A demanding school: schooling strategies in Waldorf institutions

Authors

  • Tsamiyah Levi Universidade Estadual de Campinas
  • Ernesto Seidl Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349258607

Keywords:

Schooling strategies, School choice, Family mobilization, Family-school relationships, Waldorf school

Abstract

This article discusses the schooling strategies of culturally privileged family groups based on analyzing school choice processes for their offspring. The field research was conducted in Florianópolis/State of Santa Catarina between 2017 and 2019. The material consisted of 14 interviews with parents who have their children enrolled in one of the seven schools investigated, eight interviews with teachers from the institutions, and the participant observation of a set of 15 school events. The main objective was to study the relationship between the social and cultural conditioning factors of families and the ways of schooling their children, using Waldorf institutions as empirical grounds. The main conclusions point to the importance of family social capital throughout the process of school choice, and of dispositions compatible with the prescriptions of Waldorf Pedagogy, emphasizing a very high investment of time and energy in the schooling of the children and interactions with the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed., Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

BALL, Stephen J.; BOWE, Richard; GEWIRTZ, Sharon. School choice, social class and distinction: the realization of social advantage in education. Journal of Educational Policy, London, v. 11, n. 1, p. 89-112, 1996.

BACH JR, Jonas. Como vivem os alunos Waldorf. Curitiba: Lohengrin, 2016.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2008.

BOURDIEU, Pierre. À propos de la famille comme catégorie réalisée. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, Paris, v. 100, p. 32-36, déc. 1993.

BOURDIEU, Pierre. Estrategias de reproducción y modos de dominación. Colección Pedagógica Universitaria, Xalapa, n. 37-38, p. 1-21, ene./dic., 2002.

BOURDIEU, Pierre. O mercado de bens simbólicos. In: BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. 5. ed., São Paulo: Perspectiva, 2004. cap. 3, p. 99-182.

BRASIL. Censo da educação básica 2013: resumo técnico. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Brasília, DF: INEP, 2014.

BRASIL. Censo da educação básica 2019: resumo técnico. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Brasília, DF: INEP, 2020.

ELIAS, Norbert. A civilização dos pais. Revista Sociedade e Estado. Brasília, DF, v. 27, n. 3, set./dez. 2012.

FIALHO, Flávia Barros. Mobilização parental e excelência escolar: um estudo das práticas educativas de famílias das classes médias. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

FLITNER, Élisabeth. Conditions culturelles et politiques du choix de l’école à Berlin, Éducation et Sociétés, Louvain-La-Neuve, v. 14, n. 2, p. 33-49, 2004.

GRANOVETTER, Mark S. The strength of weak ties. American Journal of Sociology, Chicago, v. 78, n. 6, p. 1360-80, 1973.

MANDELERT, Diana da Veiga. Pais na gestão da escola: mudam as relações? Uma análise sociológica de uma instituição judaica. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

NOGUEIRA, Maria Alice. A escolha do estabelecimento de ensino pelas famílias: a ação discreta da riqueza cultural. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 7, p. 42-56, 1998.

NOGUEIRA, Maria Alice. A relação família-escola na contemporaneidade: fenômeno social/interrogações sociológicas. Análise social, Lisboa, v. 40, n. 176, p. 563-578, 2005.

PASSY, Florence; GIUGNI, Marco. Life-spheres, networks, and sustained participation in social movements: a phenomenological approach to political commitment. Sociological Forum, Hoboken, v. 15, p. 117-144, 2000.

PEROSA, Graziela Serroni. Escola e destinos femininos: São Paulo, 1950/1960. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2009.

PINTO, Juliana da Silva Sardinha. A escolha de escolas Waldorf por famílias de camadas médias. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

ROCHA, Doralice Lange De Souza. Concepções de liberdade na educação Waldorf: um estudo de caso. Educação, Porto Alegre, v. 29, n. 3 (60), p. 551-566, 2006.

SAINT MARTIN, Monique de. Uma boa educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 66, p. 104-122, 1999.

SINGLY, François de. Sociologia da família contemporânea. Rio de Janeiro: FGV, 2007.

STRUCHEL, Maria Aparecida Zaparolli. Uma escola exotérica. 1988. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1988.

VAN ZANTEN, Agnès. A escolha dos outros: julgamentos, estratégias e segregações escolares. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 03, p. 409-434, dez. 2010.

VAN ZANTEN, Agnès. Reflexividad y elección de la escuela por los padres de la clase media en Francia. Revista de Antropología Social, Madrid, n. 16, 2007.

VELEDA, Cecilia. Les classes moyennes et le système éducatif en Argentine: perceptions et attentes, Éducation et sociétés, v. 14, n. 2, p. 85-100, 2004.

VINCENT, Carol. ‘The children have only got one education and you have to make sure it’s a good one’: parenting and parent–school relations in a neoliberal age. Gender and Education, v. 29, n. 5, p. 541–557, jul., London, 2017.

Published

2023-12-22

How to Cite

A demanding school: schooling strategies in Waldorf institutions. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e258607. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349258607