Understanding and learning: a hermeneutic approach

Authors

  • Rainri Back Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349256358

Keywords:

Understanding, Learning, Experience, Application, Play

Abstract

This essay aims to reflect upon the relationship and the difference between understanding and learning. Thus, it focuses on two fundamental purposes. First, how understanding precedes and prepares for learning; and second, how learning differs from understanding. Specifically, learning requires a practical ability to carry out an activity related to what has been understood. Methodologically, this essay follows the fundamental principles of Hans-Georg Gadamer’s philosophical hermeneutics and Martin Heidegger’s phenomenology. In the first section, the essay begins from a broader concept, a common point between understanding and learning: the experience. Then it demonstrates how the experience of understanding and learning is essentially application in the sense presented in Gadamer’s Truth and method. Finally, it concludes with the proposition that both experiences – understanding and learning – are based on a broader phenomenon: the play. This leads to an important conclusion: understanding and, above all, learning are not naive experiences, without practical consequences; rather, they concern the way in which each human being behaves in the world. Therefore, the rules of the play according to which understanding and learning must be experienced end up taking over the very being who understands and learns.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rainri Back, Universidade de Brasília

    é graduado e mestre em filosofia na Universidade de Brasília (UnB); doutor em filosofia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Seu projeto fundamental consiste em desenvolver uma concepção filosófica de educação.

References

AGAMBEN, Giorgio. O aberto: o homem e o animal. Lisboa: Edições 70, 2011. (Biblioteca de filosofia contemporânea).

ARISTÓTELES. Ética a Nicômacos. 4. ed. Brasília: UnB, 2001.

ARISTÓTELES. Metafísica. v. II. 2. ed. São Paulo: Loyola 2005.

BACK, Rainri. O jogo da historicidade. Revista em tempo de Histórias, Brasília, DF, n. 16, jan. 2010. https://doi.org/10.26512/emtempos.v0i16.19909

» https://doi.org/10.26512/emtempos.v0i16.19909

BACK, Rainri. Distanciamento teórico e engajamento prático: acerca da unidade entre atitude teórica e atitude prática a partir de um problema oriundo da hermenêutica filosófica. 2013. 290 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

BACK, Rainri. Por uma concepção filosófica de educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, p. e205293, nov. 2019. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945205293

» https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945205293

BACK, Rainri. Educação e experiência. Revista Filosofia e Educação, Uberlândia, v. 34, n. 72, p. 1277-1301, set./dez. 2020. https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v34n72a2020-53130

» https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v34n72a2020-53130

FLIKINGER, Hans-Georg. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. Campinas: Autores Associados, 2010. (Educação contemporânea).

FLIKINGER, Hans-Georg. Gadamer & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. (Pensadores & educação).

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002. (Campo teórico).

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 19. ed. São Paulo: Loyola, 2009. (Leituras filosóficas).

GADAMER, Hans-Georg. La educación es educarse. Barcelona: Paidós, 2000.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 5. ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Universidade São Francisco, 2003.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método II: complementos e índice. 2. ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Universidade São Francisco, 2004.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Fenomenologia do Espírito. 2. ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Universidade São Francisco, 2003.

HEIDEGGER, Martin. Conferências e escritos filosóficos. Heidegger. São Paulo: Nova Cultural, 1999a. (Os pensadores).

HEIDEGGER, Martin. O princípio do fundamento. Lisboa: Instituto Piaget, 1999b.

HEIDEGGER, Martin. Caminhos da floresta. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002. (Textos clássicos).

HEIDEGGER, Martin. Os conceitos fundamentais da metafísica: mundo, finitude e solidão. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

HEIDEGGER, Martin. Metafísica de Aristóteles 1-3: sobre a essência e a realidade da força. Petrópolis: Vozes, 2007.

HUME, David. Investigação acerca do entendimento humano. São Paulo: Nova Cultural, 2000. (Os pensadores).

HYPPOLITE, Jean. Gênese e estrutura da Fenomenologia do Espírito de Hegel. 2. ed. São Paulo: Discurso, 1999.

KANT, Immanuel. Crítica da faculdade do juízo. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

LOCKE, John. Ensaio acerca do entendimento humano. São Paulo: Nova Cultural, 1997. (Os pensadores).

NOBRE, Marcos. Como nasce o novo: experiência e diagnóstico de tempo na Fenomenologia do Espírito de Hegel. São Paulo: Todavia, 2018.

REALE, Giovanni. História da filosofia antiga. v. 2. São Paulo: Loyola, 1997. (História da filosofia).

REBOUL, Olivier. A filosofia da educação. Lisboa: Edições 70, 2017. (Biblioteca 70).

SCHILLER, Friedrich. Cartas sobre a educação estética da humanidade. São Paulo: EPU, 1991.

Published

2023-12-22

How to Cite

Understanding and learning: a hermeneutic approach. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e256358. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349256358