Philanthrocapitalism and the third generation of privatization of education in São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450262306Keywords:
Philanthrocapitalism, Privatization, Education, Third generation, São PauloAbstract
This paper characterizes the third generation of privatization of São Paulo education, viewed as a result of articulated incidence of private business-based agents, organized in a systemic and institutional manner. The sense of privatization of education grounds itself on Belfield and Levin ( 2002 ) and implies the transfer of state of São Paulo government’s activities and responsibilities to private organizations concerning three dimensions of educational policies: curriculum, educational provision and educational management. (Adrião, 2018 ). The period corresponds to the original format of “Programa de Compromisso São Paulo pela Educação (2011-2018)” and analyzes the consequences of “Programa Educação Integral (PEI)” in sixteen pilot schools. Data is sourced from documental research (web pages, official documents and data banks). Results indicate: the absence of publicly available data pertaining to the analyzed programs; that PEI has not altered offer conditions or drastically impacted schools, which, for the most part, were already above average; that corporate management of educations installation by private associations was lead by philanthrocapitalists who demanded returns and evi
Downloads
References
ABDALLAH, Ariane. A turma da escola: como um grupo de empresários e executivos está se unido a governos e ONGs para salvar a educação pública. Revista Época Negócios, São Paulo, 2012.
ADRIÃO, Theresa. Dimensões da privatização da educação básica no Brasil: um diálogo com a produção acadêmica a partir de 1990. 1. ed. Brasília, DF: Anpae, 2022. Disponível em: https://www.seminariosregionaisanpae.net.br/BibliotecaVirtual/10-Livros/LIVROS-2022/DialogosComProducaoAcademica-2022.pdf . Acesso em: 20 fev. 2023.
ADRIÃO, Theresa. Dimensões e formas da privatização da educação no Brasil: caracterização a partir de mapeamento de produções nacionais e internacionais. Currículo sem Fronteiras, v. 18, p. 8-28, 2018. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss1articles/adriao.pdf . Acesso em: 20 fev. 2023.
» http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss1articles/adriao.pdf
ADRIÃO, Theresa; DOMINICIANO, Cassia. Educação pública e as corporações: avanços e contradições em uma década de ampliação de investimento no Brasil. Fineduca: Revista de Financiamento da Educação, v. 8, p. 1-18, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/79084/47919 . Acesso em: 20 fev. 2023.
» https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/79084/47919
ADRIÃO, Theresa; GARCIA, Teise. As reformas educacionais no Estado de São Paulo e a escola de tempo integral: relações entre poder público e setor privado na implantação de uma política educacional. In: OLIVEIRA, Regina Tereza Cestari; CARMO, Jefferson Carriello; SILVA, Celeida Maria Costa de Souza (org.). Transformações do Estado e influências nas políticas educacionais no Brasil. v. 1. Campinas: Mercado das Letras, 2016. p. 167-191.
ADRIÃO, Theresa; GARCIA, Teise. Subsídio público ao setor privado: reflexões sobre a gestão da escola pública no Brasil. Políticas Educativas, v. 7, n. 2, p. 110-122, 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Poled/article/view/51031/31749 . Acesso em: 20 fev. 2023.
» https://seer.ufrgs.br/Poled/article/view/51031/31749
ADRIÃO, Theresa; GARCIA, Teise; AZEVEDO, Juliana. Compulsory education in Brazil: privatization trends and limits the right to education. Problems of Education in the Twenty First Century, v. 75-4, p. 324-334, 2017. Disponível em: https://oaji.net/articles/2017/457-1503906007.pdf . Acesso em: 20 fev. 2023.
» https://oaji.net/articles/2017/457-1503906007.pdf
ADRIÃO, Theresa; GARCIA, Teise; DRABACH, Nadia. A influência de atores privados na educação paulista: a primeira geração da privatização. Políticas Educativas, v. 13, p. 96-108, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/Poled/article/view/107517 . Acesso em: 20 fev. 2023. Acesso em: 21 fev. 2023.
» https://www.seer.ufrgs.br/Poled/article/view/107517
BELFIELD, Clive; LEVIN, Henry. Education privatization: causes, consequences and planning implications. [S. l.] Unesco, 2002 Disponível em: https://digitallibrary.un.org/record/516407 . Acesso em: jul. 2021.
» https://digitallibrary.un.org/record/516407
BISHOP, Matthew; GREEN, Michael. Philanthrocapitalism: how the rich can save the world. New York, Bloomsbury Press, 2008.
BORGES, André. Governança e política educacional: a agenda recente do banco mundial. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 18, n. 52, p. 125-138, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-69092003000200007 . Acesso em: 6 set. 2021.
» https://doi.org/10.1590/S0102-69092003000200007.
» https://doi.org/10.1590/S0102-69092003000200007
CALVANTE, Pedro; PIRES, Roberto. Governança pública: construção de capacidades para a efetividade da ação governamental. Brasília, DF: IPEA, 2018. (Nota técnica; 24). Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/8581/1/NT_24_Diest_Governan%c3%a7a.pdf . Acesso em: 10 set. 2020.
» http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/8581/1/NT_24_Diest_Governan%c3%a7a.pdf
CASSIO, Fernando et al. Heterarquização do Estado e a expansão das fronteiras da privatização da educação em São Paulo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 41, e241711, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.241711 . Acesso em: 25 set. 2021.
» https://doi.org/10.1590/ES.241711.
» https://doi.org/10.1590/ES.241711
CROSO, Camila; MAGALHÃES, Giovanna Modé. Privatização da educação na América Latina e no Caribe: tendências e riscos para os sistemas públicos de ensino. Educação & Sociedade, Campinas, v.37 n. 134, p. 17-33, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v37n134/1678-4626-es-37-134-00017.pdf . Acesso em: 1 set. 2021.
» https://www.scielo.br/pdf/es/v37n134/1678-4626-es-37-134-00017.pdf
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa Anísio Teixeira. Censo escolar: microdados. Brasília, DF, INEP, 2012. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-escolar . Acesso em: 16 set. 2021.
» https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-escolar
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa Anísio Teixeira. Censo escolar: microdados. Brasília, DF, INEP, 2015. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-escolar . Acesso em: 16 set. 2021.
» https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-escolar
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa Anísio Teixeira. Censo escolar: microdados. Brasília, DF, INEP, 2018. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-escolar . Acesso em: 16 set. 2021.
» https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-escolar
OECD NetFWD. Philanthropy and Education – Quality Education For All: lessons and future priorities. Paris, OECD Development Centre, 2019. Disponível em: https://www.oecd.org/development/networks/NetFWD_PolicyNoteOnEducation.pdf . Acesso em: 8 out. 2021.
» https://www.oecd.org/development/networks/NetFWD_PolicyNoteOnEducation.pdf
PROVAN, Keith, KENIS, Patrick. Modes of network governance: structure, management and effectiveness. Journal of Public Administration Research and Theory, Oxford, UK, v.18, n.2, 2017. https://doi.org/10.1093/jopart/mum015
» https://doi.org/10.1093/jopart/mum015
» https://doi.org/10.1093/jopart/mum015
QEDU, São Paulo, 2012. Disponível em: https://novo.qedu.org.br/ . Acesso em: 12 set. 2021.
QEDU, São Paulo, 2015. Disponível em: https://novo.qedu.org.br/ . Acesso em: 12 set. 2021.
ROBERTSON, Suzan; VERGER, Antoni. A origem das parcerias público-privada na governança global da educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 121, p. 1133-1156, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000400012 . Acesso em: 5 ago. 2021.
» https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000400012
SANTOS, Maria. José dos. Hibridismo administrativo: marcas da estrutura organizacional da SEE-SP (1846-2018). 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas, 2019. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1089134 . Acesso em: 20 fev. 2023.
» https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1089134
SÃO PAULO (Estado). Diretrizes do Programa Ensino Integral. São Paulo: Secretaria de Educação, s/d. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/342.pdf . Acesso em: 3 ago. 2021.
» https://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/342.pdf
SÃO PAULO (Estado). Idesp Boletim, São Paulo, 2012. Disponível em: http://idesp.edunet.sp.gov.br Acesso em: 15 ago. 2021.
» http://idesp.edunet.sp.gov.br
SÃO PAULO (Estado). Idesp Boletim, São Paulo, 2015. Disponível em: http://idesp.edunet.sp.gov.br Acesso em: 15 ago. 2021.
» http://idesp.edunet.sp.gov.br
SÃO PAULO (Estado). Idesp Boletim, São Paulo, 2018. Disponível em: http://idesp.edunet.sp.gov.br Acesso em: 15 ago. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.