National exams: effects on schools, students and families

Authors

  • Andreia Gouveia Universidade Portucalense
  • António Neto-Mendes Universidade de Aveiro
  • Leonor Lima Torres Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450273908

Keywords:

Nacional exams, Academic results, Rankings, Private tutoring, School support

Abstract

Over the last years, a kind of performance empire has taken hold among us, moving political decision-makers, school managers, teachers and families themselves. The model’s success seems to be based on the exam being presented as the ultimate exponent of school grammar, the one that guarantees objectivity and rigour, in the words of its advocates. This paper takes up the discussion of some data collected as part of a doctoral thesis (Gouveia, 2017 ) that sought to find out about the strategies developed in Portugal within schools (also driven by families) to improve their chances of success in a context marked by the assessment agenda on various scales (local, national and international). In this way, we mobilised multiple points of view and different perspectives of analysis from the main players in our multiple case study: the students (Study 1 - questionnaire surveys, n=691); the directors of the Agrupamento de Escolas 8 /private schools (Study 2 - interviews, n=10); and the directors of the tutoring centres 9 (Study 3 - interviews, n=4). The main results showed that: i) national exams occupy a central place in the concerns of schools, students and their families; ii) they feed a parallel tutoring market which often leads to students not attending the pedagogical support offered by schools; iii) the existence of national exams has an influence on the way pedagogical work is organised and on the actions of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andreia Gouveia, Universidade Portucalense

    Andreia Gouveia é professora auxiliar do Departamento de Psicologia e Educação da Universidade Portucalense e perita externa da inspeção geral da educação e ciência em Portugal.

    Universidade Portucalense, Porto, Portugal. 

     

  • António Neto-Mendes , Universidade de Aveiro

    António Neto-Mendes é professor associado do Departamento de Educação e Psicologia da Universidade de Aveiro e Investigador do Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF). É membro do Conselho Nacional de Educação em Portugal.

    Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugal. 

     

  • Leonor Lima Torres, Universidade do Minho

    Leonor Lima Torres é professora associada com agregação do Instituto de Educação da Universidade do Minho, sendo atualmente diretora e investigadora do Centro de Investigação em Educação.

    CIEd, Universidade do Minho, Braga, Portugal. 

     

References

ABRANTES, Pedro. Políticas de avaliação e avaliação de políticas: o caso português no contexto ibero-americano. Revista Iberoamericana de Educación, n. 53, p. 25-42, 2010.

AFONSO, Almerindo Janela. As explicações no contexto neoliberal do mercado educacional. In: COSTA, Jorge Adelino; NETO-MENDES, Anotónio; VENTURA, Alexandre (ed.). Xplika investigação sobre o mercado das explicações. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2008. p. 27-34.

AFONSO, Almerindo Janela. Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável: crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, Porto, n. 13, p. 13-29, 2009.

AFONSO, Almerindo Janela. Questões, objetos e perspetivas em avaliação. Avaliação, Campinas, v. 19, n. 2, p. 487-507, 2014.

ALVES, José J. F. Matias. Exames: mitos e realidades. In: MACHADO, Joaquim; ALVES, José. Matias (org.). Melhorar a escola: sucesso escolar, disciplina, motivação, direção de escolas e políticas educativas. Porto: Universidade Católica, 2014. p. 162-178.

ALVES, José J. F. Matias. Os exames do ensino secundário como dispositivos de regulação das aspirações: a ficção meritocrática, a organização a hiprocrisia, e as acções insensatas. 2008. Tese (Doutoramento) – Universidade Católica, Porto, 2008.

ANTUNES, Fátima; SÁ, Virgínio. Públicos escolares e regulação da educação: lutas concorrenciais na arena educativa. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2010.

AZEVEDO, Sara; NETO-MENDES, António. Explicações e sucesso académico: representações sobre uma actividade ‘na sombra’: alguns resultados. In: NOGUEIRA, Fernanda et al. (ed.). Desafios tecnológicos e metodológicos. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2010. p. 371-375.

BALL, Stephen J. Educação à venda. Viseu: Pretexto, 2005.

BALL, Stephen J. Mercados educacionais, escolha e classe social: o mercado como uma estratégia de classe. In: GENTILI, Pablo (org.). Pedagogia da exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 196-227.

BRAY, Mark. Benefícios e tensões da educação na sombra: perspetivas comparativas sobre o papel e o impacto das explicações na vida dos estudantes de Hong Kong. In: COSTA, Jorge. Adelino.; NETO-MENDES, António; VENTURA, Alexandre (ed.). Xplika internacional panorâmica sobre o mercado das explicações. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2013. p. 117-138.

BRAY, Mark. The challenge of shadow education: private supplementary tutoring and its implications for policy makers in the European Union. Brussels: European Commission, 2011.

CARVALHO, Patrícia. Hábitos de estudo e sua influência no rendimento escolar. 2012. Dissertação (Mestrado) – Universidade Fernando Pessoa, Porto, 2012.

CNE. Conselho Nacional de Educação (ed.) Avaliação das aprendizagens dos alunos no ensino básico. Lisboa: CNE, 2016.

CORTESÃO, Luíza. Na girândola de significados: polissemia de excelências em escolas portuguesas do século XXI. Porto: Legis, 2007.

COSTA, Jorge Adelino; NETO-MENDES, António; VENTURA, Alexandre (ed.). Xplika investigação sobre o mercado das explicações. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2008.

COSTA, Jorge Adelino; NETO-MENDES, António; VENTURA, Alexandre (ed.). Xplika internacional panorâmica sobre o mercado das explicações. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2013.

CRESWELL, John W.; CLARK, Vicki L. Plano: designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks; London; New Delhi; Singapore: Sage, 2011.

CUSSÓ, Roser; D’AMICO, Sabrina. From development comparatism to globalization comparativism: towards more normative internacional education statistics. Comparative Education, v. 41, n. 2, 2005.

DGEEC. Direção Geral de Estatísticas da Educação e Ciência. Relatório do estudo “Observatório Escolar: Monitorização e Ação | Saúde Psicológica e Bem-estar”, [2022]. Disponível em: https://www.dgeec.medu.pt/api/ficheiros/64bffcf0428d696e94f71c59 . Acesso em: 08 ago. 2024.

» https://www.dgeec.medu.pt/api/ficheiros/64bffcf0428d696e94f71c59

ESTEVES, Manuela; RODRIGUES, Ângela. Exames nacionais e contextualização no ensino da história. Interacções, Santarém, v. 8. n. 22, p. 135-162, 2012.

FERNANDES, Domingos. Algumas reflexões acerca dos saberes dos alunos em Portugal. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 12, p. 275-296, 2008.

Gouveia, Andreia dos Santos. Investimentos privados em educação: o caso dos cursinhos comerciais. 2012. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Aveiro, Aveiro, 2012.

Gouveia, Andreia dos Santos. Exames nacionais, apoios pedagógicos e explicações: a complexa construção dos resultados escolares em Portugal. 2017. Tese (Doutorado) – Aveiro: Universidade de Aveiro, 2017.

IRESON, Judith; RUSHFORTH, Katie. Mapping the nature and extent of private tutoring at transition points in education. Manchester: UMIST, 2004. Paper presented at the British Educational Research Association Conference.

LIMA, Licínio C.; PACHECO, José; ESTEVES, Manuela; CANÁRIO, Rui. A educação em Portugal (1986-2006): alguns contributos de investigação. [S. l.]: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, 2006.

MARTINS, Fernanda. Efeitos dos rankings das escolas: produtividade, selectividade e fabricações. In: Patrício, Manuel et al. (org). Da exclusão à excelência: caminhos organizacionais para a qualidade em educação. Évora: AEPEC, 2012. p. 260-271.

MELO, Maria Benedita Portugal e. Educação e mass media na modernidade: efeitos do ranking escolar em análise. In: VIEIRA, Maria Manuel (org.). Escola, jovens e media. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2007. p. 67-94.

PASMANTIER, D. Depression and suicide as Indian teenagers dread ‘killer exams’. Epilepsy News, Cidade, 2005.

PERRENOUD, Philippe. Pedagogia diferenciada: das intenções à acção. Porto Alegre: Artemed, 2000.

RIBEIRO, Maria Isabel; BENTO, António. O director de escolar, a política organizacional escolar, a mercantilização da educação e as explicações: um estudo de caso na Madeira. In: SIMPÓSIO DE ORGANIZAÇÃO E GESTÃO ESCOLAR, 6., 2011, Aveiro. Actas...: a emergência do diretor da escola: questões políticas e organizacionais, Aveiro: Universidade de Aveiro, 2011. p. 105-124.

SÁ, Virgínio. A (auto)avaliação das escolas: “virtudes” e “efeitos colaterais”. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 17, n. 62, p. 87-108, 2009.

TORRES, Leonor; PALHARES, José Augusto (org.). A excelência académica na escola pública portuguesa. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2017.

TORRES, Leonor; PALHARES, José Augusto; AFONSO, Almerindo Janela. Marketing accountability e excelência na escola pública portuguesa: a construção da imagem social da escola através da performatividade académica. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n. 134, 2018.

Tyack, David; Tobin, William. The “grammar” of schooling: why has it been so hard to change? American Educational Research Journal, v. 31, n. 3, p. 453-479, 1994.

VAN ZANTEN, Agnès. Interdependência competitiva e as lógicas de acção das escolas: uma comparação europeia. In: BARROSO, João (org.). A regulação das políticas públicas de educação. Lisboa: Educa: Unidade de i&D de Ciências de Educação, 2006. p. 191-226.

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre. Bookman, 2010.

Published

2024-10-11

How to Cite

National exams: effects on schools, students and families. (2024). Educação E Pesquisa, 50, e273908. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450273908