The environment study of the city and geography ur- ban: is necessary rethink practice in the school?
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2014.90070Keywords:
School geography. Textbook. Environment study. City. Urbanization.Abstract
School geography textbook use limited distance reflective-critical understanding of the contents of the city and of the urban, unveiling a mechanical education, functional and exclusive lessons archetype of life of the inhabitants of the segre- gationist city, including students. In this perspective, this work reflects the contri- bution of environmental study from the locus of students experiences, contribu- ting the complexity that involves the subject in the process of teaching-learning in geography. Build a critical eye and investigative over the city and the contem- porary urbanization process, including criticizes exclusion, poverty, violence and the differentiated types of segregation in the school curriculum, promotes the construction of socio-spatial identities and exercise of citizenship.Downloads
References
ALMEIDA, R. D. A propósito da questão teórico-metodológico sobre o ensino de geografia. Terra Livre – prática de ensino de geografia, São Paulo: Marco Zero, p. 83-90, 1991.
BRANDÃO, C. A. L. (Org.). As cidades da cidade. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
CALLAI, H. C. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; CALLAI, H. C.; KAERCHER, N. A. Ensino de geografia práticas e textualizações no cotidiano. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2000. p. 83-134.
CANDAU, V. M. (Org.). A didática em questão. 30. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
CARLOS, A. F. A. O espaço urbano: novos escritos sobre a cidade. São Paulo: Labur, 2007.
CARLOS, A. F. A. Apresentando a metrópole na sala de aula. In: CARLOS, A. F. A. et al. (Org.). A geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1999. p. 79-91.
CASTELLAR, S.; VILHENA, J. Ensino de geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2010. p. 137-143.
CASTROGIOVANNI, A. C. Diferentes conceitos nas complexas práticas de ensino em geografia. In: TONINI, I. M. et al. (Orgs.). O ensino da geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: UFRGS, 2011, p. 169-176.
CAVALCANTI, L. S. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas, SP: Papirus, 2008.
CAVALCANTI, L. S. A cidadania, o direito à cidade e a geografia escolar: elementos de geografia para o estudo do espaço urbano. In: CAVALCANTI, L. S. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002. p. 47-70.
DINIZ-PEREIRA, J. E. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, ano XX, n. 68, p.109-125, dez. 1999.
HAESBAERT, R. Territórios alternativos. Niterói: EdUFF/São Paulo: Contexto, 2006.
KIMURA, S. Geografia no ensino básico: questões e propostas. São Paulo: Contexto, 2008.
OLIVEIRA, M. M. Imagem do livro didático e planejamento do ensino em geografia: desafios a formação de conceitos espaciais. Geograghia, v. 12, n. 24, 2010. Disponível em:<http://www.uff.br/geographia/ojs/index.php/geographia/article/view/385>. Acesso em: 13 nov. 2014.
OLIVEIRA, C. D. M.; ASSIS, R. J. S. Travessias da aula em campo na geografia escolar: a necessidade convertida para além da fábula. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 195-209, jan./abr. 2009. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/ep/v35n1/a13v35n1.pdf>. Acesso em: 13 nov. 2014.
PASSINI, E. Y. Prática de ensino de geografia e estágio supervisionado. São Paulo: Contexto, 2007.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender geografia. São Paulo: Cortez, 2007.
RAYS, O. A. Pressupostos teóricos para o ensino da didática. In: CANDAU, V. M. (Org.). A didática em questão. 30. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 43-52.
RICHTER, D. O mapa mental no ensino de geografia: concepções e propostas para o trabalho docente. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2009.
SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único a consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2001.
SOJA, E. W. Geografias pós-modernas: a reafirmação do espaço na teoria social crítica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993.
SOUZA, M. L. ABC do desenvolvimento urbano. 4. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
TERRIEN, J.; MAMEDE, M.; LOIOLA, F. Trabalho docente e transformação pedagógica da matéria: alguns elementos de gestão de conteúdos no contexto da sala de aula. In: SALES, J. A. M. et al. (Orgs.). Formação e práticas docentes. Fortaleza: Uece, 2007. v. 1. p. 101-118.
VESENTINI, J. W. et al. (Orgs.). Geografia e ensino: textos críticos. 4. ed. Campinas, SP: Papirus, 1995. p. 161-179.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 GEOUSP: Espaço e Tempo (Online)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors maintain copyright and grant the magazine the right to first publication, with the work with a license to use the CC-BY attribution, which allows to distribute, remix, adapt and create based on your work, provided that the due copyright, in the manner specified by CS.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any time before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Open Access).