Art-geography: the place as poetics of the image in Serrinha luz e cores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.181680

Keywords:

Place, Image, Phenomenology of the imagination, Poetic, Art-geography

Abstract

This article proposes to discuss the concept of place as poetics of the image from the phenomenology of the imagination. When we look at an image, we are denuded by its ability to also observe us back. This mutual relationship, between breach, opening and incorporation, enlivened by the imagination, causes multiple affections and resignifies photography beyond a visual technique. In the photographs of the Serrinha luz e cores project, bodies and landscapes emerge as a product of being, added to the imagination, building daydreams about the place of the image, producing a poetic art-geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcos Ferreira, Universidade Estadual do Ceará

    Doutorando e Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual do Ceará (ProPGeo/UECE). É bolsista CAPES integrante do Laboratório de Estudos em Geografia Cultural (LEGEC/UECE) e do Grupo de Estudos do Imaginário, Paisagem e Transculturalidade (GEIPaT/UFG).

  • Otávio Costa, Universidade Estadual do Ceará

    Pós-Doutorado na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Estadual do Ceará e coordenador do Laboratório de Estudos em Geografia Cultural (LEGEC). 

References

ANUÁRIO DO CEARÁ. Fortaleza: Fundação Demócrito Rocha, 2020.

BACHELARD, G. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BARROS, A. T. M. P.; WUNENBURGER, J. A fotografia como catalisador simbólico: notas para uma hermenêutica da fantástica em imagens técnicas. Intercom – RBCC. São Paulo, v. 38, n. 2, p. 39-59, 2015. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1809-5844201523.

BRANDÃO, L. A.; MARQUEZ, R. Certa geografia. In: HISSA, C. E. V. Conversações de artes e de ciências. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011. p. 151-168.

CÉSAR, N.; NOGUEIRA, M. L. M.; AVELAR, R.; SANDER, J.; HISSA, C. E. V. Travessias e fronteiras: saberes de vida e arte. In: HISSA, C. E. V. Conversações de artes e de ciências. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011. p. 79-96.

COSTA, E. B. Paisagem-memória e função social da fotografia. In: STEINKE, V. A.; JUNIOR, D. F. C.; COSTA, E. B. (org.). Geografia e fotografia: apontamentos teóricos e metodológicos. Brasília: Lagim/UnB, 2014. p. 79-106.

DARDEL, E. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. São Paulo: Perspectiva, 1990.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? São Paulo: Editora 34, 2010.

DIDI-HUBERMAN, G. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.

DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.

FERREIRA, M.; COSTA, O. Aproximações teórico-metodológicas entre a geografia e o cinema: a cidade-personagem. Caderno de Geografia, Belo Horizonte, v. 30, n. 62, p. 574-587, 2020. doi: https://doi.org/10.5752/P.2318-2962.2020v30n62p574.

GOMES, P. C. C. O lugar do olhar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

GRATÃO, L. H. B. O direito de sonhar em geografia: projeção bachelardiana. Revista Abordagem Gestalt, Goiânia, v. 22, n. 2, p. 148-155, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rag/v22n2/v22n2a06.pdf. Acesso em: 20 maio 2021.

HEGEL, G. W. F. Curso de estética: o belo na arte. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

HISSA, C. E. V. Conversações de artes e de ciências. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011.

HISSA, C. E. V. A mobilidade das fronteiras: inserções da geografia na crise da modernidade. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2006.

JUATAMA, Y. Serrinha luz e cores. Fortaleza: Quarteto Foto/Secultfor, 2021.

LOWENTHAL, D. Geografia, experiência e imaginação. In: CHRISTOFOLETTI, A. Perspectivas da Geografia. São Paulo: Difel, 1982. p. 103-141.

REIS JÚNIOR, D. F. C. Aspectos históricos da fotografia e realizações em geografia. In: STEINKE, V. A.; JUNIOR, D. F. C.; COSTA, E. B. (org.). Geografia e fotografia: apontamentos teóricos e metodológicos. Brasília: Lagim/UnB, 2014. p. 11-44.

ROLNIK, S. A vida na berlinda. In: COCCO, G. (org.). O trabalho da multidão: império e resistência. Rio de Janeiro: Griphus, 2002. p. 109-120.

SANTOS, M.; HARAZIM, D. O mundo não existe. In: HISSA, C. E. V. Conversações de artes e de ciências. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011. p. 169-176.

TUAN, Y. Lugar: uma perspectiva experiencial. Geograficidade, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 4-15, 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/27150/pdf. Acesso em: 20 maio 2021.

TUAN, Y. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Londrina: Eduel, 1930.

Published

2021-08-12

Issue

Section

Articles

How to Cite

FERREIRA, Marcos; COSTA, Otávio. Art-geography: the place as poetics of the image in Serrinha luz e cores. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 25, n. 2, p. e-181680, 2021. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.181680. Disponível em: https://revistas.usp.br/geousp/article/view/181680.. Acesso em: 16 jul. 2024.