Dealing with orality in the classroom : contributions to language teaching

Authors

  • Kazue Saito M. Barros Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i1p75-99

Keywords:

Orality. Literacy. Mother tongue teaching.

Abstract

This paper is based on the premise that the issue of orality must be the object of attention in mother tongue teaching. Nonetheless, there is a diversity of attitudes concerning this subject. This study discusses, in varying levels of depth, some of the most productive perspectives concerning orality. It comments on some research reports in the field in order to suggest different activities and methodologies to middle and high school teachers when handling the issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Kazue Saito M. Barros, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco
    Professora Associada 4 da Universidade Federal de Pernambuco, Recife e bolsista de Produtividade do CNPq; membro titular do Comitê de Assessoramento de Letras e Linguística do CNPq

References

Barros KSM. Quem Fala e Quando: Práticas de Alocação de Turnos em Sala de Aula. III Coloquio Latinoamericano de estudios del discurso Santiago, Chile; 1999a.

Barros KSM. Fragmentação e Densidade no Discurso Pedagógico. In Hora D, Christiano E (orgs.). Estudos Linguísticos: realidade brasileira. João Pessoa: Idéia Editora; 1999b. p. 245-256.

Barros KSM. O que há num Domínio Pedagógico? Revista Investigações. Lingüística e Teoria Literária. 2005;18(2):83-114.

Barros KSM. Práticas Discursivas em Sala de Aula: Relação entre tipo de perguntas e seleção de alunos. In: Lucena I (org.). Anais do IX Encontro Nacional de Interação em Linguagem Verbal e Não Verbal: linguagens e cultura – ENIL. João Pessoa: Editora da UFPB; 2010.

Barros KSM. Atribuição de Categorias em Interações Pedagógicas. In: Heine LMB, Nery M, Neiva N, Cristo A, Sales MC (orgs.). Sujeito e Discurso: diferentes perspectivas teóricas. Salvador: EDUFBA; 2015.

Beaugrande R. New foundations for a science of text and discourse: cognition, communication, and the freedom of access to knowledge and society. New Jersey: Ablex Publishing Corporation; 1997.

Biber D. Variation across speech and writing. Cambridge: CUP; 1988.

Billmyer K.. I really like your lifestyle: ESL Learners, Learning how to compliment. Penn Working Papers in Educational Linguistics. 1990;6(2):31-48.

Brown G, Yule G. Teaching the Spoken Language. Cambridge: CUP; 1983.

Brown G, Anderson A, Shillcock R, Yule G. Teaching talk. Cambridge: CUP; 1984.

Cazden CB. Classroom Discourse. Portsmouth: Heinemann; 1988.

Castilho AT. A língua falada no ensino de português. São Paulo: Contexto; 1998.

Chafe W. Integration and Involvement in Speaking. Writing and Oral Literature. In: Tannen D (ed.). Spoken and Written Language: Exploring Orality and Literacy. New Jersey: Norwood; 1982. p. 35-53.

Chafe W. Linguistic Differences Produced by Differences between Speaking and Writing. In: Olson DR, Torrane N, Hyldiard A (eds.). Literacy and language Learning. Cambridge: CUP; 1982. p. 105-123.

Contini Júnior J. A concepção do sistema alfabético por crianças em idade pré-escolar. In: Kato M (org.). A concepção da escrita pela criança. São Paulo: Pontes; 1987. p. 53-104.

Dolz J, Schneuwly B. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: Schneuwly B, Dolz J (eds.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras; 2004. p. 149-185.

Dolz J, Noverraz M, Schneuwly B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. Schneuwly B, Dolz, J (eds.), Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras; 2004, p. 95-128.

Edmondson W, House J. Let's Talk and Talk About It. Munich: Urban and Schwarzenberg, 1981.

Franchi C. Linguagem: atividade constitutiva. Cadernos de Estudos Linguísticos. 1992;(22):9-39. Original na revista Almanaque 1977;(5):9-26.

Goodman KS, Goodman YM. Learning about Psycholinguistic. Processes by Analyzing Oral Reading. In: Wolf M, Mcquillan MK, Radwin E (eds.). Thought & Language / Language & Reading. Harvard Educational Review, Reprint Series. 1980;(14): 253-269.

Goody J. Domestication of the Savage Mind. Cambridge: CUP; 1977.

Heath SB. Protean Shapes in Literacy Events. In: Tannen D (ed.). Spoken and Writtren language: Exploring Orality and Literacy. New Jersey, Norwood; 1982.

Heath SB. Ways with Words. Cambridge: CUP; 1983.

Hinata N. Interculturalidade. As dificuldades dos brasileiros e dos japoneses em se cumprimentarem – uma análise do ponto de vista da comunicação não verbal. Congresso de Romanística na Universität Mainz. Mogúncia, Alemanha; 2001.

Kato M. No mundo da escrita. São Paulo: Ática; 1987.

Labov W. Sociolinguistics patterns. Philadelphia: University of Pennsylvania Press; 1972a.

Labov W. Language in the inner city. Philadelphia: University of Pennsylvania Press; 1972b.

Laosa LM. Inequality in the Classroom: Observational Research on Teacher-Student Interaction. Aztlan. 1979;8:51-67.

Schinke-Llano L. Foreigner Talk in Content Classrooms. In: Selinger HW, Long MH (eds.). Classroom Oriented Research in Second Language Acquisition. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates; 1983. p. 99-116.

Marcuschi LA. A língua falada e o ensino de português. 6º Congresso de Língua Portuguesa; PUC-SP. São Paulo, Brasil; 1996.

Marcuschi LA. A Língua Falada e o Ensino de Português. In: Bastos NB (org.). Língua Portuguesa. História, Perspectiva, Ensino. São Paulo: EDUC -PUC/SP; 1998. p. 101-119.

Marcuschi LA. O tratamento da oralidade nos PCN de língua portuguesa de 5ª. a 8ª séries. Revista Scripta. 1999;2(4):114-129.

Marcuschi LA. A oralidade no contexto dos usos linguísticos: caracterizando a fala. In Marcuschi LA, Dionísio AP (orgs.). Fala e Escrita. Belo Horizonte: Autêntica; 2005. p. 57-84.

Marcuschi LA. Letramento e oralidade no contexto das práticas sociais e eventos comunicativos. II Congresso Internacional da Abralin. Fortaleza, Brasil; 2001.

Marcuschi LA. Compreensão textual como trabalho criativo. In Ceccantini JLCT, Pereira, RFP, Jr Zanchetta J (orgs.). Pedagogia Cidadã: Cadernos de Formação – Língua Portuguesa. São Paulo: UNESP; 2004. p. 31-52.

Milanez W. Pedagogia do oral. Condições e perspectivas para sua aplicação no português. São Paulo: Sama; 1993.

Milroy J, Milroy L. Authority in Language. Investigating Language Prescription and Standardisation. London: Routledge; 1991.

Olson D. From Utterance to Text: The Bias of Language in Speech and Writing. Harvard Educational review. 1977;47:254-279.

Olshtain E, Cohen AD. The learning of complex speech act behaviors. TESL Canada Journal. 1990;7:45-65.

Ong W. Literacy and orality: the technologizing of the Word. New York: Methuen; 1982.

Street B. Literacy in Theory and Practice. Cambridge: CUP; 1984.

Street B. Introduction: the New Literacy Studies. In: Street B (ed.). Cross-Cultural Approaches to Literacy. Cambridge: CUP; 1993. p. 1-21.

Street B. Social Literacies. Critical Approaches to Literacy in Development, Ethnography and Education. London: Longman; 1995.

Tannen D. Spoken and Written Language: Exploring Orality and Literacy. New Jersey: Norwood; 1982.

Tateyama Y, Kasper G, Mui L, Tay HM, Thananart O. Explicit and implicit teaching of pragmatic routines. In: Bouton LF (ed.). Pragmatics and language learning. Vol. 5. Urbana: Illinois University; 1997. p. 163-177.

Trudgill P. Accent, Dialect and the School. London: Edward Arnold; 1975.

Trudgill P. Thirty eight years on Accent, Dialect and School. Conferência na Bristol – Langauge, Identity and Region in Past and Present. University de Bristol, março de 2013.

Published

2015-06-21

Issue

Section

Papers

How to Cite

Barros, K. S. M. (2015). Dealing with orality in the classroom : contributions to language teaching. Filologia E Linguística Portuguesa, 17(1), 75-99. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i1p75-99