So close and so different: analysis of educational financing in four municipalities in the interior of the state of São Paulo

Authors

  • Bárbara Fernanda de Freitas Universidade de São Paulo
  • José Marcelino de Rezende Pinto Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450261171

Keywords:

Financing of education, FUNDEB, Expenditure per student, ducational inequalities, Complementation, VAAT, Educational inequalities

Abstract

The article analyzes the conditions of supply and financing of education in four municipalities located in the Metropolitan Region of Ribeirão Preto (RMRP), in the interior of the state of São Paulo, based on criteria seeking to cover the diversity of the region. These municipalities have different population and socioeconomic scale, in addition to distinct capacity of revenue generation and educational offer standards. The indicators analyzed were the responsibility sharing in service rendering, the expenditure per student, the service rendering rate, the ratio of students per class, and the average teacher remuneration. The study aimed at the initial period of validity of the Fund for the Maintenance and Development of Basic Education and the Valorization of Education Professionals (Fundeb) between 2007 and 2020. The results point, above all, to inequalities within RMRP, and highlight the complexity associated with education financing policies and the articulation between expenditure/student and the variables analyzed. In any case, it was found a relationship between the highest expenditure per student associated with the highest remuneration, lower student/class ratio and lower participation in service rendering. The study also has allowed to expand the analysis and discuss the nuances surrounding the New Fundeb, especially regarding the Annual National Minimum Value per Student (VAAT) complementation, indicating potentialities and weaknesses. One weakness highlighted was the continuation of a structural problem that disregards the effects of the lack of economies of scale in small municipalities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADRIÃO,Theresa Maria de Freitas. Dimensões e formas da privatização da educação no Brasil: caracterização a partir de mapeamento de produções nacionais e internacionais. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 1, p. 8-28, jan./abr. 2018.

ALVES, Thiago; PINTO, José Marcelino de Rezende. As múltiplas realidades educacionais dos municípios no contexto do Fundeb. Fineduca, São Paulo, v. 10, out. 2020.

ARAÚJO, Raimundo Luiz Silva. Desvendando o perfil dos gastos educacionais dos municípios brasileiros. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 121, out./dez. 2012.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil – Art. 211. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Emenda constitucional nº 14, de 1996. Modifica os arts. 34, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e dá nova redação ao art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. Portal da Câmara dos Deputados, Poder Legislativo, Brasília, DF: [S. l.], 1996. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/emecon/1996/emendaconstitucional-14-12-setembro-1996-372814-exposicaodemotivos-148871-pl.html Acesso em: 10 out. 2021. » https://www2.camara.leg.br/legin/fed/emecon/1996/emendaconstitucional-14-12-setembro-1996-372814-exposicaodemotivos-148871-pl.html

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, Seção 1, p. 27839, 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei nº 14.113, de 25 de dezembro de 2020. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), de que trata o art. 212- A da Constituição Federal; revoga dispositivos da Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, Seção 1, extra C, p. 1, 25 dez. 2020.

BRASIL. Portaria Interministerial MEC/ME nº 4, de 29 de junho de 2021. Estabelece os parâmetros referenciais anuais do Fundeb para o exercício de 2021, na modalidade Valor Anual Total por Aluno (VAAT). Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, Seção 1, extra B, p. 4, 30 jun. 2021a.

BRASIL. Portaria Interministerial MEC/ME nº 11, de 24 de dezembro de 2021. Estabelece os parâmetros referenciais anuais do Fundeb para o exercício de 2022, nas modalidades VAAF e VAAT. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, Seção 1, p. 439, 31 dez. 2021b.

BREMAEKER, François. O impacto do Fundeb nas finanças dos municípios brasileiros. Rio de Janeiro: IBAM, 2007. (Estudos especiais; v. 190).

BREMAEKER, François. O impacto do Fundef nas finanças municipais em 2002. Rio de Janeiro: IBAM, 2003. (Estudos especiais; v. 59)

CAMPANHA NACIONAL PELO DIREITO À EDUCAÇÃO. CAQI e o CAQ no PNE: quanto custa a educação pública de qualidade no Brasil? São Paulo: CNDE, 2018. Ebook. Disponível em: https://media.campanha.org.br/caq/pdf/quanto-custa-a-educacao-publica-de-qualidade-no-brasil.pdf Acesso em: 02 set. 2021. » https://media.campanha.org.br/caq/pdf/quanto-custa-a-educacao-publica-de-qualidade-no-brasil.pdf

CARPINTÉRO, José Newton Cabral; BACIC, Miguel Juan. Porte da escola, estrutura de custos e desempenho escolar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, 8., 2001, São Leopoldo. Anais [...]. São Leopoldo: Associação Brasileira de Custos, 2001. Disponível em: https://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/ view/2847/2847. Acesso em: 20 out. 2021. » https://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/

CARREIRA, Denise; PINTO, José Marcelino de Rezende. Custo aluno-qualidade inicial: rumo à educação pública de qualidade no Brasil. São Paulo: Global, 2007.

FINEDUCA. Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação. Nota técnica 01/2013: por que a União deve complementar o CAQi no PNE?. São Paulo: Fineduca, 2013. Disponível em: http://www/redefinanciamento.ufpr.br/nota1_13.pdf Acesso em: 05 set. 2021. » http://www/redefinanciamento.ufpr.br/nota1_13.pdf

FRONZAGLIA, Thomaz. Cana-de-açúcar na região de Ribeirão Preto. Análises e Indicadores do Agronegócio, São Paulo, v. 2, n. 3, mar. 2007.

FUNDAÇÃO SEADE. Base de dados: informações dos municípios paulistas. São Paulo: SIC/SP: SEADE, 2021. Disponível em: http://www.imp.seade.gov.br/ Acesso em: 13 out. 2021. » http://www.imp.seade.gov.br/

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Base de dados: IBGE cidades. Brasília, DF: IBGE, 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/ Acesso em: 13 out. 2021. » https://cidades.ibge.gov.br/

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério da Educação. Relatório do 3º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação – 2020: sumário executivo. Brasília, DF: INEP, 2020b.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério da Educação. Remuneração média dos docentes: pareamento das bases de dados do Censo da Educação Básica e da RAIS. Brasília, DF: INEP, 2020a. Disponível em: http://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais/remuneracao-media-dos-docentes Acesso em: 15 out. 2021. » http://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais/remuneracao-media-dos-docentes

IPEA. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Base de dados: atlas da vulnerabilidade social. [S. l.]: IPEA, 2021. Disponível em: http://ivs.ipea.gov.br/index.php/pt/ Acesso em: 13 out. 2021. » http://ivs.ipea.gov.br/index.php/pt/

LDE. Laboratório de Dados Educacionais. Base de dados: plataforma de dados educacionais. Curitiba: UFPR: UFG: LDE, 2020. Disponível em: https://dadoseducacionais.c3sl.ufpr.br/#/ Acesso em: 13 out. 2021. » https://dadoseducacionais.c3sl.ufpr.br/#/

MINISTÉRIO DA FAZENDA. Secretaria do Tesouro Nacional. O que você precisa saber sobre as transferências fiscais da União: Fundo de Participação dos Municípios (FPM). Brasília, DF: STN, 2018. Ebook. Disponível em: https://sisweb.tesouro.gov.br/apex/f?p=2501:9::::9:P9_ID_PUBLICACAO_ANEXO: 6370#:~:text=Decendialmente%2C%20a%20Secretaria%20do%20Tesouro,do%20IR%20e%20do%20 IPI. Acesso em: 20 out. 2021. » https://sisweb.tesouro.gov.br/apex/f?p=2501:9::::9:P9_ID_PUBLICACAO_ANEXO:6370#:~:text=Decendialmente%2C%20a%20Secretaria%20do%20Tesouro,do%20IR%20e%20do%20

OXFAM BRASIL. País estagnado: um retrato das desigualdades brasileiras. São Paulo: Brief Comunicação, 2018.

PINTO, José Marcelino de Rezende. A política recente de fundos para o financiamento da educação e seus efeitos no pacto federativo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 877-897, out. 2007.

PINTO, José Marcelino de Rezende. Federalismo, descentralização e planejamento da educação: desafios aos municípios. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 153, p. 624-644, 2014.

PINTO, José Marcelino de Rezende. O Fundeb na perspectiva do custo aluno qualidade. Em Aberto, Brasília, DF, v. 28, n. 93, p. 101-117, 2015.

PINTO, José Marcelino de Rezende. Os recursos para a educação no Brasil no contexto das finanças públicas. Brasília, DF: Plano, 2000.

PINTO, José Marcelino de Rezende; CORREA, Bianca Cristina. Educação infantil e a política de fundos: como tem caminhado essa etapa educacional, em especial com a aprovação do Fundeb? Fineduca, São Paulo, v. 10, out. 2020.

RODRIGUEZ, Vicente. Financiamento da educação e políticas públicas: o Fundef e a política de descentralização. Caderno Cedes, Campinas, v. 21, n. 55, 2001.

SÃO PAULO (Estado). Lei Complementar nº 1.290, de 6 de julho de 2016. Cria a Região Metropolitana de Ribeirão Preto e dá providências correlatas. Diário Oficial [do] Estado de São Paulo, São Paulo, Seção 1, Executivo, v. 126, n. 125, p. 1, 7 jul. 2016.

SIOPE. Sistema de Informações Sobre Orçamentos Públicos em Educação. Base de dados: relatórios municipais. Brasília, DF: MEC/FNDE, 2021. Disponível em: http://www.gov.br/fnde/pt-br/assuntos/sistemas/siope/relatorios-municipais Acesso em: 13 out. 2021. » http://www.gov.br/fnde/pt-br/assuntos/sistemas/siope/relatorios-municipais

VERHINE, Robert Evan. Pesquisa nacional: qualidade na educação – custo-aluno-qualidade em escolas de educação básica. 2ª etapa. Brasília, DF: INEP/MEC, 2006.

Published

2024-02-21

How to Cite

So close and so different: analysis of educational financing in four municipalities in the interior of the state of São Paulo. (2024). Educação E Pesquisa, 50, e261171. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450261171