Listening to images in the narrative research with young people

Authors

  • Ana Karina Brenner Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Paulo Cesar Rodrigues Carrano Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450274022por

Keywords:

Youth, Photography, Reflexivity, Narratives, Itineraries

Abstract

This article presents a set of qualitative methodological tools utilized in a research conducted by listening to young high school students in the city of Rio de Janeiro. Narrative interviews were conducted using photographic devices with a dialogical and reflexive style for the interaction between the interviewers and young interviewees. A discussion group was set up to prospect collective representations of the research´s key topics for which a line of photos was used to cheer the discussion up. Three youths were given a digital photographic camera to take pictures expressing their paths of life. They also made videos which were included in the research movie released in 2018. The photographs taken and interpreted by the young participants allowed to understand processes of subjectivation and interactions taking place in the social contexts of reference, such as those associated with their family life, work, and the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Karina Brenner, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Ana Karina Brenner é doutora em educação e professora associada da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

References

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Tradução: Paloma Vidal. Rio de Janeiro: UERJ, 2010.

BARREIRA, César. Cotidiano despedaçado: cenas de uma violência difusa. São Paulo: Pontes, 2008.

BARREIRA, César. Pistoleiro ou vingador: construção de trajetórias. Sociologias, Porto Alegre, v. 8, dez. 2002. Dossiê Violências, América Latina.

BAUMAN, Zygmunt e MAY, Tim. Aprendendo a pensar com a sociologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

BRENNER, Ana Karina; CARRANO, Paulo. Entre o trabalho e a escola: cursos de vida de jovens pobres. Educação Realidade, Porto Alegre, v. 48, e120417, 2023.

BRENNER, Ana Karina; CARRANO, Paulo. Work and schooling in the life course of poor young people in Rio de Janeiro. In: Rausky, M., Chaves, M. (ed.). Living and working in poverty in Latin America. 1. ed. New York: Springer, 2019. p. 99-122.

BUCCI, Eugênio. A superindústria do imaginário: como o capital transformou o olhar em trabalho e se apropriou de tudo que é visível. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

CARRANO, Paulo; MARINHO, Andrea; OLIVEIRA, Viviane. Trajetórias truncadas, trabalho e futuro: jovens fora de série na escola pública de ensino médio. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, p. 1439-1454, 2015.

CASTEL, Robert. El ascenso de las incertidumbres: trabajo, protecciones, estatuto del individuo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2010.

CORCUFF, Philippe. Figuras de la individualidad: de Marx a las sociologías contemporáneas. Cultura y Representaciones Sociales, Mexico, DF, v. 4, n. 4, p. 1-33, 01 mar. 2008.

DUBET, François. El declive de la institución: profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Barcelona: Gedisa, 2006.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar 2002.

GURAN, Milton. Considerações sobre a constituição e a utilização de um corpus fotográfico na pesquisa antropológica. Revista Discursos fotográficos, Londrina, v. 7, n. 10, 2011.

IBGE. 64,6% dos homens com 15 anos ou mais de idade já eram pais em 2019. Agência IBGE Notícias, Brasília, DF, 2021. Disponível em: https://censoagro2017.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/31446-64-6-dos-homens-com-15-anos-ou-mais-de-idade-ja-eram-pais-em-2019 . Acesso em: 13 mar. 2023.

» https://censoagro2017.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/31446-64-6-dos-homens-com-15-anos-ou-mais-de-idade-ja-eram-pais-em-2019

LATOUR, Bruno. Uma sociologia sem objeto? Observações sobre a interobjetividade. Revista-Valise, Porto Alegre, v. 5, n. 10, p. 165-187, dez. 2015.

LINS, Consuelo. Dispositivo documentais, dispositivos artísticos. In: LINS, Consuelo e MESQUITA, Claudia. Filmar o real: sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008. p. 56-61.

MARTINS, José de S. O poder do atraso: ensaios de sociologia da história lenta. São Paulo: Hucitec, 1994.

MARTINS, José de Souza. Sociologia da fotografia e da imagem. São Paulo: Contexto, 2008.

MARTUCCELLI, Danilo. Cambio de rumbo: la sociedad a escala del individuo. Santiago de Chile: Lom, 2007.

MARTUCCELLI, Danilo. La individuación como macrosociología de la sociedad singularista. Persona y Sociedad, Santiago de Chile, v. 24, n. 3, p. 9-29, 1 dez. 2010.

MELUCCI, Alberto. O jogo do eu: a mudança de si em uma sociedade global. São Leopoldo: Unisinos, 2004.

MELUCCI, Alberto. Por uma sociologia reflexiva: pesquisa qualitativa e cultura. Petrópolis: Vozes 2005.

MILLS, Charles Wright. A imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.

PEW RESEARCH CENTER. Teens, Social Media Technology, 2018. Disponível em Disponível em: https://www.pewresearch.org . Acesso em: 14 abr. 2023.

» https://www.pewresearch.org

SCHUTZ, Alfred. Fenomenologia e relações sociais. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1979.

WELLER, Wivian. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Educação e Pesquisa, São Paulo v. 32, n. 2, p. 241-260, maio/ago. 2006.

Published

2024-06-17

Issue

Section

THEME SECTION: Youth, itineraries and reflexivities

How to Cite

Listening to images in the narrative research with young people. (2024). Educação E Pesquisa, 50. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450274022por