Emergency remote learning and mental health: challenges faced by university professors during the COVID-19 Pandemic

Authors

  • Wellyngton Ribamar Silva Poli Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária
  • Lucineia Lopes Bahia Ribeiro Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0001-9467-015X

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v8i1p15-26

Keywords:

Covid-19, Mental Health, Emergency Remote Learning

Abstract

This article aimed to investigate the impacts of emergency remote teaching on the mental health of university teachers in the context of the Covid-19 pandemic. An exploratory research was carried out through individual interviews guided by a script. Based on Bardin's content analysis, we sought to investigate the impacts of emergency remote teaching on mental health related to teaching practice, work and social context. In the discussions, we found that the following impacts were generated: the feeling of not being able to teach, difficulties in technological adaptation and little interaction with students, work overload, social isolation. And as consequences of these impacts, symptoms such as insecurity, fear, abandonment, lack of passion for work, demotivation, fear of the unknown, feeling of isolation, frustration and anguish, stress, feeling of anger, panic attack, depression, contamination of leisure time through the loss of the distinction between working hours and leisure time, decrease in physical activity, increase in alcohol consumption and also increase in family conflicts. The findings are in line with other studies and contribute to the discussion of the importance of considering psychosocial impacts in the processes of implementing new forms of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Wellyngton Ribamar Silva Poli, Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária

    Mestrando em Administração pela Universidade de São Paulo (FEA-USP), Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG, 2022), Técnico em Administração pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP, 2017), desenvolvo pesquisa na área de Gestão de Pessoas, especificamente sobre a relação trabalho e saúde mental

  • Lucineia Lopes Bahia Ribeiro, Universidade Federal de Minas Gerais

    Mestre em ADMINISTRAÇÃO pela Faculdade Pedro Leopoldo, especialista em GESTÃO CONTÁBIL E CONTROLADORIA EMPRESARIAL. Possui graduação em CIÊNCIAS CONTÁBEIS pela Universidade Estadual de Montes Claros (2004). Atualmente é Professora Assistente da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG - Instituto de Ciências Agrárias - ICA. Membro do Grupo de Estudos Técnicos de Normas do Conselho Regional de Contabilidade do Estado de Minas Gerais. Atuando principalmente nos seguintes temas: mercado de trabalho, treinamento e desenvolvimento, gestão administrativa e financeira, normas técnicas de contabilidade, atuando no magistério com disciplinas de contabilidade, finanças, gerencial e finanças públicas.

Published

2024-10-21

How to Cite

POLI, Wellyngton Ribamar Silva; RIBEIRO, Lucineia Lopes Bahia. Emergency remote learning and mental health: challenges faced by university professors during the COVID-19 Pandemic. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 8, n. 1, p. 15–26, 2024. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v8i1p15-26. Disponível em: https://revistas.usp.br/gradmais/article/view/215187.. Acesso em: 21 nov. 2024.