Guidance counselors on Instagram: academic crisis and the uberization of researchers’ praxis
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349261414Keywords:
Capitalism, Science, Research, Social network, LaborAbstract
It has been observed, In the midst of the increasing use of the Internet in various spheres of life, the existence of academic research guidance services on social networks. By reflecting on the possible contradictions and effects that this practice can bring to Brazilian science, this study aimed to analyze the profiles of researchers who offer academic guidance on the social network Instagram. The research has an exploratory character, with a qualitative approach, performing the content analysis of the messages present in the bio of the profiles of the referred social network and supported by the Marxist social theory. There was a greater presence of female researchers, linked to the areas of humanities and social sciences, unemployed, with temporary employment relationships or, exclusively, entrepreneurs. The bio messages of the profiles point to three content cores: guidance/help in carrying out the research; uncomplication/facilitation/acceleration of the research and execution of the research or its stages. This study suggests that the phenomenon is intertwined with the academic crisis experienced today in Brazil, which, in turn, is organically associated with the expressions of the structural crisis of capital, such as the growing process of uberization of work, also reaching the praxis of researchers.
Downloads
References
ABÍLIO, Ludmila Costhek. Uberização: a era do trabalhador just-in-time?. Estudos Avançados, São Paulo, v. 34, p. 111-126, 2020.
AVELINO, Maria Raquel; SILVA, Adrielly Souza; LEAL, Sérgio Rodrigues. Deixe seu like! O Engajamento nas publicações com digital influencers no instagram das DMOs Brasileiras. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, São Paulo, v. 14, n. 3 p. 50-67, 2020. https://doi.org/10.7784/rbtur.v14i3.1889
» https://doi.org/10.7784/rbtur.v14i3.1889
CASTIEL; Luis David; SANZ-VALERO, Javier; Red MeI-CYTED. Entre fetichismo e sobrevivência: o artigo científico é uma mercadoria acadêmica? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 23, n. 12, p. 3041-3050, 2007.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DE NEGRI, Fernanda. Políticas públicas para ciência e tecnologia no Brasil: cenário e evolução recente: nota técnica. Brasília, DF: IPEA, 2021.
FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; CASTIGLIONE, Rafael Guilherme Mourão. TIC na educação: ambientes pessoais de aprendizagem nas perspectivas e práticas de jovens. Educação e Pesquisa [on-line], São Paulo, v. 44, e153673, 2018. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201702153673
» https://doi.org/10.1590/S1678-4634201702153673
FERREIRA, Lydia Masako; FURTADO, Fabianne; SILVEIRA, Tiago Santos. Relação orientador-orientando: o conhecimento multiplicador. Acta Cirúrgica Brasileira, São Paulo, v. 24, n. 3, p. 170-172, 2009.
GOMES, Lidiane Bernardo; LEITE JUNIOR, Francisco Francinete. Essência versus aparência? Perspectivas teóricas sobre os transtornos psicológicos numa “sociedade do espetáculo”. Id on line Revista de Psicologia, Jaboatão dos Guararapes, v. 15, n. 55, p. 1-19, 2021.
GRIEGER, Maria Christina Anna. Escritores-fantasma e comércio de trabalhos científicos na internet: a ciência em risco. Revista da Associação Médica Brasileira, São Paulo, v. 53, n. 3 p. 247-251, 2007.
HARVEY, David. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Loyola, 1992.
HIRATA, Helena. Tendências recentes da precarização social e do trabalho: Brasil, França, Japão. Caderno CRH, Salvador, v. 24, n. spe., p. 15-22, 2011.
HUWS, Ursula. Reinventing the welfare state: digital platforms and public policies. London: Pluto Press, 2020.
MASSOLA, Gustavo Martineli; CROCHÍK, José Leon; SVARTMAN, Bernardo Parodi. Por uma crítica da divulgação científica. Psicologia USP, São Paulo, v. 26, n. 3, p. 310-315, 2015.
MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo, 2009.
NAVAS, Ana Luiza Gomes Pinto et al. Divulgação científica como forma de compartilhar conhecimento. CoDAS [on-line], São Paulo, v. 32, n. 02, e20190044, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2317-1782/20192019044 Acesso em 10 jun, 2022.
» https://doi.org/10.1590/2317-1782/20192019044
RALIN NETO, Raimundo; PORTO, Cristiane de Magalhães; CONCEIÇÃO, Verônica Alves dos Santos. As redes sociotécnicas no processo de difusão científica: a democratização do conhecimento. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 10, n. 2, p. 154-164, 2020.
SARDI, Rafaela Garcia; CARVALHO, Paulo Roberto de. A docência na educação a distância: uma análise crítica da prática profissional. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 27, e48799, 2022. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v27i0.48799
» https://doi.org/10.4025/psicolestud.v27i0.48799
SLEE, Tom. Uberização: a nova onda do trabalho precarizado. São Paulo: Elefante, 2017.
SOARES, Marisa; SEVERINO, Antonio Joaquim. A prática da pesquisa no ensino superior: conhecimento pertencente na formação humana. Avaliação, Campinas, v. 23, n. 2, p. 372-390, 2022.
SOUZA, Diego de Oliveira. Cuidado em saúde e alienação: relação mediada pela tecnologia. Interface, Botucatu, v. 25, e200776, 2021. https://doi.org/10.1590/interface.200776
» https://doi.org/10.1590/interface.200776
SOUZA, Katia Reis et al. A nova organização do trabalho na universidade pública: consequências coletivas da precarização na saúde dos docentes. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 22, n. 11, p. 3667-3676, 2017.
TAVARES, Maria Augusta. Informalidade e precarização do trabalho: a nova trama da produção capitalista. São Paulo: Cortez; 2021.
UNIFESP. Universidade Federal de São Paulo. Universidades públicas realizam mais de 95% da ciência no Brasil. Portal de Unifesp, 2019. Disponível em: https://www.unifesp.br/noticias-anteriores/item/3799-universidades-publicas-realizam-mais-de-95-da-ciencia-no-brasil Acesso em: 21 dez. 2021.
VENTURINI, Anna Carolina. Ensino superior público e cortes orçamentários: discricionariedade ou discriminação? Nexo Jornal, Opinião, 2021. Disponível em: https://pp.nexojornal.com.br/opiniao/2021/Ensino-superior-p%C3%BAblico-e-cortes-or%C3%A7ament%C3%A1rios-discricionariedade-ou-discrimina%C3%A7%C3%A3o Acesso em: 21 dez 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.