Otília Forster: a teacher and the discontinuities of a hygienist physical education in Campinas (1937-1945)
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450272656porKeywords:
History of education, Physical Education, HygienismAbstract
The study aimed to understand how sports and gymnastics, present in schools in Physical Education classes, were organized around a pedagogical project of education and health compared to the “physical education practices” that occurred in public schools in Campinas. By analyzing the work developed by teacher Otília Forster between 1937 and 1945, the research seeks to highlight the discontinuities between the hygienist purposes professed in pedagogical discourses and the difficulties faced by teachers in their work in schools. For this, we conducted a historical research that had as its main sources documents that make up the collection of said teacher at the Unicamp Memory Center (CMU), which is formed by personal documents, activity reports, and photographs about the works and events organized by her between 1937 and 1945. Through these sources, it was possible to identify that sports and gymnastics developed in the school groups of the Regional Education Delegation of Campinas, shaping a physical education of young people with hygienist assumptions through discontinuities between the educational project and the “physical education practices”. In this context, Physical Education was highlighted by educators in the discursive field for the assimilation of values, behaviors, and attitudes. However, this hygienist representation of Physical Education collided with inadequate material conditions in schools in the interior of São Paulo. We observed, therefore, that physical education practices did not occur homogeneously, as they gained their own dynamics due to economic and social inequalities that exposed the social differences among children.
Downloads
References
CARVALHO, Marta Maria Chagas. Molde nacional e fôrma cívica: higiene, moral e trabalho no projeto da Associação Brasileira de Educação (1924-1931). Bragança Paulista: Edusf, 1998.
CERTEAU, Michel de. A escrita da história. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.
DALBEN, André. Educação do corpo e vida ao ar livre: natureza e educação física em São Paulo (1930-1945). 2009. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
DALBEN, André; GÓIS JUNIOR, Edivaldo. Embates esportivos: o debate entre médicos, educadores e cronistas sobre o esporte e a educação da juventude (Rio de Janeiro e São Paulo, 1915-1929). Movimento, Porto Alegre, v. 24, p. 161-172, 2018.
DALBEN, André; GÓIS JUNIOR, Edivaldo; LIMA, Rodrigo Jeronimo Correa; PALMA, Lucas Polli da. Criação do Departamento de Educação Física do Estado de São Paulo (1925-1932). Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, p. 264-286, 2019.
DANAILOF, Kátia. Corpos e cidades: lugares da educação. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
DEPARTAMENTO de Educação Physica. Correio Paulistano, São Paulo, p. 6, 15 dez. 1938.
FORSTER, Otília. Carreira profissional. Campinas: Centro de Memória Unicamp, [197-?]. (Acervo Otília Forster; caixa 1).
FORSTER, Otília. Educação física: relatório do ano letivo de 1938, em Campinas. Campinas: Centro de Memória Unicamp, 1939. (Acervo Otília Forster; caixa 2).
FORSTER, Otília. Educação física: relatório do ano letivo de 1939, em Campinas, 1940. Campinas: Centro de Memória Unicamp, 1940. (Acervo Otília Forster; caixa 2).
FORSTER, Otília. Educação física: relatório do ano letivo de 1940, em Campinas. Campinas: Centro de Memória Unicamp, 1941. (Acervo Otília Forster; caixa 2).
FORSTER, Otília. Educação física: relatório do ano letivo de 1941, em Campinas. Campinas: Centro de Memória Unicamp, [1941 ou 1942]. (Acervo Otília Forster; caixa 2).
FORSTER, Otília. Educação física: relatório do ano letivo de 1942, em Campinas. Campinas: Centro de Memória Unicamp, 1943a. (Acervo Otília Forster; caixa 2).
FORSTER, Otília. Educação física: relatório do ano letivo de 1943, em Campinas. Campinas: Centro de Memória Unicamp, 1943b. (Acervo Otília Forster; caixa 2).
FORSTER, Otília. Educação física: relatório do ano letivo de 1945, em Campinas. Campinas: Centro de Memória Unicamp, 1945. (Acervo Otília Forster; caixa 2).
FORSTER, Otília. Projeto para orientação do ensino de educação física, nos grupos escolares de Campinas, no início do ano de 1938. Campinas: Centro de Memória Unicamp, 1938. (Acervo Otília Forster; caixa 2).
GÓIS JUNIOR, Edivaldo; SOARES, Carmen Lucia. Os comunistas e as práticas de educação física dos jovens na década de 1930 no Rio de Janeiro. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, p. 1-19, 2018.
GOMES, Ana Carolina Vimieiro; DALBEN, André. O controle médico-esportivo no Departamento de Educação Física do Estado de São Paulo: aproximações entre esporte e medicina nas décadas de 1930 e 1940. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 321-335, abr./jun. 2011.
KOSSOY, Boris. Fotografia e história: as tramas da representação fotográfica. Projeto História, São Paulo, v. 70, p. 9-35, jan./abr. 2021.
MEDEIROS, Daniele Cristina Carqueijeiro de; MORAES E SILVA, Marcelo; QUITZAU, Evelise Amgarten. De promotor de saúde a vetor de doenças: o rio Tietê na perspectiva dos clubes de remo paulistanos, 1900-1940. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 30, p. e2023035, 2023.
MELO, Victor Andrade de. Para o bairro, para o subúrbio, para a nação: a experiência náutica do Olaria Atlético Clube (Rio de Janeiro, 1915-1930). Tempo, Niterói, v. 27, n. 3, p. 561-584, 2021.
PARADA, Maurício Barreto Alvarez. Educando corpos e criando a nação: cerimônias cívicas e práticas disciplinares no Estado Novo. 2003. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2003.
PINEAU, Pablo. ¿Por qué triunfó la escuela? o la modernidad dijo: ‘Esto es educación’, y la escuela respondió: ‘Yo me ocupo’. In: PINEAU, Pablo; DUSSEL, Inés; CARUSO, Marcelo. La escuela como máquina de educar: tres escritos sobre un proyecto de la modernidad. Buenos Aires: Paidós, 2001. p. 306-331.
PIZANI, Rafael Stein. Recreação, lazer e educação física na cidade de Campinas: um olhar acerca dos parques e recantos infantis (1940-1960). 2012. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.
RIBEIRO, Ivanir; GASPAR DA SILVA, Vera Lucia. Das materialidades da escola: o uniforme escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 3, p. 575-588, jul./set. 2012.
SAHLINS, Marshall. Ilhas de história. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
SÃO PAULO (Estado). Decreto n. 6.583, de 1.º de agosto de 1934. Aprova o regulamento do Departamento de Educação Física. São Paulo, SP: Secretaria da Educação e da Saúde Pública, 1934.
SILVA, André Luiz dos Santos. Nos domínios do corpo e da espécie: eugenia e biotipologia na constituição disciplinar da Educação Física. 2012. Tese (Doutorado em Educação Física) - Escola de Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
SILVA, André Luiz dos Santos; MACEDO, Christiane Gomes; GOELLNER, Silvana Vilodre. A biometria como instrumento da educação física (1932-1944): constituição de sujeitos e identificação de tipos populacionais. Movimento, Porto Alegre, v. 28, e28014, 2022.
SILVA, Katiene Nogueira da. “Criança calçada, criança sadia!”: sobre os uniformes escolares no período de expansão da escola pública paulista (1950/1970). 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
SILVA, Katiene Nogueira da; CATANI, Denice Barbara. Fantasias da igualdade: uniformes escolares e democratização no Brasil. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 15, n. 2, p. 700-722, maio/ago. 2016.
SOARES, Carmen Lúcia; ROCHA, Heloísa Helena Pimenta. Viver ao ar livre: entre prescrições higiênicas, alegria e aventura. Cadernos Cedes, Campinas, v. 40, p. 198-206, 2020.
SOUZA, Rosa Fátima de. Alicerces da pátria: história da escola primária no estado de São Paulo (1890-1976). Campinas: Mercado de Letras, 2009.
VISITA do Chefe do Departamento de Educação Physica do Estado de S. Paulo. Correio Paulistano, São Paulo, p. 15, 17 dez. 1938.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.