Female teachers’ cartographies: the fourth dimension in mathematics education

Authors

  • Michela Tuchapesk da Silva Universidade de São Paulo
  • Tássia Ferreira Tártaro Instituto Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349252809por

Keywords:

Processes of subjectivation, Philosophy of difference, Teacher education, Mathematics education

Abstract

This text moves the concept of cartography of devirings, geographies, directions, entrances, and exits, and lines of forces produced in two cartographic theses that present another possibility of thinking the formation of a mathematics teacher from its multiple subjectivities. In this writing, the idea is to provoke crossings that, from a cartographic exercise, create spaces that move practices and tactics of teachers, both in education and in mathematics education, that tension classroom relations and promote other visibilities, denaturalizing a certain school scenario. The conceptual appropriation of cartography is based on the philosophy of Gilles Deleuze and Félix Guattari, since these philosophers treat it as a practice of knowledge that provokes thinking forces that privilege difference as a product of itself. Cartography, through its intervention, allows a practice in which the subject can think/act on its own formation, a process that goes beyond discussions of school practices that only discuss methodologically the improvement of mathematics teaching. The concepts used allow for the invention of rhizome maps that draw paths with proposals that open a space for thinking about the multiple in teacher education, in school, and in mathematics education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Michela Tuchapesk da Silva, Universidade de São Paulo

    tem pós-doutorado com ênfase em educação matemática pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), é doutora e mestre em educação matemática pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp). Atualmente é docente da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE/USP).

  • Tássia Ferreira Tártaro, Instituto Federal de São Paulo

    é mestre em educação pela Universidade de Uberaba (2009) e doutora em educação matemática pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), 2016. Atualmente é professora do Instituto Federal de São Paulo (IFSP), campus Birigui.

References

BARROS, Laura Possana; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015. p. 17-32.

BLACK, Dani; MAITA, Luisa. Axé acappella. Intérprete: Maria Gadú. [S. l.]: Sony Music, 2011.

COUTO, Mia. O fio das missangas. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

DELEUZE, Gilles. Desejo e prazer. In: PELBART, Papert; ROLNIK, Sueli (org.). Cadernos de Subjetividade, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 13-25, 1993.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1998.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. v. 1. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

FARINA, Cynthia. Arte e formação: uma cartografia da experiência estética atual. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 31., 2008, Caxambu. Constituição brasileira, direitos humanos e educação. Anais [...]. Caxambu: Anped 2008. p. 1-16.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: a vontade de saber. 17. ed. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. 3. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 2011.

FOUCAULT, Michel. Isto não é um cachimbo. Tradução Jorge Coli. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

GALLO, Silvio. Deleuze & a educação. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Sueli. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1986.

KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1273-1288, 2005.

LACERDA, Nilma Gonçalves. Manual de tapeçaria. 2. ed. Rio de Janeiro: Revan, 2001.

LISPECTOR, Clarice. Água viva. Rio de Janeiro. Rocco, 1998.

LISPECTOR. Clarice. Literatura de vanguarda no Brasil. In: LISPECTOS, Clarice. Outros escritos. Rio de Janeiro: Rocco, 2015. p. 76-87.

NIETZSCHE, Friedrich. Aurora: reflexões sobre os preconceitos morais. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.

PITTY, Priscilla Novaes Leone. Admirável chip novo. São Paulo: Deckdisc: 2003. 3min26s.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989. Disponível em: http://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/SUELY/pensarvibratil.pdf. Acesso em: 05 dez. 2020.

SADER, Simone Aparecida da Costa. Eu, ex-aluna, observei, mapeei e experimentei movimentos da educação matemática na minha escola de ensino básico. 2018. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2018.

SILVA, Michela Tuchapesk. A educação matemática e o cuidado de si: possibilidades foucaultianas. 2014. 192 f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2014.

SOARES, Elza. Exú nas escolas. [S. l.]: Deckdisc: 2018. 3min44s.

TÁRTARO, Tássia Ferreira. Ex docente: invenções do devir-guerreiro no professor de matemática. 2016. 178 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2016.

Published

2023-12-22

How to Cite

Female teachers’ cartographies: the fourth dimension in mathematics education. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e252809. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349252809por