Actions towards the Development of Mathematics and Computing Abilities in High School Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v7i1p75-88

Keywords:

Virtual community outreach course, High school, Exact sciences

Abstract

This paper aims to report the experience of creating and offering a virtual extension course inspired by the Vem Pra USP! initiative, aimed at high school students, carried out during the COVID-19 pandemic. Based on the study of didactic strategies, the project aims to improve knowledge of Mathematics and carry out an introduction to the concepts of Computing, helping high school students on their way to higher education. In addition to the literature review on teaching and learning techniques, the paper presents the course design decisions and lessons learned, hoping to subsidize new initiatives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fabio Dias da Cunha, Universidade de São Paulo. Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação

    Estudante de graduação. Núcleo Interinstitucional de Linguística Computacional (NILC). Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação. Universidade de São Paulo

  • Ketlen Victória Martins de Souza, Universidade de São Paulo. Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação

    Estudante de graduação. Núcleo Interinstitucional de Linguística Computacional (NILC). Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação. Universidade de São Paulo

  • Thiago Pardo, Universidade de São Paulo. Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação

    Professor do Departamento de Ciências de Computação. Núcleo Interinstitucional de Linguística Computacional (NILC). Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação. Universidade de São Paulo

References

Aguiar, J. Ética em Computação: uma experiência de ensino-aprendizagem durante a pandemia. In: Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação (WEI), 2023, p. 88-99. Disponível em: https://doi.org/10.5753/wei.2023.229906.

Akçayır, G.; Akçayır, M. The flipped classroom: A review of its advantages and challenges. Computers & Education, vol. 126, 2018, p. 334-345. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.07.021.

Cavalheiro, M. G.; Mendes, C. A.; Corrêa, A. P. C.; Ferreira, F. M.; Felix, G. B.; Silverio, K. C. A. O Que os Estudantes Consideram na Escolha do Curso de Graduação? Revista de Graduação USP, v. 3, n. 2, 2018, p. 63-69. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v3i2p63-69.

Costa, G. L. M. Configurações, limites e perspectivas do Ensino Médio no Brasil: qualidade e valorização dos professores. Práxis Educativa, v. 8, n. 1, 2013, p. 85-109. Disponível em: 10.5212/PraxEduc.v.8i1.0004.

Evangelista, P. A.; Menezes, L. L. O Papel do Docente na Articulação entre as Tecnologias de Informação e Comunicação e a Aprendizagem do Aluno. Revista de Graduação USP, v. 2, n. 3, 2017, p. 75-80. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v2i3p75-80.

Holanda, A. C. A.; Tedesco, P. C. A. R.; Souza, R. S. Investigando os padrões dos alunos em ambientes massivos. In: Anais do XXX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). 2019. p. 1985-1994. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2019.1985.

Krawczyk, N. O ensino médio no Brasil. Ação Educativa - Observatório da Educação. 2009. Disponível em: http://www.bdae.org.br/dspace/handle/123456789/2342.

Lima, D.; Isotani, S. Guidelines for Google Classroom usage as an e-learning tool during Covid-19 pandemic based on similarity search. In: Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 2022, p. 289-300. Disponível em: https://doi.org/10.5753/sbie.2022.225329.

Lima, B. S.; Santos, C. A. M. Peer-instruction Usando Ferramentas On-line. Revista de Graduação USP, v. 1, n. 1, 2016, p. 83-90. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v1i1p83-90.

Lyra, K.; Reis, R.; Isotani, S. Visão de gestores e professores sobre os fatores decisivos para a escolha de tecnologias educacionais. In: Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 2022, p. 74-84. Disponível em: https://doi.org/10.5753/sbie.2022.224750.

Santos, B. M. A. Efeito do Ensino Médio no Ensino Universitário Brasileiro do Século XXI. Revista de Graduação USP, v. 1, n. 2, 2016, p. 21-29. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v1i2p21-29.

Santos, A. C.; Nicolete, P. C.; Mattiola, N.; Silva, J. B. (2017). Ensino Híbrido: Relato de Experiência sobre o uso de AVEA em uma proposta de Sala de Aula Invertida para o Ensino Médio. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 15, n. 2, p. 1-10. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1679-1916.79186.

Smiderle, R.; Rigo, S. J.; Maillard, P. A. J. Estudando o impacto da gamificação na aprendizagem e engajamento de alunos de acordo com os traços de personalidade e a orientação motivacional. In: Anais do XXX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). 2019. p. 793-802. Disponível em: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2019.793.

Published

2023-11-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

CUNHA, Fabio Dias da; SOUZA, Ketlen Victória Martins de; PARDO, Thiago. Actions towards the Development of Mathematics and Computing Abilities in High School Students. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 7, n. 1, p. 75–88, 2023. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v7i1p75-88. Disponível em: https://revistas.usp.br/gradmais/article/view/215561.. Acesso em: 11 may. 2024.