Responsive positions as a sign of authorship in postgraduate writing
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v22i2p171-187Keywords:
Responsive positions, Authorship, Scientific articlesAbstract
The ways in which graduate students in training express an authorial configuration in their scientific writings are inscribed in a field open to multiple problems and reflections by researchers in the sciences of language and education. For this reason, our objective, in this study, is to investigative the authorial arrangements that materialize in scientific productions of young researchers, seeking more specifically to analyze the manifestation of responsive positions as evidence of authorship. As a theoretical contribution, we grounded on the reflections of the Bakhtin Circle’s thinking (Bakhtin, 2003, 2010, 2016a, 2016b, 2017a, 2017b; Volóchinov, 2017); and the work of scholars (Boch, 2013; Delcambre, 2013, among others) that address academic-scientific writing. From a methodological point of view, our investigation is characterized as a research of an interpretative nature and of a qualitative approach. The analysis corpus consists of 10 (ten) scientific articles from Master’s students in the area of Linguistics. The analyzes indicate that the Master’s students in the investigated context express an authorial configuration marked mainly by responsive positions that indicate sharing of ideas, reproduction of sayings and adherence to the positions of the authors mentioned.
Downloads
References
Amorim M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa; 2004.
Amorim M. As ciências humanas e sua especificidade discursiva. In: Rodrigues RH, Pereira RA, organizadores. Estudos dialógicos da linguagem e pesquisas em Linguística Aplicada. São Carlos: Pedro e João editores; 2016. p. 17-45.
Bakhtin M. Reformulação do livro sobre Dostoiévski. In: Bakhtin M. Estética da criação verbal. Bezerra P, tradutor. 4ª. ed. São Paulo: Martins Fontes; 2003. p. 337-357.
Bakhtin M. Problemas da poética de Dostoiévski. Bezerra P, tradutor. 5ª. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária; 2010.
Bakhtin M. Os gêneros do discurso. In: Bakhtin M. Os gêneros do discurso. Bezerra P, organizador, tradutor, posfácio e notas. São Paulo: Editora 34; 2016a. p. 11-69.
Bakhtin M. O texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas. In: Bakhtin M. Os gêneros do discurso. Bezerra P, organizador, tradutor, posfácio e notas. São Paulo: Editora 34; 2016b. p. 71-107.
Bakhtin M. Fragmentos dos anos 1970-1971. In: Bakhtin M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Bezerra P, organizador, tradutor, posfácio e notas. São Paulo: Editora 34; 2017a. p. 21-56.
Bakhtin M. Por uma metodologia das ciências humanas. In: Bakhtin M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Bezerra P, organizador, tradutor, posfácio e notas. São Paulo: Editora 34; 2017b. p. 57-79.
Bazerman C. El descubrimento de la escritura acadêmica. In: Navarro F, coordenador. Manual de escritura para carreras de humanidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires; 2014. p. 11-16.
Bessa JCRB. Dialogismo e construção da voz autoral na escrita de textos científicos de jovens pesquisadores [tese]. Araraquara: Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho; 2016.
Bessa JCR. Sobre condições de autoria e de produção científica do jovem pesquisador. Raído. 2017;11(27):23-41.
Bianchetti L. O desafio de escrever dissertações/teses: como incrementar a quantidade e manter a qualidade com menos tempo e menos recursos? In: Bianchetti L, Machado AMN, organizadores. A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. 3ª. ed. São Paulo: Cortez; 2012. p. 165-188.
Boch F. Former les doctorants à l’écriture de la thèse en exploitant les études descriptives de l’écrit scientifique. Linguagem em (Dis)curso. 2013;13(3):543-568.
Borges FCV, Marinheiro TS. Argumentação e autoria nas produções textuais escritas na escola. Domínios de Lingu@gem. 2011;4(2):71-95.
Brambila G, Vidon LN. A avaliação da autoria no ENEM: diálogos a partir de Mikhail Bakhtin e Michel Foucault. Revista Ifes Ciência. 2019;1(1):3-15.
Castro G. Discurso citado e memória: ensaio bakhtiniano sobre Infância e São Bernardo. Chapecó: Argos; 2014.
Cintra AM. Discutindo apropriação de informações e autonomia de linguagem de pós-graduandos. In: Riofi CR, Almeida S, Barzotto VH, organizadores. Leitura e escrita: impasses na universidade. São Paulo: Paulistana; 2013. p. 41-62.
Delcambre I. Le mémoire de master: ruptures et continuités. Points de vue des enseignants, points de vue des étudiants. Linguagem em (Dis)curso. 2013;13(3):569-612.
Fiad RS. Ensino e autoria. In: Tfouni LV, organizadora. Múltiplas faces da autoria. Unijuí; 2008. p. 217-236.
Fortunato MV. Autoria e aprendizagem da escrita [tese]. São Paulo: Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo; 2009.
Furlanetto MM, Ribeiro VV. Indícios de autoria na produção de resenhas de estudantes de ensino médio. Trabalhos em Linguística Aplicada. 2016; 55(3):777-804.
Garcia Negroni MM. Subjetividad y discurso científico-académico: acerca de algunas manifestaciones de la subjetividad en el artículo de investigación en español. Signos. 2008;41(66):9-31.
Geraldi JW. Palavras escritas, indícios de palavras ditas. Linguagem em (Dis)curso. 2003;3:9-25.
Lima MLC. Texto e autoria em gestos de leitura e escrita no ENEM. Entremeios. 2017;15:127-150.
Pollet MC, Piette V. Citation, reformulation du discours d’autrui. Une clé pour enseigner l’écriture de recherche? Spirale. 2002;29:165-179.
Ponzio A. A revolução bakhtiniana. Miotello V, coordenador e tradutor. São Paulo: Contexto; 2009.
Ponzio A. Procurando uma palavra outra. Miotello V, et al., tradutores. São Carlos: Pedro e João editores; 2010.
Volóchinov V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Grillo S, Vólkova E, tradutoras. São Paulo: Editora 34; 2017.
Waters L. Inimigos da esperança: publicar, perecer e o eclipse da erudição. Dutra LHA, tradutor. São Paulo: Editora da UNESP; 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Cezinaldo Rocha Bessa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright is transferred to the journal for the online publication, with free access, and for the printing in paper documents. Copyright may be preserved for authors who wish to republish their work in collections.