry, Reino Unido, v. 7, n. 4, p. e22, 2020.

Published

2023-12-22

Issue

Section

SEÇÃO TEMÁTICA: Educação em contexto de crise sanitária causada pela Covid-19

How to Cite

Connection with knowledge in remote classes: a research with college students in pandemic times. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e265924. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349265924