The jury simulated as a didactic-pedagogical proposal for the initial training of the geography teacher under the perspective of training based on problems (PBL)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2018.125843Keywords:
College education, Teacher training, Problem-based learning (PBL), GeographyAbstract
This study aims to discuss the use of active methodology, based on a problematization with the initial training of the Geography teacher, seeking to merge elements of the PBL with the
simulated jury. Problem-based learning (PBL) – unlike the conventional model used in educational institutions – initiates form the problem to motivate and initiate learning. This experience was based on the application of PBL elements together with the practice of the simulated jury in a classroom course at the State University of Londrina. In general, about the
results, it is possible to affirm that, among the groups of students that were involved in the activity, this work with an active proposal on the part of the students increased the knowledge
of the same ones; Reinforced autonomy and decision-making; Responsibility with the commitment made
Downloads
References
ALMEIDA, M. I. Ensino com pesquisa na licenciatura como base na formação docente. In: ENDIPE – TRAJETÓRIAS E PROCESSOS DE ENSINAR E APRENDER: LUGARES MEMÓRIAS E CULTURAS, 2008, Porto Alegre. Livros... Porto Alegre: EDIPCRS, 2008. p. 473-487.
ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Processo de ensinagem na universidade: pressupostos para estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville, SC: Univille, 2012.
BARROWS, H. S. Problem-based learning (PBL). Southerm IIIinois University PBL Site. 2001. Disponível em: http://www.pbli.org/pbl. Acesso em: 12 dez. 2015.
BARROWS, H. S. Problem-based learning in medicine and beyond: a brief overview. New Directions for Teaching and Learning, v. 68, p. 3-12, Winter, 1996.
BARROWS, H. S.; TAMBLYN, R. An evaluation of problem-based learning in small groups using a simulated patient. Journal of Medical Education, v. 51, p. 52-54, 1976. Disponível em: http://psycnet.apa.org/record/1976-12863-001. Acesso em: 30 jan. 2016.
CARLINI, A. L. Aprendizagem baseada em problemas aplicada ao ensino de direito: projeto exploratório na área de relações de consumo. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
DEMO, P. Aprender como autor. São Paulo: Atlas, 2015.
DEMO, P. A criança é um grande pesquisador. Entrevista cedida para Vitor Casimiro, em 2010. Disponível em: http://www.educacional.com.br/ entrevistas/entrevista0035.asp. Acesso em: 16 jan. 2016.
DEMO, P. Educar Pela Pesquisa. 8 ed. Campinas: Autores Associados, 2007.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, R. A. M. M. Ensino por problemas: uma abordagem para o desenvolvimento do aluno. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 403-418, abr./jun. 2012.
GADOTTI, M. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Scipione, 1999.
GIJSELAERS, W. H. Connecting problem-based practices with educational theory. In: WILKERSON, L.; GIJSELAERS, W. H. Bringing problem-based learning to higher education. San Francisco: Jossey-Bass, 1996. p. 13-21.
HOFFMANN, J. Pontos e contrapontos: do pensar ao agir em avaliação. 9. ed. Porto Alegre: Mediação, 2005.
KALATZIS, A. C. Aprendizagem baseada em problemas em uma plataforma de ensino a distância com apoio dos estilos de aprendizagem: uma análise do aproveitamento dos estudantes de engenharia. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção) – ES cola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2008.
MARTINS, D. B.; ESPEJO, M. M. dos S. B. Problema Basead Learning – PBL no ensino de contabilidade: guia orientativo para professores e estudantes da nova geração. São Paulo: Atlas, 2015.
MORAES, J. V. A alfabetização científica, a resolução de problemas e o exercício da cidadania: uma proposta para o ensino de geografia. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
MORGADO, S. F. Aprendizagem baseada na resolução de problemas: um estudo centrado na formação contínua de professores de ciências e de geografia. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, Braga, PT, 2013.
PERRENOUD, P. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote/IIE, 1993.
PONTUSCHKA, N. N. Convergências e tensões na formação de professores de geografia: a formação inicial do professor – debates. Olhar de professor, Ponta Grossa, PR, v. 13, n. 1, p. 37-46, 2010.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. A formação docente e o ensino superior. In: Para ensinar e aprender geografia. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009. cap. 3. p. 87-105. (Coleção Docência em Formação. Série Ensino Fundamental.).
RIBEIRO, L. R. C. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. São Carlos, SP: Ed. UFSCar, 2010.
RIBEIRO, L. R. C. Aprendizagem baseada em problemas (PBL) na educação em engenharia. Revista de Ensino de Engenharia, v. 27, n. 2, p. 23-32, 2008.
RIBEIRO, L. R. C. A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.
RIBEIRO, L. R. C.; MIZUKAMI, M. G. N. Uma implementação da aprendizagem baseada em problemas (PBL) na pós-graduação em engenharia sob a ótica dos alunos. Semina – Ciências Sociais e Humanas, Londrina, PR, v. 25, p. 89-102, 2004.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1996.
SCHMIDT, H. G. As bases cognitivas da aprendizagem baseada em problemas. In: MAMEDE, S.; PENAFORTE, J. (Org.). Aprendizagem baseada em problemas: anatomia de uma nova abordagem educacional. São Paulo: Hucitec/ESP-CE, 2001. p. 80-108.
WOODS, D. R. Problem-based learning: how to get the most out of PBL. 2001. Disponível em: http://www.biology.iupui.edu/Biology?HTML_Docs/biocourses/k345/PBL_Web_e. Acesso em: 12 dez. 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Léia Aparecida Veiga, Ricardo Lopes Fonseca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors maintain copyright and grant the magazine the right to first publication, with the work with a license to use the CC-BY attribution, which allows to distribute, remix, adapt and create based on your work, provided that the due copyright, in the manner specified by CS.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any time before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Open Access).