The representations of the obligatory nature of secondary school uniforms in the Maranhão press (1894-1904)
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450268711Keywords:
Secondary school uniform, School culture, School material culture, History of Education in MaranhãoAbstract
This study explains the representations of the obligatory nature of Liceu Secondary School’s uniform that appear in news published in the newspapers Pacotilha (1880-1939) and Diário do Maranhão (1855-1911), with the aim of analyzing to what extent these representations may have influenced the processes of production, indication, approval, distribution, and use of this artifact in the period from 1894 to 1904. The goal is to understand the extent of the representations of the official attire of Liceu Maranhense in the processes of production, distribution, and consumption of this artifact, pointing to school culture, school material culture, and school uniforms as fundamental categories which are emphasized in the study of representations and practices. The research is characterized as bibliographic and documentary, supported by the theoretical-methodological assumptions of Cultural History, by crossing newspaper news with laws and decrees, as well as with annals of congresses, messages, and reports of state governors. It is concluded that the evaluation of the value of acquiring a school object should consider historical, economic, social, and cultural criteria that affect the experiences of individuals in a collective and/or particular way, which can influence the meanings attributed to dressing; therefore, this contributes to the History of Education in Maranhão by pointing to the differentiation of practices that mark inequalities in the ways of conceiving attire, as well as in its production, circulation, and use, even though the same uniform was imposed on different subjects in the same school space.
Downloads
References
BARROS, José D’Assunção. Fontes históricas: introdução aos seus usos historiográficos. Petropólis: Vozes, 2019.
BORGES, Letícia Oliveira. A produção de identidade através dos uniformes escolares: significado e conceituação. Revista do Lhiste, Porto Alegre, n. 3, v. 2, jul./ dez. 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/revistadolhiste/article/view/59777 Acesso em: 16 jan. 2023.
» https://seer.ufrgs.br/index.php/revistadolhiste/article/view/59777
BOURDIEU, Pierre. O poder do simbólico. 2. ed. Coimbra: Edições 70, 2011.
CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. Childhood of the artificer apprentices in Maranhão Empire (1841-1899). Paedagogica Historica, [S. l.], v. 6, p. 1-17, 2022a.
CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. Livros de leituras nos manuais de civilidade como cultura material da escola maranhense para o ensino do ler e do vir-a-ser. Cadernos de História da Educação, v. 21, [S. l.], p. 1-21, 2022b.
CASTRO, César Augusto (org.). Cultura material escolar: a escola e seus artefatos (MA, SP, PR, SC e RS, 1870-1925). São Luís: UFMA: Café & Lápis, 2013.
CEDOM. Memória histórica do Colégio Pedro II, [S. l.: s. n.], 2020. Disponível em: http://www.cp2.g12.br/images/comunicacao/memoria_historica/index.html Acesso em: 10 Jul. 2020.
» http://www.cp2.g12.br/images/comunicacao/memoria_historica/index.html
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: as artes de fazer. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1988.
CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. 2. ed. Lisboa: Difel, 1988.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 5, n. 11, abr. 1991. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40141991000100010 Acesso em: 10 set. 2021.
» https://doi.org/10.1590/S0103-40141991000100010
CPDOC. Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil. MARTINS, Alfredo da Cunha. [S. l.], Cpdoc, 2013. Disponível em: https://cpdoc.fgv.br/sites/default/files/verbetes/primeira-republica/MARTINS,%20Alfredo%20da%20Cunha.pdf Acesso em: 8 jun. 2021.
CRUZ, Mariléia dos Santos. A produção da invisibilidade intelectual do professor negro Nascimento Moraes na história literária maranhense, no início do século XX. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 36, n. 73, p. 209-230, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-93472016v36n73-011
» https://doi.org/10.1590/1806-93472016v36n73-011
DIÁRIO DO MARANHÃO: Jornal do Commercio, Lavoura e Indústria. v. 15. ed. 6258. São Luís: Typographia a Vapor de Frias Filho & Cª Succs, 1894d. p. 2. Publicado em 16 jul. 1894.
DIÁRIO DO MARANHÃO: Jornal do Commercio, Lavoura e Indústria. Instrucção publica. v. 25. ed. 6231. São Luís: Typographia a Vapor de Frias Filho & Cª Succs, 1894a. p. 2. Publicado em 13 jun. 1894.
DIÁRIO DO MARANHÃO: Jornal do Commercio, Lavoura e Indústria. Instrucção publica. v. 25. ed. 6234. São Luís: Typographia a Vapor de Frias Filho & Cª Succs, 1894c. p. 1-2. Publicado em 16 jun.1894.
DIÁRIO DO MARANHÃO: Jornal do Commercio, Lavoura e Indústria. Actos officiaes. v. 15. ed. 6234. São Luís: Typographia a Vapor de Frias Filho & Cª Succs, 1894b. p. 1-2. Publicado em 16 jun. 1894.
DUSSEL, Inés. Cuando las apariencias no engañan: una historia comparada de los uniformes escolares en Argentina y Estados Unidos (siglos XIX-XX). Pro-posições, Campinas, v. 16, n. 1, p. 65-86, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643755/11270 . Acesso em: 8 nov. 2020.
» https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643755/11270
JORGE, Sebastião. A imprensa do Maranhão no séc. XIX (1821-1900). São Luís: Lithograf, 2008.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, v. 1, n. 1. p. 9-43, 2001. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4250681/mod_resource/content/1/273-846-1-PB.pdf Acesso em: 2 jul. 2022.
» https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4250681/mod_resource/content/1/273-846-1-PB.pdf
KINCHESCKI, Ana Paula de Souza; SOUSA, Gustavo Rugoni de. A escola e seus objetos: reflexões sobre cultura material escolar. In: COLÓQUIO LUSO-BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO, 3., 2017, Joinville. Anais [...]. Joinville: Udesc, 2017. p. 1-3.
LONZA, Furio. História do uniforme escolar no Brasil. São Paulo: Rhodia: MEC, 2005.
MARANHÃO. Lei n. 226 de 15 de abril de 1899. Estabelece a reforma do Liceu Maranhense. [S. l.: s. n.], 1899. Disponível em: http://casas.cultura.ma.gov.br/portal/sgc/modulos/sgc_bpbl/acervo_digital/arq_ad/20150831151628.pdf Acesso em: 17 fev. 2021.
» http://casas.cultura.ma.gov.br/portal/sgc/modulos/sgc_bpbl/acervo_digital/arq_ad/20150831151628.pdf
MARANHÃO. Lei n. 232 de 5 de março de 1900. Separa o Lyceu a Secretaria da Instrução Pública e dá outras providências. In: MARANHÃO. Coleção das Leis do Estado do Maranhão de 1900. [S. l.: s. n.], 1900. Disponível em: http://casas.cultura.ma.gov.br/ Acesso em: 9 ago. 2021.
» http://casas.cultura.ma.gov.br/
MARANHÃO. Mensagem apresentada ao Congresso do Estado em 13 de fevereiro de 1901 pelo Exm. Sr. Governador Dr. João Gualberto Torreão da Costa. [S. l.: s. n.], 1901. Disponível em: http://ddsnext.crl.edu/ Acesso em: 24 dez. 2021.
MARANHÃO. Mensagem apresentada ao Congresso do Estado em 16 de fevereiro de 1905 pelo Exm. Sr. Coronel. Alexandre Colares Moreira Junior, 1.° vice-governador. [S. l.: s. n.], 1905. Disponível em: http://ddsnext.crl.edu/ Acesso em: 25 nov. 2021.
MARANHÃO. Mensagem com que o exm. sr. Manoel Ignacio Belfort Vieira apresentou ao Congresso do Estado em 18 de fevereiro de 1897. [S. l.: s. n.], 1897. Disponível em: http://ddsnext.crl.edu/ Acesso em: 9 dez. 2021.
MARANHÃO. Relatório apresentado ao exm. sr. Capitão-Tenente Manoel Ignacio Belfort Vieira pelo 1° Vice-Governador exm. sr. Dr. Casimiro Dias Vieira Junior em 2 de fevereiro de 1895. [S. l.: s. n.], 1895. Disponível em: http://ddsnext.crl.edu/ Acesso em: 16 jan. 2022.
MARANHÃO. Congresso do Estado do Maranhão. Anais [...]. São Luís: [s. n.], 1894. Acta da sessão ordinária em 15 de junho de 1894. Disponível em: http://casas.cultura.ma.gov.br/ Acesso em: 12 mar. 2021.
» http://casas.cultura.ma.gov.br/
MARANHÃO. Congresso do Estado do Maranhão. Anais [...]. São Luís[: . n.], 1895. 1.ª Sessão Ordinária da 2.ª Legislatura. Disponível em: http://casas.cultura.ma.gov.br/ Acesso em: 24 out. 2021.
» http://casas.cultura.ma.gov.br/
MENDES, Silvan Sousa. A “ausência” de cor dos alunos no Lyceu do Maranhão (1871-1889). 2017. Monografia (Licenciatura em História) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2017. Disponível em: https://monografias.ufma.br/jspui/bitstream/123456789/2195/1/SILVANMENDES.pdf . Acesso em: 5 set. 2021.
» https://monografias.ufma.br/jspui/bitstream/123456789/2195/1/SILVANMENDES.pdf
NUNES, Clarice; CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Historiografia da educação e fontes. In: GONDRA, José Gonçalves (ed.). Pesquisa em história da educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 49-62. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/caderno_anped_no.5_set_1993.pdf . Acesso em: 29 jun. 2020.
» https://anped.org.br/sites/default/files/caderno_anped_no.5_set_1993.pdf
PACOTILHA. O Manduca. Jornal da Tarde, São Luís, v. 24, ed. 2, p. 1, 1904.
PACOTILHA. O uniforme dos estudantes. Jornal da Tarde, São Luís, v. 14, ed. 127, p. 2, 30 maio 1894a.
PACOTILHA. Uniforme de estudantes. Jornal da Tarde, São Luís, v. 14, ed. 140, p. 2, jun. 1894b.
PERES, Eliane; SOUZA, Gisele de. Aspectos teóricos-metodológicos de pesquisa sobre cultura material escolar: (im)possibilidades de investigação. In: CASTRO, César Augusto (org.). Cultura material escolar: a escola e seus artefatos (MA, SP, PR, SC e RS, 1870-1925). 2. ed. São Luís: UFMA: Café & Lápis, 2013. p. 43-68.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & história cultural. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
PESSANHA, Eurize Caldas; BRITO, Silvia Helena Andrade de. Ensino secundário ou educação secundária? Controvérsias e singularidades na escrita de sua história. Série-Estudos, Campo Grande, n. 38, p. 237-250, 2014. Disponível em: https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/750 Acesso em 18 maio 2021.
» https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/750
RIBEIRO, Vânia Mondego. A implantação do ensino secundário público maranhense: Liceu Maranhense. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2006. Disponível em: https://tedebc.ufma.br/jspui/bitstream/tede/137/1/VaniaMondego.pdf Acesso em: 10 jul. 2020.
» https://tedebc.ufma.br/jspui/bitstream/tede/137/1/VaniaMondego.pdf
TEIXEIRA, Gaspar. Maranhão illustrado. v. 1. São Luiz: [s. n.], 1899. Disponível em: http://casas.cultura.ma.gov.br/portal/sgc/modulos/sgc_bpbl/acervo_digital/arq_ad/20150723155400.pdfAcesso em 08 abr. 2020.
» http://casas.cultura.ma.gov.br/portal/sgc/modulos/sgc_bpbl/acervo_digital/arq_ad/20150723155400.pdf
VIÑAO FRAGO, Antonio. Historia de la educación e historia cultural. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 0, p. 63-82, set./dez. 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.