Art-geography: the place as poetics of the image in Serrinha luz e cores
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.181680Keywords:
Place, Image, Phenomenology of the imagination, Poetic, Art-geographyAbstract
This article proposes to discuss the concept of place as poetics of the image from the phenomenology of the imagination. When we look at an image, we are denuded by its ability to also observe us back. This mutual relationship, between breach, opening and incorporation, enlivened by the imagination, causes multiple affections and resignifies photography beyond a visual technique. In the photographs of the Serrinha luz e cores project, bodies and landscapes emerge as a product of being, added to the imagination, building daydreams about the place of the image, producing a poetic art-geography.
Downloads
References
ANUÁRIO DO CEARÁ. Fortaleza: Fundação Demócrito Rocha, 2020.
BACHELARD, G. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BARROS, A. T. M. P.; WUNENBURGER, J. A fotografia como catalisador simbólico: notas para uma hermenêutica da fantástica em imagens técnicas. Intercom – RBCC. São Paulo, v. 38, n. 2, p. 39-59, 2015. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1809-5844201523.
BRANDÃO, L. A.; MARQUEZ, R. Certa geografia. In: HISSA, C. E. V. Conversações de artes e de ciências. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011. p. 151-168.
CÉSAR, N.; NOGUEIRA, M. L. M.; AVELAR, R.; SANDER, J.; HISSA, C. E. V. Travessias e fronteiras: saberes de vida e arte. In: HISSA, C. E. V. Conversações de artes e de ciências. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011. p. 79-96.
COSTA, E. B. Paisagem-memória e função social da fotografia. In: STEINKE, V. A.; JUNIOR, D. F. C.; COSTA, E. B. (org.). Geografia e fotografia: apontamentos teóricos e metodológicos. Brasília: Lagim/UnB, 2014. p. 79-106.
DARDEL, E. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. São Paulo: Perspectiva, 1990.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? São Paulo: Editora 34, 2010.
DIDI-HUBERMAN, G. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.
DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.
FERREIRA, M.; COSTA, O. Aproximações teórico-metodológicas entre a geografia e o cinema: a cidade-personagem. Caderno de Geografia, Belo Horizonte, v. 30, n. 62, p. 574-587, 2020. doi: https://doi.org/10.5752/P.2318-2962.2020v30n62p574.
GOMES, P. C. C. O lugar do olhar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
GRATÃO, L. H. B. O direito de sonhar em geografia: projeção bachelardiana. Revista Abordagem Gestalt, Goiânia, v. 22, n. 2, p. 148-155, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rag/v22n2/v22n2a06.pdf. Acesso em: 20 maio 2021.
HEGEL, G. W. F. Curso de estética: o belo na arte. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
HISSA, C. E. V. Conversações de artes e de ciências. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011.
HISSA, C. E. V. A mobilidade das fronteiras: inserções da geografia na crise da modernidade. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2006.
JUATAMA, Y. Serrinha luz e cores. Fortaleza: Quarteto Foto/Secultfor, 2021.
LOWENTHAL, D. Geografia, experiência e imaginação. In: CHRISTOFOLETTI, A. Perspectivas da Geografia. São Paulo: Difel, 1982. p. 103-141.
REIS JÚNIOR, D. F. C. Aspectos históricos da fotografia e realizações em geografia. In: STEINKE, V. A.; JUNIOR, D. F. C.; COSTA, E. B. (org.). Geografia e fotografia: apontamentos teóricos e metodológicos. Brasília: Lagim/UnB, 2014. p. 11-44.
ROLNIK, S. A vida na berlinda. In: COCCO, G. (org.). O trabalho da multidão: império e resistência. Rio de Janeiro: Griphus, 2002. p. 109-120.
SANTOS, M.; HARAZIM, D. O mundo não existe. In: HISSA, C. E. V. Conversações de artes e de ciências. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011. p. 169-176.
TUAN, Y. Lugar: uma perspectiva experiencial. Geograficidade, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 4-15, 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/27150/pdf. Acesso em: 20 maio 2021.
TUAN, Y. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Londrina: Eduel, 1930.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marcos Ferreira, Otávio Costa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors maintain copyright and grant the magazine the right to first publication, with the work with a license to use the CC-BY attribution, which allows to distribute, remix, adapt and create based on your work, provided that the due copyright, in the manner specified by CS.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any time before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Open Access).