Responsive positions as a sign of authorship in postgraduate writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v22i2p171-187

Keywords:

Responsive positions, Authorship, Scientific articles

Abstract

The ways in which graduate students in training express an authorial configuration in their scientific writings are inscribed in a field open to multiple problems and reflections by researchers in the sciences of language and education. For this reason, our objective, in this study, is to investigative the authorial arrangements that materialize in scientific productions of young researchers, seeking more specifically to analyze the manifestation of responsive positions as evidence of authorship. As a theoretical contribution, we grounded on the reflections of the Bakhtin Circle’s thinking (Bakhtin, 2003, 2010, 2016a, 2016b, 2017a, 2017b; Volóchinov, 2017); and the work of scholars (Boch, 2013; Delcambre, 2013, among others) that address academic-scientific writing. From a methodological point of view, our investigation is characterized as a research of an interpretative nature and of a qualitative approach. The analysis corpus consists of 10 (ten) scientific articles from Master’s students in the area of ​​Linguistics. The analyzes indicate that the Master’s students in the investigated context express an authorial configuration marked mainly by responsive positions that indicate sharing of ideas, reproduction of sayings and adherence to the positions of the authors mentioned.

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Author Biography

  • José Cezinaldo Rocha Bessa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
    Possui graduação em Letras/Língua Portuguesa e respectivas literaturas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2005), mestrado em Estudos da Linguagem, na área de concentração em Linguística Aplicada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2007), e doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Araraquara, com período de estágio de doutorado no exterior na Université de Paris VIII (bolsa PDSE/CAPES), supervisionado pela Profª Marília Amorim. Atualmente é Professor Adjunto IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, no Campus de Pau dos Ferros, onde atua nos cursos de graduação em Letras. É docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UERN), Mestrado Acadêmico. Foi o idealizador e é o atual editor da revista Diálogo das Letras. Concentra interesse pelos estudos na área de Letras, com ênfase em Linguística, Linguística Aplicada e Língua Portuguesa, dedicando-se especialmente a estudos informados pelas seguintes temáticas: gêneros do discurso, produção textual, ensino de língua materna, dialogismo, discurso citado, voz autoral, escrita e comunicação científica.

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Published

2020-12-30

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How to Cite

Responsive positions as a sign of authorship in postgraduate writing. (2020). Filologia E Linguística Portuguesa, 22(2), 171-187. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v22i2p171-187