Autism: a structure of existence and the legitimacy of subjects

Authors

  • Lucas Silva Romano Universidade Federal de Uberlândia
  • João Luiz Leitão Paravidini Universidade Federal de Uberlândia
  • Caio César Souza Camargo Próchno Universidade Federal de Uberlândia. Instituto de Psicologia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i2p329-341

Keywords:

autism, structure, subject, psychoanalysis, constitution

Abstract

This article aims to extend the notion of the structure of the subject – understood as the effect of a contingent meeting, marked by the rupture and bound to the repetition – to the field of autisms, articulating it to its impact in the psychoanalytic approach of the people with autism. We present an investigation of the process that leads to the constitution of the speaker, associated with the hypothesis that the autism shows strong indications of a particular subjectivation process. Such a proposition focuses under the direction of treatment, as a way of approaching autistic subjects with a presence of calculated demand.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lucas Silva Romano, Universidade Federal de Uberlândia

    Mestrando em Psicologia na Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil.

  • João Luiz Leitão Paravidini, Universidade Federal de Uberlândia

    Psicanalista. Professor Associado da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil. 

  • Caio César Souza Camargo Próchno, Universidade Federal de Uberlândia. Instituto de Psicologia

    Professor titular da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil. 

References

Bettelheim, B. (1987). A fortaleza vazia. São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1967).
Ferreira, T. Vorcaro, A. (2017). O tratamento psicanalítico de crianças autistas: dialógo com múltiplas experiências. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Freud, S. (1996). A dissecação da personalidade psíquica. In S. Freud, Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (J. Salomão, trad., Vol. 22, pp. 63-84). Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado em 1933[32]).
Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, (2), 217-250. Recuperado de http://mail.neurodiversity.com/library_kanner_1943.pdf
Kaufmann, P. (1996). Dicionário enciclopédico de psicanálise: o legado de Freud a Lacan (V. Ribeiro, trad.). Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
Lacan, J. (1999). O seminário, livro 5: as formações do inconsciente, 1957-58. (V. Ribeiro, trad.). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.
Laznik, M.-C. (2013). A hora e a vez do bebê (E.P. Oliveira, trad.). São Paulo, SP: Langage.
Lefort, R., & Lefort, R. (1984). Nascimento do Outro (A. Jesuíno, trad.). Salvador, BA: Fator Livraria. (Trabalho original publicado em 1980).
Lopes, T. J. S., & Bernardino, L. M. F. (2011). O sujeito em constituição, o brincar e a problemática do desejo na modernidade. Revista Mal-estar e Subjetividade, 11(1), 369-395. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/271/27121482014.pdf
Mahler, M. (1973). Psychose infantile. Paris: Payot. (Trabalho original publicado em 1968).
Maleval, J.-C. (2015). Porque a hipótese de uma estrutura autística. Opção Lacaniana – Revista Brasileira Internacional de Psicanálise, 6 (18), 1-40. Recuperado de http://www.opcaolacaniana.com.br/pdf/numero_18/Por_que_a_hipotese_de_uma_estrutura_autistica.pdf
Maleval, J. -C. (2017). O autista e sua voz (P.S. de Souza Jr, trad.). São Paulo, SP: Blucher.
Meltzer, D., Bremner, J., Hoxter S., Weddell, D., & Wittenberg, I. (1980). Explorations dans le monde de l'autisme. Paris: Payot. (Trabalho original publicado em 1975).
Miller, J-A. (2013). Jacques Lacan e a voz. Opção Lacaniana – Revista Brasileira Internacional de Psicanálise, 4 (11), 1-13. Recuperado de http://www.appoa.org.br/uploads/arquivos/1611.pdf
Oliveira, M. (2015). Diagnóstico diferencial: patologias ou formas de existência humana? [Video] Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=kJmMt_-w3Us
Roy, D. (2017). O que nos ensinam as crianças autistas (A. L de Almeida e Silva, trad.). In Encontro com a Clínica do Autismo da Escola Brasileira de Psicanálise. (Trabalho original publicado em La Petite Girafe, nº 27, Dialogue avec les autistes, Institut du Champ Freudien, 2008).
Tustin, F. (1977). Autisme et psychose de l'enfant. Paris: Seuil. (Trabalho original publicado em 1972).
Vorcaro, A. M. R. (1999). As crianças na psicanálise: clínica, instituição, laço social. Rio de Janeiro, RJ: Companhia de Freud.
Vorcaro, A. M. R. (2016). O tratamento do autismo: notas introdutórias. Analytica: Revista de Psicanálise, 5(9), 04-30. Recuperado de http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/analytica/article/view/2038/1386
Vorcaro, A. M. R. e Lucero, A. (2010). Entre real, simbólico e imaginário: leituras do autismo. Psicol. Argum, 28(61), 147-157. Recuperado de https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/19839/19145

Published

2019-08-30

How to Cite

Romano, L. S., Paravidini, J. L. L., & Próchno, C. C. S. C. (2019). Autism: a structure of existence and the legitimacy of subjects. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 24(2), 329-341. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i2p329-341