Intersections between Freirian thought and Freudian psychoanalysis: an integrative review

Authors

  • William Xavier de Almeida Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Lourival José Martins Filho Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450272668

Keywords:

Freire, Freud, Psychoanalysis, Education, Integrative review

Abstract

This paper is an integrative review that surveys the bibliographic production in academic journals that explore the intersection between Paulo Freire’s pedagogical thought and Sigmund Freud’s psychoanalytic framework. The survey was conducted in the second half of 2022 across multiple repositories, both general ones (Scientific Electronic Library Online/SciELO and the Portal de Periódicos of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/CAPES), as well as specific databases in the fields of Education in Brazil (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação/ANPEd and EDUC@) and Psychology (Portal de Periódicos Eletrônicos de Psicologia/PePSIC), using the combination of the descriptors “Freire” and “Freud” with the descriptor “psychoanalysis.” From the hundreds of documents retrieved, after reading and applying exclusion criteria, we selected eight to comprise the body of analysis for this work. The difficulties and obstacles encountered in the bibliographic survey highlighted the scarcity of research on the dialogue between these authors, despite its apparent fecundity. The comparison of the writings indicated similarities between the theories of the two authors, which converge on crucial points of their works. Freudian concepts such as narcissism, sadism, and masochism suggest psychic processes of colonization that can keep the oppressed in a position of passivity or even identification with the oppressor. Understanding these psychic mechanisms through the transdisciplinary body of knowledge of psychoanalysis may provide foundations for the understanding of and the fight against the physical and psychological chains that bind the oppressed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • William Xavier de Almeida, Universidade do Estado de Santa Catarina

    William Xavier de Almeida é doutorando em educação pelo Centro de Ciências Humanas e da Educação (Faed) da Universidade do Estado de Santa de Catarina (Udesc). Também é servidor técnico da Udesc, no Centro de Educação Superior do Oeste (CEO).

  • Lourival José Martins Filho, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Lourival José Martins Filho é doutor em teologia pela Faculdade EST de São Leopoldo, RS; Professor titular do Departamento de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Ciências Humanas e da Educação (FAED) da Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq – Nível 2 na área de Planejamento e Avaliação Educacional.

References

AGUIAR, Débora Cristina Vasconcelos; BARGUIL, Paulo Meireles. O aprendiz e a (im)possibilidade da autonomia. Filosofia e Educação, Campinas, v. 13, n. 2, p. 2516-2546, maio/ago. 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8666268 . Acesso em: 6 out. 2022.

» https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8666268

ALMEIDA, Alexandre Patrício de; SANTOS, Mateus Vitor dos. Educação como mecanismo de superação das relações de opressão atravessadas pela fragilidade do Ego. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 337-350, jan./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16008/8227 . Acesso em: 6 out. 2022.

» https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16008/8227

BARRETO, Vitor Hugo Lima. Freud e Freire: uma interlocução possível. Estudos de Psicanálise, Belo Horizonte, n. 43, p. 161-167, jul. 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ep/n43/n43a17.pdf . Acesso em: 6 out. 2022.

» http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ep/n43/n43a17.pdf

CASTANHO, Pablo. A noção de libertação em Paulo Freire e o trabalho psicanalítico de grupo. Vínculo – Revista do Nesme, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 66-76, jul./dez. 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/vinculo/v13n2/v13n2a08.pdf . Acesso em: 6 out. 2022.

» http://pepsic.bvsalud.org/pdf/vinculo/v13n2/v13n2a08.pdf

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 72. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 81. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022b.

FREITAS, Denise de; VILLANI, Alberto; PIERSON, Alice Helena Campos. A formação de professores em ciências: Freire dialogando com a Psicanálise. Pro-Posições, Campinas, v. 12, n. 1, p. 47-61, mar. 2001. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644010 . Acesso em: 6 out. 2022.

» https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644010

FREUD, Sigmund. Conferências introdutórias à psicanálise (1916-1917). São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

FREUD, Sigmund. Moisés e o monoteísmo, compêndio de psicanálise e outros textos (1937-1939). São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

FREUD, Sigmund. Neurose, psicose, perversão. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

FREUD, Sigmund. O eu e o id, “autobiografia” e outros textos (1923-1925). São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

GALEANO, Eduardo. Las palabras andantes. Buenos Aires: Catálogos S.R.L., 1993.

KASTNER, Tássia. Novas traduções de Freud. Blog da Psicologia da Educação, 18 maio 2010. Disponível em: https://www.ufrgs.br/psicoeduc/psicanalise/traducoes-de-freud/ . Acesso em: 16 nov. 2022.

» https://www.ufrgs.br/psicoeduc/psicanalise/traducoes-de-freud/

KENNEDY, David. The child and postmodern subjectivity. Educational Theory, Illinois, v. 52, n. 2, p. 155-167, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2002.00155.x . Acesso em: 6 out. 2022.

» https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2002.00155.x

» https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2002.00155.x

LAPLANCHE, Jean; PONTALIS, Jean-Bertrand. Vocabulário de psicanálise. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

PETTICREW, Mark; ROBERTS, Helen. Systematic reviews in the social sciences: a practical guide. Malden: Blackwell Publishing, 2006.

ROUDINESCO, Elizabeth; PLON, Michael. Dicionário de psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

SOUSA, Rui. Pedagogia da Esperança revisitada: um encontro entre Paulo Freire e o filósofo Ernst Bloch. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 21, n. 231, p. 258-272, nov./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/55611 . Acesso em: 6 out. 2022.

» https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/55611

VAAGE, Leif Eric. Learning to read the bible with desire: teaching the Eros of exegesis in the theological classroom. Teaching Theology and Religion, Malden, v. 10, n. 2 p. 87-94, abr. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1467-9647.2007.00321.x . Acesso em: 6 out. 2022.

» https://doi.org/10.1111/j.1467-9647.2007.00321.x

Published

2024-07-26

How to Cite

Intersections between Freirian thought and Freudian psychoanalysis: an integrative review. (2024). Educação E Pesquisa, 50, e272668. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450272668