Problematizing methodologies and conceptions of learning: how teachers have perceived the impact of the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450269819porKeywords:
Education, Pandemic, Learning conceptions, Methodology of problematizationAbstract
This is study is a break-up of a master´s dissertation presented to the Graduate Program in Professional Education (ProfEPT) at the Federal Institute of and is intended to identify teachers´ perceptions of how the teaching and learning process took place in the remote classes and, soon after, when face-to-face classes were resumed. The objective is to analyze the impacts perceived by teachers at the State Center of Professional Education “Fahter João Greiner”, related to the students´ learning while working at integrated high-schooling during the SARS-COV-2 pandemic. Active methodologies are those promoting protagonism and autonomy among students, mainly the so-called problematizing methodology which are, for this reason, indicated to conduct teaching towards actions that are transforming, dialogical and reflexive, so much required on these days. The research utilizes an applied qualitative and the objectives were apprehended in a descriptive fashion. The method is a research-action whose investigative itinerary was established by the steps of the Methodology of Problematization using Maguerez Arc with data being organized in order to generate results, based on the principle of Textual and Discourse Analysis (TDA). The process materialized in a proposal of producing a didactic textbook while teacher training is conducted along the collaborative research-action. As a result, an increase in educational inequality was observed as well as a deficit in the students´ learning aggravated by relationship problems. Discouraged students and teachers who, despite being provided with a minimum input of technological resources, were not qualified to use them.
Downloads
References
BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, Dácio Guimarães de. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n. 2, p. 48-67, 2013. Disponível em: Disponível em: http://www.bts.senac.br/index.php/bts/article/view/349 Acesso em: 14 jun. 2021.
» http://www.bts.senac.br/index.php/bts/article/view/349
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia dos estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. Metodologia da problematização: uma alternativa metodológica apropriada para o ensino superior. Semina: Ciências Sociais e Humanas , Londrina, v. 16, n. 2, n. Esp., p. 9-19, out. 1995. Disponível em: Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/9458 Acesso em 15 jun. 2021.
» https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/9458
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. Metodologia da problematização: respostas de lições extraídas da prática. Semina: Ciências Sociais e Humanas , Londrina, v. 35, n. 2, p. 61-76, jul./dez. 2014. Disponível em: Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/download/18193/16500 Acesso em 15 jun. 2021.
» https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/download/18193/16500
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. SÁNCHEZ GAMBOA, Sílvio Ancízar . A metodologia da problematização com o Arco de Maguerez: uma perspectiva teórica e epistemológica. Revista Filosofia e Educação, Campinas, v. 3, n. 2, p. 264-287, 2011. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8635462 Acesso em 15 jun. 2021.
» https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8635462
BORDENAVE, Juan Díaz; PEREIRA, Adair Martins. Estratégias de ensino-aprendizagem. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
BRAGA, Francisca das Chagas Alves da Silva; MELO, Georges Cobiniano Sousa; MARTINS, Júlio César Alves. Metodologias ativas na educação profissional e tecnológica: possibilidades para uma aprendizagem significativa. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2020, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize, 2020. Disponível em: Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68875 Acesso em 15 jun. 2021.
» https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68875
COLOMBO, Andréa Aparecida; BERBEL, Neusi Aparecida Navas. A metodologia da problematização com o Arco de Maguerez e sua relação com os saberes de professores. Semina: Ciências Sociais e Humanas , Londrina, v. 28, n. 2, p. 121-146, jul./dez. 2007. Disponível em: Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/3733/2999 Acesso em 15 jun. 2021.
» https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/3733/2999
DUARTE, Tayna Bento de Souza. Educação profissional técnica de nível médio na modalidade de educação de jovens e adultos: uma reflexão sobre a prática pedagógica docente. 2019. 222 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Manaus, 2019. Disponível em: Disponível em: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/427 Acesso em 11 jul. 2021.
» http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/427
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra , 1987.
GALIAZZI, Maria do Carmo; SOUSA, Robson Simplício. O que é isso que se mostra: o fenômeno na análise textual discursiva? Atos de Pesquisa em Educação (FURB), Blumenau, v. 15, n. 4, p. 1167-1184, out./dez. 2020. Disponível em: Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8384 Acesso em: 1 abr. 2022.
» https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8384
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo. Atlas, 2004.
GIUSTA, Agnela da Silva. Concepções de aprendizagem e práticas pedagógicas. Educação em Revista, Belo Horizonte. v. 29, n. 01, p. 17-36, mar. 2013. Disponível em: Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982013000100003 Acesso em: 12 maio 2021.
» https://doi.org/10.1590/S0102-46982013000100003
GUIMARÃES FILHO, Durval Rabelo. Metodologia da problematização com o Arco de Maguerez. EaD Prof. Durval Filho, Campo Grande, 2 out. 2021. Disponível em Disponível em https://sites.google.com/view/eadprofdurvalfilho/metodologia-da-problematiza%C3%A7%C3%A3o-arco-de-maguerez-e-abp?authuser=0 Acesso em: 4 nov. 2021.
GUIMARÃES FILHO, Durval Rabelo; SINÉSIO, Luis Eduardo Moraes. A constituição de saberes docentes na formação de professores: estratégia de aprendizagem no ensino médio técnico integrado. In: SEMINÁRIO DE PÓS-GRADUAÇÃO DO IFMS, 1., 2021., Campo Grande. Anais [...]: 09 a 12 de novembro de 2021. Campo Grande: IFMS, 2021. p. 60-77. Disponível em: Disponível em: http://sistemas.ifms.edu.br/sempog/public/html/anais/2021/ Acesso em: 14 nov. 2021.
» http://sistemas.ifms.edu.br/sempog/public/html/anais/2021/
HUBER Günter.; GÜRTLER Leo. Aquad 8: el programa para el análisis de datos cualitativos. 1. ed. Tübingen: [s. n.], 2021. Disponível em: Disponível em: https://www.aquad.de/C_AQUAD8.html Acesso em: 12 abr. 2022.
» https://www.aquad.de/C_AQUAD8.html
IJUIM, Jorge Kanehide. Jornal escolar e vivências humanas: roteiro de viagem. Campo Grande: UFMS, 2005.
LIRA, Bruno Carneiro. Práticas pedagógicas para o século XXI: A sociointeração digital e o humanismo. Petrópolis: Vozes , 2016.
LÜDKE, Menga, ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U., 2018.
MATO GROSSO DO SUL. Secretaria de Estado de Educação. Orientações aos professores na condução de atividades não presenciais para o período de prevenção ao enfrentamento da Covid-19. #Aprendo em Casa: Ensino Médio, Campo Grande, maio 2020a. Disponível em: Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1xVcKRRTO3uFwgBZKbgRWG50EIWhz1Y3V/view?usp=sharing Acesso em 15 jun. 2021.
» https://drive.google.com/file/d/1xVcKRRTO3uFwgBZKbgRWG50EIWhz1Y3V/view?usp=sharing
MATO GROSSO DO SUL. Secretaria de Estado de Educação. Orientações para a elaboração de atividade pedagógica complementar. #Aprendo em Casa: Atividade Pedagógica Complementar, Campo Grande, mar. 2020b. Disponível em: Disponível em: https://drive.google.com/file/d/13x8OYeLreQJmweCzLtkKNZzUbe1b_zgf/view?usp=sharin Acesso em 15 jun. 2021.
» https://drive.google.com/file/d/13x8OYeLreQJmweCzLtkKNZzUbe1b_zgf/view?usp=sharin
MATO GROSSO DO SUL. Secretaria de Estado de Educação. REE/MS terá atividades presenciais a partir do dia 02 de agosto. Campo Grande: SED, 2021. Disponível em: Disponível em: https://www.sed.ms.gov.br/ree-tera-atividades-presenciais-a-partir-do-dia-02-de-agosto/ Acesso em: 01 jul. 2021.
» https://www.sed.ms.gov.br/ree-tera-atividades-presenciais-a-partir-do-dia-02-de-agosto/
MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004 Acesso em: 20 abr. 2022.
» http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004
NÓVOA, António. ALVIM. Yara Cristina. Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, e249236, 2021. Disponível em: Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.249236 Acesso em 13 jan. 2022.
» https://doi.org/10.1590/ES.249236
PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação-crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-539, set./dez. 2005. Disponível em: Disponível em: www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a13v31n3.pdf Acesso em: 18 abr. 2022.
» www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a13v31n3.pdf
SARAIVA, Karla; TRAVERSINI, Clarice; LOCKMANN, Kamila. A educação em tempos de Covid-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-24, 2020.
SILVA, Obdália Santana Ferraz; ANECLETO, Úrsula Cunha. Formação docente na cultura digital: por uma prática pedagógica ética e humanista. p. 113-132. In: RODRÍGUEZ JEREZ, Sergio Alejandro (ed.); ESPINOSA ZÁRATE, Zaida et al. Enseñar y educar en la civilización digital. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda; Escuela de Filosofía y Humanidades; Decanatura de Innovación y Desarrollo Digital, 2019. p. 113-132. Disponível em: Disponível em: https://repository.usergioarboleda.edu.co/handle/11232/1471 Acesso em: 23 ago. 2021.
» https://repository.usergioarboleda.edu.co/handle/11232/1471
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes , 2005.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez; Campinas: Autores Associados, 1986.
VASCONCELLOS, Celso. Santos. Metodologia dialética em sala de aula. Revista de Educação AEC, Brasília, DF., v. 21, n. 83, p. 28-55, abr./jun. 1992. Disponível em: Disponível em: http://www.celsovasconcellos.com.br/Textos/MDSA-AEC.pdf Acesso em: 15 abr. 2021.
» http://www.celsovasconcellos.com.br/Textos/MDSA-AEC.pdf
VIEIRA, Taísa Diva Gomes Felippe; SANTOS, Mauro Leonardo Salvador Caldeira. Estratégias pedagógicas e uso de metodologias ativas na graduação em Enfermagem em tempos de pandemia do Coronavírus - Covid-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 11, p. e2759119749, 2020. Disponível em: Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/9749 Acesso em: 23 jun. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.