Global tectonics in geography textbooks of the 1st grade of high school: a content analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.183346

Keywords:

Earth sciences, Geographic education, Geosciences teaching, Vulcanism, Plate tectonics

Abstract

The present work analyzes the content on Plate Tectonics in Geography textbooks of the 1st Grade of High School, distributed by the Programa Nacional do Livro Didático. The purpose of the work is to collect data and analyze the quality of imagery and textual representations, the relevance of this content in school education and whether it allows to establish a connection with situations or cases observable in landscapes. The analysis seeks to quantify and qualify the information on Plate Tectonics present in 14 textbooks, observing whether the information on the subject in question provides clear and correct subsidies that assist in the teaching of Geography in Basic Education. There was a need for greater attention regarding the presentation of this theme in Geography textbooks, since it was identified, in many books, the absence of relevant information and the urgent need for fundamental corrections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alexandre dos Santos Souza, Universidade Federal da Paraíba

    Doutorando em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba. Atualmente é professor de Geografia na rede particular de ensino em João Pessoa - PB.

  • Max Furrier, Universidade Federal da Paraíba

    Max Furrier, professor Associado do Departamento de Geociências da Universidade Federal da Paraíba.

References

ALMEIDA C. N.; ARAÚJO C.; MELLO E. F. Geologia nas escolas de Ensino Básico: a experiência do Departamento de Geologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. TerræDidatica, v. 11, n. 3, p. 150-161, 2015.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2018: Geografia – guia de livros didáticos – Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB/FNDE. 2017.

CHAVES, R. S.; MORAES, S. S.; LIRA-DA-SILVA, R. M. Por que ensinar tempo geológico na Educação Básica? TerræDidatica, v. 14, n. 3, p. 233-244, 2018.

DODICK, J.; ORION, N. Measuring student understanding of geological time. Science Education, v. 87, p. 708–731, 2003.

FRACALANZA, H. O que sabemos sobre os livros didáticos para o ensino de Ciências no Brasil. 1993. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1993.

G1. Tremor de terra derruba casas e mata criança em MG.São Paulo, 9 dez. 2007. Disponível em: http://g1.globo.com/Noticias/Brasil/0,MUL210582-5598,00-TREMOR+DE+TERRA+DERRUBA+CASAS+E+MATA+CRIANCA+

EM+MG.html. Acesso em: 30 abr. 2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GROTZINGER, J. P.; JORDAN, T. H. Para entender a Terra. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2013.

KALI, Y.; ORION, N. Relationship between Earth Science education and spatial visualization. Journal of Research in Science Teaching, v. 33, n. 4, p. 369-391, 1996.

KALI, Y.; ORION, N.; EYLON, B.-S. Effect of knowledge integration activities on students’ perception of the Earth’s crust as a cyclic system. Journal of Research in Science Teaching, v. 40, n. 6, p. 545-565, 2003.

KEAREY, P.; KLEPEIS, K. A.; VINE, F. J. Tectônica Global. Porto Alegre: Bookman, 2014.

LANDIM, F. O.; BARBOSA, M. E. S. O ensino de geografia na educação básica: uma análise da relação entre a formação do docente e sua atuação na geografia escolar. Geosaberes, v. 1, n. 2, p. 160-179, 2011.

LIBAULT, A. Os quatro níveis da pesquisa geográfica. Métodos em Questão, v. 1, p. 1-14, 1971.

MANDAL, P.; RASTOGI, B. K.; SATYANARAYA, H. V. S.; KOUSALYA, M.; VIJAYRAGHAVAN, R.; SATYAMURTY, C.; RAJU, I. P.; SARMA, A. N. S.; KUMAR, N. Characterization of the causative fault system for the 2001 Bhuj earthquake of Mw 7.7. Tectonophysics, v. 378, n. 1-2, p. 105-121,2004.

MORAIS, E. M. B. O ensino das temáticas físico-naturais na Geografia escolar. Tese (Doutorado em Geografia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

MORTIMER. E. F. A evolução dos livros didáticos de química destinados ao ensino secundário. Em Aberto, v. 7, n. 40, p. 25-41, 1988.

NÓBREGA, Jaqueline. Há 36 anos a terra tremeu no Ceará e pode tremer novamente. Diário do Nordeste, Fortaleza, 14 nov.

Disponível em: http://plus.diariodonordeste.com.br/terremoto-de-pacajus. Acesso em: 30 abr. 2020.

NOGUEIRA, F. C. C. Estruturas tectônicas cenozoicas na porção leste da bacia Potiguar – RN. 2008. 156 f. Tese (Doutorado em Geodinâmica e Geofísica) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.

PASCHOALE, C. Geologia como semiótica da natureza. São Paulo: PUC, 1984.

POTAPOVA, M. S. Geology as an historical science of nature. In: Interactions of sciences in the study of Earth. Moscow: Progress, 1968. p. 117-126.

PRETTO, N. L. A Ciência nos livros didáticos. Campinas: Unicamp; Salvador: CED/UFBA, 1985.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

SCHWANKE, C.; SILVA, M. A. J. Educação e Paleontologia. In: CARVALHO, I. S. (Ed.). Paleontologia. Rio de Janeiro: Interciência, 2004. v. 2, p. 123-130.

SILVA, Y. O dia em que a terra tremeu. Tribuna do Norte, Natal, 27 nov. 2016. Disponível em: http://www.tribunadonorte.com.br/noticia/o-dia-em-que-a-terra-tremeu/364704. Acesso em: 30 abr. 2020.

SOUZA, E. R. O potencial didático das imagens geocientíficas em livros de textos do ensino secundário: representação da dinâmica interna da Terra. 2015. Tese (Doutorado em Geociências) – Universidade Estadual de Campinas, 2015.

SOUZA, A. DOS S. S.; FURRIER, M. Estudo da Escala do Tempo Geológico em livros didáticos de Geografia do ensino médio. Terrae Didatica, v. 16, p. e020010, 28 mar. 2020.

SUGUIO, K. A. Dicionário de Geologia Sedimentar e áreas afins. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

TALWANI, P. Fault geometry and earthquakes in continental interiors. Tectonophysics, v. 305, n. 1-3, p. 371-379, 1999.

TASSINARI, C. C. G.; DIAS NETO, C. M. Tectônica global. In: TEIXEIRA, W.; FAIRCHILD, T. R.; TOLEDO M. C. M.; TAIOLI, F. (Orgs.). Decifrando a Terra. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2009. p. 78-107.

TOLEDO, M. C. M. Geologia/Geociências no ensino. In: SEMINÁRIO NACIONAL DOS CURSOS DE GRADUAÇÃO EM GEOLOGIA, 2., 2002, Campinas. Anais [...] Campinas: Unicamp, 2002.

Published

2021-12-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

SOUZA, Alexandre dos Santos; FURRIER, Max. Global tectonics in geography textbooks of the 1st grade of high school: a content analysis. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 25, n. 3, p. 215–240, 2021. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.183346. Disponível em: https://revistas.usp.br/geousp/article/view/183346.. Acesso em: 27 nov. 2024.