MOTOBOYS, CIRCULAÇÃO E TRABALHO PRECÁRIO NA CIDADE DE SÃO PAULO
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2009.74140Keywords:
City, Space, Circulation Precarious Work, MotoboysAbstract
The professional activity of motoboys appears as product and necessity of a historical context of fin de siècle, revealing part of the socio-spatial transformations in the city of São Paulo in the transistion of century XX for the XXI, embodying two poles of the same problem from the new condition of the city and the world of the work.Downloads
References
ALVES, Giovanni. O Novo (e Precário) Mundo do Trabalho: reestruturação produtiva e crise do sindicalismo. São Paulo: FAPESP: Boitempo Editorial, 2000.
ANTUNES, Ricardo. Adeus ao Trabalho? Ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. São Paulo: Cortez, Campina: 2003.
BENKO, Georges . Economia , Espaço e Globalização. São Paulo: Hucitec, 1996.
CACCIAMALI, Maria. Globalização e Processo de In formalidade. Economia e Sociedade, IE, UNICAMP, S ão Paul o, n .14 , p. 153-175, jul.2000.
CACCIAMALI, Maria C. e BRITTO, André. Flexibilização Restrita e Descentralizada das Relações de Trabalho no Brasil. Revista Brasileira de Estudos do Trabalho, vol.2, n.2, 2002. p.91-120.
CARLOS, Ana Fani. Espaço-Tempo na Cidade. São Paulo: Ed. Contexto, 2001.
CASTEL, Robert. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Petrópolis: Vozes, 2003.
CASTELLS, Manuel. Sociedade em Rede. A Era da Informação. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
COMPANHIA DE ENGENHARIA E TRÁFEGO – CET. Motocicletas – Evolução do número em circulação, 1995/2001.
COMPANHIA DE ENGENHARIA E TRÁFEGO – CET. Evolução do Número em Circulação, Acidentes e Vítimas. Monitoração da Segurança, 20001.
COMPANHIA DE ENGENHARIA E TRÁFEGO – CET. São Paulo Reduz os Acidentes de Trânsito. Ações de segurança.
COMPANHIA DE ENGENHARIA E TRÁFEGO – CET. Desempenho do Sis tema Viário. Monitoração da Fluidez, vol. 2003.
COMPANHIA DE ENGENHARIA E TRÁFEGO – CET. Acidentes de Trânsito Fatais no Município de São Paulo, 2005.
COMPANHIA DE ENGENHARIA E TRÁFEGO – CET. Pesquisa Qualitativa Motociclista. Club de Pesquisa Opinião & Mercado, 2005.
COMPANHIA DE ENGENHARIA E TRÁFEGO – CET. Locais mais Perigosos de São Paulo. Sumário de Dados, 2006.
COMPANHIA DE ENGENHARIA E TRÁFEGO – CET. Mortes em Acidentes de Trânsito no Município de São Paulo, 2006.
CARLOS, Ana Fani. Espaço-Tempo na Cidade. São Paulo: Ed. Contexto, 2001.
DINIZ, Eugênio Pacelli Hatem. Entre as Exigências de tempo e os Contrangimentos do Espaço: As condições acidentogênicas e as estratégias de regulamentação dos motociclistas profissionais. Dissertação (Mes trado em Engenharia da Produção) UFMG. Minas Gerais, 2003.
GOTTDIENER, Mark. A Teoria da Crise e a Reestruturação sócio-espacial: o caso dos EUA. In: Orgs. PRETECEILLE, Edmund e VALLADARES, Lícia. A Reestruturação Urbana. São Paulo: Nobel, 1990.
HARVEY, David. A Condição Pós-Moderna – Uma Pesquisa sobre as Origens da Mudança Cultural. São Paulo: Ed. Loyola, 1996.
HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: o breve século XX (1914-1991). São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA – IPEA. Impactos sociais e econômicos dos acidentes de trânsito nas aglomerações urbanas brasileiras. Brasília, 2003.
LEFEBVRE, Henri. O Direito à Cidade. São Paulo: Documentos, 1969.
LEFEBVRE, Henri. A Vida Cotidiana no Mundo Moderno. São Paulo: Ática, 1991.
LENCIONE, Sandra. Mudanças na Metrópole de São Paulo (Brasil) e Transformações Industriais. Revista do Departamento de Geografia nº 12, p.27-42, 1998.
LEMOS, Amália Inês Geraiges de. São Paulo: A Metrópole Financeira da América do Sul. In: Geografias de São Paulo: A Metrópole do Século XXI. Orgs. Carlos, Ana Fani & Oliveira, Ariovaldo Umbelino. São Paulo: Contexto, 2004.
MARTINS , Heloísa H. A Terceirização no Contexto da Globaliz ação da Economia. Araraquara, 1994. In Temas/ org. Blass, Leila Silva. Araraquara: Unesp, 1994.
MARTINS, Renato; DOMBROWSKI, Osmir et al. Mapa do Trabalho Informal na Cidade de São Paulo. São Paulo: Ed. Fundação Perseu Abramo, 2000.
MARX, Karl. O Capital – Crítica da Economia Política. Livro Primeiro. O processo de produção do capital. São Paulo: Ed. Nova Cultural, 1998.
MARX, Karl. O Capital – Crítica da Economia Política. Livro Segundo. O processo de circulação do capital. Vol.III . Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.
OLIVA , Jaime Tadeu . O Automóvel como Elemento Constituinte e Constituidor da Cidade de São Paulo. Doutorado (Geografia Humana) USP. São Paulo, 2004.
OLIVEIRA , Gilvando Conceição . Trabalho, Vitimização e criminilização no cotidiano de motoboy de Salvador. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) UFBA. Salvador, 2003.
OLIVEIRA, Francisco. Crítica à Razão Dualista: O Ornitorrinco. São Paulo: Ed. Boitempo, 2003.
POCHMANN, Márcio. A Inserção Ocupacional e o Emprego dos Jovens. São Paulo: ABET, 1998.
SANTOS, Milton. Técnica, Espaço, Tempo. Globalizaç ão e Meio Técnico- Científico Informacional: Ed. Hucitec. São Paulo, 1994.
SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço – Técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp. 2002.
SANTOS, Milton. Urbanização Brasileira: Edusp. São Paulo, 2005.
SCARLATO, Francisco Capuano. A expansão da Indústria Automobilística e Metropolização de São Paulo. Mestrado (Geografia Humana) USP. São Paulo, 1981.
SCHOR, Tatiana O Automóvel e a cidade de São Paulo: a ter ri torialização do processo de modernização (e de seu colapso). Mestrado (Geografia Humana) USP. São Paulo, 1999.
SOJA, Edward W. Geografias Pós-modernas. A rea firmação do e spaço na teoria social crítica. Jorge Zahar Editor: Rio de Janeiro, 1993.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Ricardo Barbosa da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors maintain copyright and grant the magazine the right to first publication, with the work with a license to use the CC-BY attribution, which allows to distribute, remix, adapt and create based on your work, provided that the due copyright, in the manner specified by CS.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any time before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Open Access).