The education of the body in teacher training

Authors

  • Mariana Montagnini Cardozo Universidade Estadual de Londrina
  • Tony Honorato Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450271848por

Keywords:

Educação da mulher, Norbert Elias;

Abstract

This study was motivated by understanding of the perspective of education of the body of women in teacher training included in the educational practices of the Londrina State Institute of Education (IEEL), in the 1970s. To consider the historiographical category of education of the body, the research focused on the studies of Norbert Elias ( 1993 , 2011 ). Thinking with Elias, the historiographical category of education of the body is understood as an educational process in which individuals, throughout their lives, internalize and naturalize behaviors and build a personality and self-awareness that are specific to the social structure and networks of relationships of which they are part. Through analyzing the educational practices of the body that permeated teacher training in Brazil, from a procedural perspective, it was possible to understand the existence of three formative parameters. Considering these formative parameters and the available historical sources (meeting minutes, reports, subject programs and pedagogical proposals), we approached a perspective of education of the body that permeated the educational dynamics of IEEL in the city of Londrina, Paraná, seeking to train a woman/teacher who was competent and responsible, presented polite behavior, had self-control over her own body and emotions, and who did not forget her role as a woman in a society in which family representation and the home were still responsibilities strongly attributed to her.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AURAS, Gladys Mary Teive. Uma vez normalista, sempre normalista: a presença do método de ensino intuitivo ou lições de coisas na construção de um habitus pedagógico (Escola Normal Catarinense - 1911-1935). 2005. 290 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2005.

BACELLAR, Carlos. Fontes documentais: uso e mau uso dos arquivos. In: PINSKY, Carla Bassanezi. Fontes históricas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008. p. 23-79.

BASSANI, Jaison José; RICHTER, Ana Cristina; VAZ, Alexandre Fernandez. Corpo, educação, experiência: modernidade e técnica em Walter Benjamin. Educação, Porto Alegre, v. 36, n. 1, fev. 2013. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736 . Acesso em: 14 maio 2024.

» https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736

CARDOZO, Mariana Montagnini; HONORATO, Tony. História da educação do corpo: uma leitura com Norbert Elias. In: VIEIRA, Ana Flávia Braun; FREITAS JUNIOR, Miguel Archanjo de (org.). Norbert Elias em debate: usos e possibilidades de pesquisa no Brasil. 1. ed. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2020. p. 137-157.

CARDOZO, Mariana Montagnini; HONORATO, Tony. Uma mulher decente, uma professora competente: práticas de educação do corpo na formação de professoras (IEEL, década 1970). História da Educação, Porto Alegre, v. 27, p. 1-35, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/heduc/a/5tSLwhYdT7SmKFHb4jZXkQJ/ . Acesso em: 14 maio 2024.

» https://www.scielo.br/j/heduc/a/5tSLwhYdT7SmKFHb4jZXkQJ/

ELIAS, Norbert. A sociedade de corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

ELIAS, Norbert. El cambiante equilíbrio de poder entre los sexos. In: WEILLER, Vera (org.). La civilización de los Padres y outros Ensayos. Bogotá: Norma 1998. p. 199-249.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: formação do Estado e civilização. v. 2. Rio de Janeiro: Zahar, 1993.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. 2. ed. v. 1. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

FORMANDAS e docentes de 1973 (Magistério) – IEEL – Londrina-PR. Foto postada na linha do tempo. Facebook. 2 maio 2014a. Disponível em: https://www.facebook.com/photo?fbid=871273049565582&set=g.657159474294188 . Acesso em: 20 jan. 2021.

» https://www.facebook.com/photo?fbid=871273049565582&set=g.657159474294188

FORMANDAS e docentes de 1973 (Magistério) – IEEL – Londrina-PR. Foto postada na linha do tempo. Facebook. 2 maio 2014b. Disponível em: https://www.facebook.com/photo?fbid=871272966232257&set=g.657159474294188 . Acesso em: 20 jan. 2021.

» https://www.facebook.com/photo?fbid=871272966232257&set=g.657159474294188

FURTADO, Alessandra Cristina. Por uma história das práticas de formação docente: um estudo comparado entre duas escolas normais de Ribeirão Preto - SP (1944-1964). 2007. 218 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

GALAK, Eduardo; SOUTHWELL, Myriam. Processos e tensões da democratização na educação estética na Argentina: a Revista de Educación entre os anos 1960-1970. Perspectiva, Florianópolis, v. 38, n. 3, p. 1-19, 2020. DOI: 10.5007/2175-795X.2020.e66756. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/66756 . Acesso em: 20 jan. 2021.

» https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e66756.

» https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/66756

GUSMÃO, Daniela Cristina Frediani. Ideais de homem civilizado veiculado nos livros didáticos de educação moral e cívica (1969-1986). 2018. 228 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2018.

HONORATO, Tony; NERY, Ana Clara Bortoleto. A educação do corpo na formação de professores na Escola Normal Paulista (1890-1931). Cadernos Cedes, Campinas, v. 38, p. 33-48, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/CC0101-32622018178522 .

» https://doi.org/10.1590/CC0101-32622018178522.

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de Documentação Histórica. Londrina: IEEL, 2019.

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de Documentação Histórica. Atos oficiais – setor técnico – administrativo – corpo docente: 1970-1978. v. 1. Londrina: IEEL, 1970-1978a.

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de Documentação Histórica. Atos oficiais – setor técnico – administrativo – corpo docente: 1970-1978. v. 2. Londrina: IEEL, 1970-1978b.

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de Documentação Histórica. Atos oficiais – setor técnico – pedagógico – corpo docente: 1978-1985. v. 1. Londrina: IEEL, 1978-1985.

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de Documentação Histórica. Currículo 2° grau – IEEL – Londrina: 1973. v. 2. Londrina: IEEL, 1973.

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de Documentação Histórica. Estrutura funcional técnico administrativo: 1973 a 1980. Londrina: IEEL, 1973-1980.

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de Documentação Histórica. Histórico 1972/1980 – grades curriculares. Londrina: IEEL, 1972-1980a.

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de Documentação Histórica. IEEL – livro ata – 01 – Comissões Especiais. Londrina: IEEL, 1970-1985.

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de Documentação Histórica. Livro ata do Departamento de Educação Física. Londrina: IEEL, 1971-1977. (Manuscrito)

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de documentação histórica. Livro ata do Departamento de Educação Musical: 1971. Londrina: IEEL, 1971. (Manuscrito)

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de documentação histórica. Proposta geral ordinária 1° grau; 2° grau. 1974-1984. Londrina: IEEL, 1974-1984.

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de documentação histórica. Proposta ordinária de educação física – 1° e 2° grau / ano letivo de 1974. Londrina: IEEL, 1974.

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de documentação histórica. Relatório da Coordenação Administrativa – período de 1973 a 1979 – setor de bens móvel e imóvel. Londrina: IEEL, 1973-1979.

IEEL. Instituto Estadual de Educação de Londrina. Arquivo de documentação histórica. Sistema de avaliação – primeiro e segundo: 1972-1980. Londrina: IEEL, 1972-1980b.

LOURO, Guacira Lopes. Prendas e antiprendas: uma história da educação feminina no Rio Grande do Sul. 1986. 273 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1986.

MORENO, Andrea; SEGANTINI, Verona Campos; FERNANDES, Gyna de Ávila; JESUS, Luciano Jorge. “Gesticulação nobre, sympathica e attitude digna”: educação do corpo na formação de professoras (Escola Normal Modelo da Capital, Belo Horizonte, 1906-1930). Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 12, n. 1 (28), p. 221-242, jan./abr. 2012. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781 . Acesso em: 20 jan. 2021.

» https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781

PINEAU, Pablo. Historiografia educativa sobre estéticas e sensibilidades na América Latina: um balanço (que se tem conhecimento) incompleto. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, 2018, v. 18 DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v18.2018.e023 .

» https://doi.org/10.4025/rbhe.v18.2018.e023.

SANT’ANNA, Denise Bernuzzi de. História da beleza no Brasil. São Paulo: Contexto, 2014.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2010.

SOARES, Carmen Lúcia. Notas sobre a educação no corpo. Educação em Revista, Curitiba, n. 16, p. 43-60, dez. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.205 .

» https://doi.org/10.1590/0104-4060.205.

TABORDA DE OLIVEIRA, Marcus Aurélio. Notas sobre distâncias e proximidades temporais da escolarização do corpo em um “projeto” de exegese moral: teoria crítica e história. Perspectiva, Florianópolis, v. 22, n. esp., p. 225-245, jul./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x .

» https://doi.org/https://doi.org/10.5007/%25x.

TABORDA DE OLIVEIRA, Marcus Aurelio; LINHALES, Meily Assbú. Pensar a educação do corpo na e para a escola: indícios no debate educacional brasileiro (1882-1927). Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 47, p. 389-408, ago. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000200007 .

» https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000200007.

TANURI, Leonor Maria. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 14, p. 61-88, maio/ago. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782000000200005 .

» https://doi.org/10.1590/S1413-24782000000200005.

VAZ, Alexandre Fernandez. Corporalidade e formação na obra de Theodor W. Adorno: questões para a reflexão crítica e para as práticas corporais. Perspectiva, Florianópolis, v. 22, n. esp., p. 21-49, jul./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x .

» https://doi.org/https://doi.org/10.5007/%25x.

VEIGA, Cynthia Greive. The body’s civilisation/decivilisation: emotional, social, and historical tensions. Paedagogica Historica, v. 54, p. 20-31, 2018.

VIDAL, Diana Gonçalves. O exercício disciplinado do olhar: livros, leituras e práticas de formação docente no Instituto de Educação do Distrito Federal (1932-1937). Bragança Paulista: Universidade São Francisco, 2001.

Published

2024-11-08

How to Cite

The education of the body in teacher training. (2024). Educação E Pesquisa, 50, e271848. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450271848por