Expressions of psychological distress among students at the Federal University of Tocantins
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349254990Keywords:
Psychological distress, Mental health, UniversityAbstract
The theme of this article is the psychological distress of students in the context of public universities. This is a subject of growing discussion due to the increasing number of cases evidenced in statistics on depression, suicide, and mental illness among higher education academics. The study is grounded in interdisciplinary theoretical reflection, encompassing foundations of education and teaching, with an emphasis on aspects of communication and perspectives proposed by medicine. Employing complementary quantitative and qualitative methodological tools, the research analyzed 342 questionnaires completed by students, faculty, and technical staff at the Federal University of Tocantins, aiming to investigate various aspects of distress within the selected sample. Through analysis, it is possible to observe the complexity of the emotions and relationships experienced by students in the university setting, concluding that psychological distress should be considered a troubling academic reality. In this scenario, it is suggested that the development and investment in institutional public policies promoting health and quality of life for students and faculty in higher education are needed. The discussion is of paramount importance and may contribute to the development of practices that alleviate suffering in the context of public higher education
Downloads
References
ALMEIDA, Larissa Santos et al. A importância da prática de mindfulness como ferramenta para a redução dos sintomas de ansiedade e depressão no contexto da pandemia de covid-19. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 15, p. 1-12, 3 dez. 2021. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i15.23559
» https://doi.org/10.33448/rsd-v10i15.23559
ALMEIDA, Letícia Yamawaka de et al. Avaliação do apoio social e estresse em estudantes de enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 52, p. 1-7, 29 nov. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/s1980-220x2017045703405
» https://doi.org/10.1590/s1980-220x2017045703405
ANDRADE, Antonio dos Santos et al. Vivências acadêmicas e sofrimento psíquico de estudantes de psicologia. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, DF, v. 36, n. 4, p. 831-846, dec. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1982-3703004142015
» https://doi.org/10.1590/1982-3703004142015
BASTOS, Elaine et al. Sofrimento psíquico de universitários: uma revisão integrativa. In: ENCONTRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA UNI7, 14., 2016, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza, 2019. v. 8, n. 1. Disponível em: https://periodicos.uni7.edu.br/index.php/iniciacao-cientifica/article/view/744/616 Acesso em: 02 set. 2020.
» https://periodicos.uni7.edu.br/index.php/iniciacao-cientifica/article/view/744/616
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BLEICHER Taís. Criação de política de saúde mental da Universidade Federal de São Carlos. In: CONFERÊNCIA SOBRE A CRIAÇÃO DE POLÍTICA DE SAÚDE MENTAL DA UNIVERSIDADE DE SÃO CARLOS, 2018 Manaus. Trabalho apresentado... Manaus: [s. n.], 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/325679239_CRIACAO_DE_POLITICA_DE_SAUDE_MENTAL_DA_UNIVERSIDADE_FEDERAL_DE_SAO_CARLOS Acesso em: 11 abr. 2023.
BONI, Valdete; QUARESMA, Silvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em ciências sociais. Em Tese, São Carlos, v. 2, n. 1, p. 68-80, jan./jul. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027/16976 Acesso em: 11 abr. 2023.
» https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027/16976
BROWN, Phillip. The invisible problem? Improving students’ mental health. Higher Education Policy Institute - Report 88, Oxford, 22 set. 2016. Disponível em: https://www.hepi.ac.uk/wp-content/uploads/2016/09/STRICTLY-EMBARGOED-UNTIL-22-SEPT-Hepi-Report-88-FINAL.pdf Acesso em: 11 abr. 2023.
CAIXETA, Sueli Pereira. Sofrimento psíquico em estudantes universitários: um estudo exploratório. 2011. 106 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF, 2011. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/1774 Acesso em: 11 abr. 2023.
» https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/1774
CATARUCCI, Fernanda Martin et al. Uma estratégia de redução do estresse entre estudantes médicos. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, DF, v. 44, n. 3, p. 1-7, maio 2020. http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v44.3-20200105
» https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.3-20200105
CEPES. Centro de Estudos, Pesquisas e Projetos Econômico Sociais. PESQUISA DO PERFIL SOCIOECONÔMICO E CULTURAL DOS ESTUDANTES DE GRADUAÇÃO DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO SUPERIOR BRASILEIRAS, 4., 2016, Uberlândia. IV pesquisa... Uberlandia: Andifes, 2016. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2021/07/IV-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES.pdf Acesso em: 11 abr. 2023.
CERCHIARI, Ednéia Albino Nunes; CAETANO, Dorgival; FACCENDA, Odival. Utilização do serviço de saúde mental em uma universidade pública. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, DF, v. 25, n. 2, p. 252-265, June 2005. https://doi.org/10.1590/S1414-98932005000200008
» https://doi.org/10.1590/S1414-98932005000200008
CHIAPETTI, Nilse; SERBENA, Carlos Augusto. Uso de álcool, tabaco e drogas por estudantes da área de saúde de uma universidade de Curitiba. Psicologia, Reflexão e Critica, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 303- 313, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722007000200017
» https://doi.org/10.1590/S0102-79722007000200017
CLARKE, Victoria; BRAUN, Virginia. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, London, v. 3, 77-101, 2006. https://psycnet.apa.org/doi/10.1191/1478088706qp063oa
» https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
COSTA, Christefany Régia Braz et al. Percepções de discentes de enfermagem sobre fatores geradores de estresse durante a graduação. Revista Rene, Fortaleza, v. 19, e3442, 2018. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-913511 Acesso em: 11 abr. 2023.
» https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-913511
FELISONI, Daniel Darghan; GODOI, Alexandra Strommer. Cell phone usage and academic performance: an experiment. Computer & Education, São Paulo, v. 117, p.175-87, 2018. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131517302324 Acesso em: 11 abr. 2023.
» https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131517302324
FERRI-DE-BARROS, João Eliezer et al. Headache among medical and psychology students. Arquivos de Neuro-psiquiatria, São Paulo, v. 69, n. 3, p. 502-508, June 2011. Percepções de discentes de enfermagem sobre fatores geradores de estresse durante a graduação. http://dx.doi.org/10.1590/S0004- 282X2011000400018
» https://doi.org/10.1590/S0004-282X2011000400018
FONAPRACE. Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis. Perfil socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação das instituições federais de ensino superior. Brasília, DF: Fonaprace, 2011.
GAIOTTO, Emiliana Maria Grando et al. Resposta a necessidades em saúde mental de estudantes universitários: uma revisão rápida. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 55, p. 114, 20 dez. 2021. http://dx.doi.org/10.11606/s1518-8787.2021055003363
» https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2021055003363
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOERGEN, Pedro. Ciência, sociedade e universidade. Educação & Sociedade, Campinas, v.19, n. 63, p. 53-79, 1998.
GOMES, Claudia; COMONIAN, Julia Oliveira; ARAUJO, Crislaine Luisa. Sofrimento psíquico na universidade: uma análise dos sentidos configurados por acadêmicos. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, Alfenas, v. 7, n. 2, p. 255-266, 2018. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v7i2.1909
» https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v7i2.1909
GRANER, Karen Mendes; CERQUEIRA, Ana Teresa de Abreu Ramos. Revisão integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, n. 4, p. 1327-1346, 2019. Disponível em: http://www.cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/revisao-integrativa-sofrimento-psiquico-em-estudantes-universitarios-e-fatores-associados/16374?id=16374 Acesso em: 02 jun. 2022 Acesso em: 11 abr. 2023.
LEÃO, Thiago; IANNI, Aurea; GOTO, Carine. Individualização e sofrimento psíquico na universidade: entre a clínica e a empresa de si. Revista umanidades & Inovação, Palmas, v. 2, n. 9, p. 131-143, 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1250 Acesso em 02 jun. 2022.
» https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1250
LEÃO, Thiago; IANNI, Aurea; GOTO, Carine. Sofrimento psíquico e a universidade em tempos de crise estrutural. Em Pauta, Rio de Janeiro, v. 17, n. 44, p. 50-64, 2019. https://doi.org/10.12957/rep.2019.45212
» https://doi.org/10.12957/rep.2019.45212
MACÊDO, Shirley. Universitários em sofrimento psíquico: estudo em serviço escola do interior pernambucano. Revista Nufen, Belém, v. 13, n. 2, 2021. Disponível em: https://submission-pepsic.scielo.br/index.php/nufen/article/view/22451 Acesso em: 12 jun. 2022.
» https://submission-pepsic.scielo.br/index.php/nufen/article/view/22451
MARI, Jair Jesus; WILLIAMS, Paul. A validity study of a psychiatric screening questionnaire (SRQ-20) in primary care in the city of São Paulo. The British Journal of Psychiatry, London, v. 148, n. 1, p. 23-26, 1986. https://doi.org/10.1192/bjp.148.1.23
» https://doi.org/10.1192/bjp.148.1.23
MARTINS-BORGES, Lucienne. Migração involuntária como fator de risco à saúde mental. Remhu, , v. 21, n. 40, p. 151-162, June 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/remhu/a/5ybFYzvWhw9K6TXFHY9QVpD/abstract/?lang=pt Acesso em: 11 abr. 2023
» https://www.scielo.br/j/remhu/a/5ybFYzvWhw9K6TXFHY9QVpD/abstract/?lang=pt
MATOS, Nayara Andrade de. Conhecendo o sofrimento psíquico dos universitários da Faculdade de Ceilândia. 2013. 69f. Monografia (Bacharelado em Terapia Ocupacional) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2013. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/6906 Acesso em: 11 abr. 2023
» https://bdm.unb.br/handle/10483/6906
MINAYO, Maria Cecília de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 8.ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
OIKAWA, Fabiana Midori; GARCIA, Marcos Roberto Vieira. Sofrimento psíquico e assédio moral no contexto universitário. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 73, n. 1, p. 19-33, abr. 2021. http://dx.doi.org/10.36482/1809-5267.ARBP2021v73i1p.19-33
» https://doi.org/10.36482/1809-5267.ARBP2021v73i1p.19-33
OLIVEIRA, Ellen Synthia Fernandes de; BAIXINHO, Cristina Lavareda; PRESADO, Maria Helena Carvalho Valente. Qualitative research in health: a reflective approach. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 72, n. 4, p. 830-831, ago. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2019-720401
» https://doi.org/10.1590/0034-7167.2019-720401
OMS. Organização Mundial de Saúde. Preventing suicide: a global imperative. [S. l.], 2014. Disponível em: https://www.mhinnovation.net/sites/default/files/downloads/resource/WHO_Preventing%20Suicide%20Report_eng.pdf Acesso em: 18 abr. 2021.
PADOVANI, Ricardo da Costa et al. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 02-10, jun. 2014. Disponível em: https://www.rbtc.org.br/detalhe_artigo.asp?id=188 Acesso em: 11 abr. 2023.
» https://www.rbtc.org.br/detalhe_artigo.asp?id=188
PANUNCIO-PINTO, Maria Paula; COLARES, Maria de Fátima Aveiro. O estudante universitário: os desafios de uma educação integral. Medicina, Ribeirão Preto, v. 48, n. 3, p. 273-281, jun. 2015. https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v48i3p273-281
» https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v48i3p273-281
RATANASIRIPONG, Paul; RATANASIRIPONG, Nop; KATHALAE, Duangrat. Biofeedback intervention for stress and anxiety among nursing students: a randomized controlled trial. Isrn Nursing, [S. l.], v. 2012, p. 1-5, 28 jun. 2012. http://dx.doi.org/10.5402/2012/827972
» https://doi.org/10.5402/2012/827972
SANTOS, Cenilza Pereira; SOARES, Sandra Regina. Aprendizagem e relação professor aluno na universidade: duas faces da mesma moeda. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 22, n. 49, p. 353-370, maio/ago. 2011. https://doi.org/10.18222/eae224920111980
» https://doi.org/10.18222/eae224920111980
SERAPIONI, Mauro. Métodos qualitativos e quantitativos na pesquisa social em saúde: algumas estratégias para a integração. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 187-192, 2000. https://doi.org/10.1590/S1413-81232000000100016
» https://doi.org/10.1590/S1413-81232000000100016
SILVA, Felipe Costa; VIZZOTTO, Marília Martins. Perfil do estudante universitário usuário de tecnologias. Psicólogo Informação, São Bernardo do Campo, v. 17, n. 17, p. 39-55, 31 dez. 2013. https://doi.org/10.15603/2176-0969/pi.v17n17p39-55
» https://doi.org/10.15603/2176-0969/pi.v17n17p39-55
SOUZA, Luciana Karine de. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a análise temática. Arquivo brasileiro de psicologia, Rio de Janeiro, v. 71, n. 2, p. 51-67, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S180952672019000200005&lng=pt&tlng=pt Acesso em: 10 set. 2021.
» http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S180952672019000200005&lng=pt&tlng=pt
TENÓRIO, Leila Pereira et al. Saúde mental de estudantes de escolas médicas com diferentes modelos de ensino. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 40, n. 4, p. 574-582, Dec. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e00192015
» https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e00192015
» https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e00192015
TESSER, Charles Dalcanale et al. Cuidado clínico e sobremedicalização na atenção primária à saúde. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 1-7, 2019. http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00205
» https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00205
UFT. Universidade Federal do Tocantins. Plano de integridade da Universidade Federal do Tocantins (UFT): anexo da Resolução nº 25/2020 - Consuni. Brasília, DF: STPC: Cgipub, 2020. Disponível em: https://repositorio.cgu.gov.br/handle/1/45874 Acesso em: 10 maio 2021.
» https://repositorio.cgu.gov.br/handle/1/45874
WATTS, Anthony Gordon. Learning and employability. In: YORKE, Mantz. Career development learning and employability. New York: The Higher Education Academy, 2006. p. 1-30 Disponível em: https://www.qualityresearchinternational.com/esecttools/esectpubs/watts%20career.pdf Acesso em: 10 maio 2021.
» https://www.qualityresearchinternational.com/esecttools/esectpubs/watts%20career.pdf
XAVIER, Alessandra; NUNES, Ana Inês Belém Lima; SANTOS, Michele Steiner. Subjetividade e sofrimento psíquico na formação do sujeito na universidade. Revista Mal-Estar e Subjetividade, Fortaleza, v. 8, n. 2, p. 427-451, jun. 2008. Disponível em: https://periodicos.unifor.br/rmes/article/view/13 Acesso em: 11 abr. 2023.
» https://periodicos.unifor.br/rmes/article/view/13
ZERMIANI, Thabata Cristy et al. Discurso do sujeito coletivo e análise de conteúdo na abordagem qualitativa em saúde. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 1, p. 1-11, 31 jan. 2021. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i1.12098
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.